Kenwood lanserer digital-TV i bilen

Kenwood lanserer i høst en TV-mottaker for bil til det digitale bakkenettet.

– Jeg har forstått at vi er først på markedet med dette. Vi har mottakerne på lager og venter bare på godkjenningen fra RiksTV. Teknologien er som laget for bil, jo fortere du kjører dess bedre blir bildet, smiler Espen Engh hos Kenwood-importøren Gøte Lundblad AS.

Han tror TV vil bli det store innen bakseteunderholdning i bil. Utsalgsprisen på TV-mottakeren blir cirka 4.000 kroner, og enheten kan koples alle typer bilskjermer.

– Fordelen med å kople den til en Kenwood-enhet er at TV-mottakeren da kan betjenes via berøringsskjermen. Hvis den koples til andre enheter bruker man en fjernkontroll, sier Engh.

Han forteller at produktet blir distribuert via spesialistforretninger og bilbransjen, og at etterspørselen allerede er stor.

– Vi var nok litt raskt ute, og har allerede levert ut noen enheter før vi fikk godkjenningen. TV-mottakeren er prøvd i praksis, og vi vet at den virker, sier Engh.

Når det gjelder underholdningssystem for bil, forteller Engh at salget av enheter i dobbelt-din størrelse har eksplodert det siste året for Kenwoods del – både med skjerm, navigasjon og CD/radio.

Enkelt-din på stedet hvil

– Når det gjelder enkelt-din har det stått på stedet hvil, sier Engh.

De fleste av Kenwoods nye CD/radio-anlegg har fått blåtann, USB, fjernkontroller og minijack i front. Dobbelt-din har i tillegg en bedre Ipod-styring med 12 MB i sekundet, og innebygd navigasjon på harddisk.

– Hvilke kundekategorier opererer dere med når det gjelder bilunderholdning?

– Alle over 18. For bakseteunderholdning er det barnefamilier som utgjør den store kundegruppen på multimedia. De kjøper navigasjon og underholdning til dem i forsetene, og ro i baksetet. Også unge mennesker, gjerne gutter som tidligere kjøpte seg CD/radio for rundt 5.000 kroner, kjøper i dag multimediaenheter, sier Engh.

Han mener det i løpet av det siste året har blitt enda mer fokus på navigasjon, blåtann og USB.

– Vi har vært heldige og kunnet tilby alle tre, og har hatt en god utvikling på grunn av dette.

– Hvordan skal dere klare å konkurrere med fabrikkmonterte anlegg?

– Det kommer hele tiden nye produkter for tilpasning til nye biler; rammer, braketter og innfellingsmetoder som gjør det mulig å bytte ut enhetene som sitter i bilene. Vi har også enheter som er identiske med våre komplette anlegg, men uten skjerm - beregnet på å koples til de fabrikkmonterte skjermene.

Når det gjelder hjemmeunderholdning, har Engh store forventninger til Kenwood.

Mikro til 20.000

– Det er her vi vil øke mest de neste årene. Kenwoods produktlinje blir større for hvert år. Når det gjelder mikro kan vi i dag tilby alt fra svært rimelige anlegg til opp til 20.000 kroner. Vi lanserer også nye hjemmekinoanlegg, fra innsteg- til midtsegmentet. Vi kommer også med flere produkter i øvre prisklasse, også med tokanals lyd. Funksjonen Pure Audio kopler ut hjemmekinobiten slik at man sitter igjen med ren HiFi-lyd.

– Hvilke ambisjoner har dere for hjemmeunderholdningsmarkedet i Norge?

– Vi forventer å selge mye hjemmekinoanlegg, og vil satse sterkt på å komme inn igjen på mikrosiden – der var vi tidligere sterke men vi har ikke hatt disse produ ktene på en tid, sier Engh.

Han forteller at Kenwood selges hos nesten alle bilstereospesialister, i bilbransjen, hos tradisjonelle radio/TV-forhandlere og i enkelte nettbutikker.

– Kenwood er ikke inne hos noen av de store kjedene. Det er både positivt og negativt. Dette har gjort at vi har økt hos spesialistene og i bilbransjen fordi vi klart å holde et sundt prisnivå. Det har vist seg å være et riktig valg. Vi trodde spesialistmarkedet skulle bli helt borte, men det stikk motsatte har skjedd – og det er kommet flere nye forretninger det siste året. De siste par årene er vi kommet inn i bilbransjen. Der var vi ikke representert tidligere, men dette er blitt vår største salgskanal det siste året, sier Engh.

Han forteller at Kenwood alltid har hatt som filosofi at butikkene ikke bare skal få plukke de to mest solgte modellene og droppe alt annet.

– Vi har en stor produktlinje med mange spesielle produkter som vi aldri ville greid å omsette i en kjede. Nå tror vi hjemmestereo-biten med billige forsterkere/mottakere og mikroanlegg blir en kjedevare i fremtiden.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS