– De nye Jura-maskinene har fått karbonfront, sier Kathrine Resch-Knudsen i Black Cat Kaffe og Tehus AS. Foto: Stian Sønsteng

JURA ER FORTSATT FORAN

– Jura ligger alltid tre-fire år foran konkurrentene med design, teknologi og innovasjon, sier Kathrine Resch-Knudsen.

Hun er landssjef for Jura kaffemaskiner i Black Cat Kaffe og Tehus AS, som har importert det sveitsiske merket i snart åtte år.

– Nå kommer de andre etter også på design, men Jura ligger igjen foran med karbondeksler håndlaget i Tyskland.

Det er de butikkansatte som er genuint interesserte i kaffe som blir plukket ut til dette

– Har dette noen fordel bortsett fra at det ser pent ut?

– Hehe, nei. Men en Jura-maskin skal være et smykke på kjøkkenet. Vi er fremdeles penere. De andre kommer nå med krom, noe vi har hatt lenge, men det viktigste er selvsagt kaffen, og der er Jura i særklasse.

– Hvordan lykkes dere med Jura i Norge?

– Vi vokser, det har vi gjort siden vi begynte, smått med sikkert. Vi har ikke vært skikkelig inne i elektrokjedene, nå introduserer vi Jura i nye Expert. For oss er det viktig at de som selger Jura virkelig kan produktene, og vet hvorfor de skal anbefale oss fremfor konkurrentene.

– Hva kreves det av en butikkselger?

 

6.000-38.000,-

– Vi er opptatt av at de skal kunne mye om ulike kaffetyper, hvordan man opererer maskinene, og hvorfor man skal velge en helautomatisk maskin med hele bønner fremfor en kapselmaskin - det er ikke sikkert dette er det riktige valget for alle kunder, sier Resch-Knudsen.

Juras maskiner til privatmarkedet koster fra 6.000 til 38.000 kroner.

– Den dyreste modellen har to keramiske kverner, to bønneholdere, stor kapasitet og utrolig mange innstillingsmuligheter.

–  Da trenger man ingen kaffetrakter stående for å servere mange gjester?

– Det trenger man ikke med noen av våre maskiner. Når man har en flott maskin serveres gjestene enkeltvis en kopp deilig kaffe med crema.

– Hvor stor andel av omsetningen til Black Cat Kaffe og Tehus AS utgjør Jura?

– Cirka en tredel, resten er kaffe og te, sier Resch-Knudsen.

Hun mener det er en styrke for selskapet at de er et gammelt og tradisjonsrikt firma med kunnskap om kaffe.

 

Egen plantasje

– Vi har vår egen kaffeplantasje i Nicaragua, og kan kanskje litt mer om kaffe enn vanlige maskinselgere. Vi kommer også til å levere kaffe til Expert, sammen med Jura-maskinene. Expert ønsker å bli gode på kaffe, og ønsker en spesialist som samarbeidspartner. De 13 butikkene som begynner med Jura i oktober kommer på opplæring hos oss, både når det gjelder maskiner og kaffe. Det er de butikkansatte som er genuint interesserte i kaffe som blir plukket ut til dette, sier Resch-Knudsen.

– Hvilke trender ser dere når det gjelder nordmenn og kaffe?

– Det etableres stadig fler kaffebarer, både frittstående og i kjeder. Det drikkes omtrent like mye kaffe som det har gjort de 20 siste årene, men det drikkes noe mer spesialkaffe og dyrere kaffe. Salg av hele kaffebønner øker kraftig, noe som er bra for Jura og oss, både i dagligvarehandelen og spesialbutikker. Ungdom drikker mer kaffe enn før, iskaffe og melkebaserte iskaffedrikker øker. Generelt er folk mer opptatt av kaffe en tidligere, det stilles krav til sporbar kaffe, både når det gjelder opprinnelsesland og annen informasjon, og prisen på rå kaffe er gått ned det siste året, sier Resch-Knudsen.

Jura Impressa J9.3 med karbonfront.
Til toppen