Markedssjef Frederic Viking i Gorenje tror kampanjen ”No more waste” vil gi butikkselgerne noe å snakke med kundene om – og ikke minst mindre matavfall. Foto: Stian Sønsteng

KAST MINDRE MAT med gode kjølevaner

– I snitt kaster hver person årlig 60 kilo mat. Som produsent av kjøleskap vil vi gi kundene gode tips om hvordan de best oppbevarer matvarene.

Markedssjef Frederic Viking i Gorenje Skandinavien AS sparker i gang kampanjen ”No more waste”, der de driver god gammeldags folkeopplysning.

– Det vanlige er å fortelle om tekniske spesifikasjoner og energiklassifisering. Dette gjør det lett å sammenligne produkter fra ulike produsenter. Vi ønsker i tillegg å fokuserer på hva produktene våre faktisk brukes til og hva de kan gjøre for kundene, det gjelder ikke bare kjøleskap men også andre hvitevarer som ovner og vaskemaskiner, sier Viking.

Gorenje viser til undersøkelser der det går frem at folk kaster en firedel av maten som kjøpes. I gjennomsnitt blir dette årlig cirka 60 kilo per person, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 270 kilo. Et regnestykke fra Sverige viser at den svenske befolkningens organiske matavfall tilsvarer det samme CO2-utslippet som 700.000 biler i året.

– Dette har store konsekvenser for miljøet, og har fått stor oppmerksomhet i EU. Mye av maten vi kaster skyldes dårlig oppbevaring, for eksempel går halvparten av salaten som kjøpes i søpla. Dette kan unngås hvis vi bruker kjøleskapet på riktig måte og behandler de ulike matvarene korrekt, sier Viking.

Plastfrukt i butikk

Opplysningskampanjen ”No more waste” skal fortelle forbrukerne hvordan de kan bruke kjøleskapene optimalt. Gorenje har laget 300 kampanjesett som skal ut i butikkene i Skandinavia. Disse inneholder blant annet 25 plastfrukter og -grønnsaker.

– Vi ønsker på denne måten å sette litt farge på hvitevareavdelingene. Tanken er at butikkselgerne kan utfordre kundene til å plassere matvarene på rett plass i kjøleskapet, og vi tror dette kan være en fin måte å komme i dialog med kundene på. Mange forbrukere vil nok sette pris på å lære litt om både de ulike temperatursonene i kjøleskapene, og om hvordan de ulike matvarene best oppbevares, sier Viking.

Gorenje er også i gang med å utvikle et spill der internettkunder gjøre det samme.

– Det er viktig å tenke på kjøleskapet som et dynamisk oppbevaringssted med ulike temperatursoner, til forskjell fra fryseren som bare skal holde matvarene frosne, sier Viking.

Kjøleskapene fra slovenske Gorenje er delt inn i tre temperatursoner. Disse er avhengige av innstillingen på selve skapet. Denne bør stilles inn på fem grader for optimal oppbevaring, dette gir åtte grader i grønnsaksskuffen og én til fem grader i ”Cool’n’fresh”-skuffen, sier Viking.

Spøkelseskladden

– Har dere planer om å gjøre noe lignende med andre produktgrupper?

– Vi fokuserer mye på daglig bruk når det gjelder alle kategorier, og samarbeider tett med butikkene – blant annet ved at vi forsøker å gi dem historier de kan bruke i salgssammenheng. Vår styrke er at vi ser butikkene som kanal der vi når frem til forbrukerne. Vi har ikke de samme reklamebudsjettene som våre store konkurrenter, og må derfor arbeide smart og har valgt å legge våre ressurser hos våre kunder for å skape verdi hos dem, sier Viking.

Han forteller at ”No more waste”-slagordet er inspirert av kampanjen ”No more bugs”, der Gorenje fokuserer på rengjøringsprogrammet i vaskemaskinene sine.

– Det har vært mye fokus på bruk av kaldere vann, der det kan oppstå bakterier i vaskemaskinen. Med vårt rengjøringsprogram unngår man dette, og vi har utviklet en søt bug (på norsk: skadedyr), ikke ulik spøkelseskladden, som også gir farge i butikken. Denne gjør seg dessuten bedre enn bilder av en balje skittent tøy, sier Viking.

KJØLESKAPRÅD

Det er bare fersk løk som bør oppbevares i kjøleskapet. Andre løktyper bør oppbevares utenfor kjøleskapet, på et tørt og kjølig sted.

Tomater modnes ikke av sollys men av varme, og bør alltid oppbevares utenfor kjøleskapet.

De søte i familien inviterer vi inn, de sure lar vi stå utenfor. Det gjelder også sitrusfrukter. Appelsiner hører hjemme i kjøleskapet, sitroner utenfor. Lime havner midt mellom, og trives i grønnsaksskuffen.

Bruker du halve paprikaen, bør kjernen og stilken være igjen i delen som lagres – i grønnsaksskuffen.

Agurken er følsom og vil verken ha det for varmt eller for kaldt. Hører hjemme i grønnsaksskuffen.

Fersk fisk lagres på det kaldeste stedet i kjøleskapet og bør spises innen ett døgn.

Epler utskiller etyen og bør derfor oppbevares adskilt fra annen frukt og grønnsaker. Oppbevares kaldest mulig i kjøleskapet.

Kjøttpålegg har kort levetid etter at pakningen er åpnet. Røyket og saltet pålegg har ofte bedre holdbarhet. Oppbevares rundt 5 grader.

Nesten halvparten av salaten som kjøpes blir kastet. Oppbevares i en plastpose, gjerne med litt vann i, helst under 5 grader.

Gulrøtter kan holde seg ferske i flere uker hvis de oppbevares mellom én og tre grader.

MØTER DE UNGE PÅ ROSKILDE

– Roskildefestivalen er et flott sted å gjøre Gorenje kjent for våre unge kunder, sier markedssjef Frederic Viking.

For andre år på rad tilbyr hvitevareprodusenten gratis klesvask for de frivillige på musikkfestivalen.

– Tilbudet er svært populært, og mange opplever nok også teltet vårt som en liten oase på Nordens største festival, sier Viking.

Ola Larsson (t. v.) i vårt svenske søstermagasin Elektronikbranschen blir utfordret av Frederic Viking i Gorenje til å plassere matvarene på rett plass i kjøleskapet.
Frederic Viking i Gorenje viser innbyggingsovnen BO87NKR med mulitifunksjon og LED-belyst panel, i The Touch of Light-serien designet av Karim Rashid. Pris: 14.200,-
Fra Gorenjes demonstrasjonsrom ved hovedkontoret i København.
I inngangspartiet hos Gorenje er noen av deres kjøleskapmodeller utstilt. I midten kjøleskapbordet som er priset til 100.000 kroner.
Kampanjen ”No more bugs” fokuserer på Gorenjes rengjøringsprogram i vaskemaskinene.
Gorenje tilbyr gratis klesvask til de frivillige på Roskildefestivalen.
Til toppen