De sju deltakerne i paneldebatten hadde avtalt antrekk på forhånd. Fra venstre Knut Voigt (Elprice/Deal), Pål Haugen (Grundig/Stiftelsen Elektronikkbransjen), Andreas Niss (Elkjøp), Anton Hagberg (Komplett.no), Lars Tendal (Expert), Kenneth Baltzersen (Euronics) og Roy Bjørnstad (Coop).Alle foto fra arrangementet: Tore Skaar.

KJEDESJEFENE VENTER MEDIA MARKT

Europas største elektronikkjede, Media Markt, er etter alle solemerker på vei inn i Norge, etter en suksessfull etablering i nabolandet Sverige. De norske kjedesjefene ruster seg til enda hardere konkurranse.

Paneldebatten under kåringen av Årets julegaver viste at kjedesjefene i Expert, Elkjøp, Komplett, Elprice og Euronics er klare for utfordringene i 2011. I panelet satt i tillegg Pål Haugen, som leder importøren Grundig og er styreleder i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som utgir herværende fagblad.

 

Lars Tendal, Expert, sa at hans kjede skal gi Media Markt en «god fight» når tyskerne eventuelt kommer til Norge.

 

– Vi må bli bedre hver eneste dag. Det er kampens natur. Har man gode konkurrenter, vil man heve seg, da blir det vanskeligere med Media Markt.

 

Andreas Niss, Elkjøp, hevdet at kjeden har tatt grep «idet vi så dem kom inn i Sverige», og at «svenske Elkjøp», Elgiganten, har vokst 50 prosent siden Media Markt startet opp i Sverige.

 

Anton Hagberg, Komplett, sa:

 

– De har større butikker med bredere utvalg og presser prisene enda mer ned. Vi er vant til å konkurrere med Media Markt i Sverige. Det er brutalt det de driver med der. Vi regner med de kommer til Norge, sa han videre.

 

Kenneth Baltzersen, Euronics, mente at det svenske og norske markedet er forskjellig.

 

– Vi har hatt det tøft i Norge i mange år selv uten Media Markt, så jeg tror nok at overraskelsen ikke blir like stor for oss som i Sverige, sa Baltzersen.

 

Elprice halverer

Paneldeltakerne ble så spurt av debattleder Stian Sønsteng om hvordan det har vært å drive i 2010.

 

Kenneth Baltzersen, Euronics: – Året for oss har vært slik det har vært for bransjen generelt – tøft og utfordrende. Vi ligger på bransjetallene med hensyn til nedgang på lyd- og bildevarer. Statistikken viser at det har vært vanskelig. Vi må ha beinfokus på bruttofortjenesten. Der har butikkene gjort en kjempejobb, selv med nedgang har vi hevet fortjenesten. Vi har holdt hodet over vannet takket være hvitevarene.

 

Roy Bjørnstad, Coop: – Det begynte bra for oss i første halvår. Da lå vi godt over bransjetallene. Det ble tøffere etter sommerferien. Vi har hatt en tøffere høst enn vi har ønsket, men totalt sett ligger vi veldig godt an. Vi er en liten kjede, med mange småbutikker, men selv ute i de små markedene er det tøft.

 

Knut Voigt, Elprice/Deal: – For oss er det før og etter Elprice/Deal. Vi er definitivt taperne mot alle, det er ingen hemmelighet. 1. august var Elprice ned 25 prosent, og det er vi fortsatt. Vi har bestemt oss for å legge ned halvparten av butikkene. Dessverre ligger mange vegg i vegg mellom de store butikkene. Det er ikke liv laga å ligge der som en knøtt mellom en Elkjøp, Lefdal eller Expert. Elprice har tapt fem millioner stabilt hver måned i tre år. Det går ikke. Det er noe feil med konseptet. Det tok oss to dager å finne ut det.

 

Remmer og tøy

Anton Hagberg, Komplett: – Vi gjør det bra og vokser pent. Jeg tror vi stjeler av de minste nettforhandlerne.

 

Lars Tendal begynte i Expert 1. september i år. – Det har vært spennende. Det er mye konkurranse. Man kjenner butikken på pulsen hver dag. Jeg har vært tett på ballen hele tiden i Expert. Vi er misfornøyde med første halvår, men organisasjonen har grepet fatt i ting. Vi kjører det remmer og tøy kan holde.

 

– Den største overraskelsen i bransjen?

 

– Jeg har ikke fått de store overraskelsene. Jeg var klar over at konkurransen er tøff. Men det er sunt og bra for markedet. Selv liker jeg «gadgets». Det er morsomt. Det er mye innovasjon i bransjen. Jeg kjenner bransjen fra tiden i Posten, vi hadde Elkjøp som stor kunde.

 

Andreas Niss, Elkjøp: – Vi har hatt et bra år. Vi selger massevis av varer og tjener gode penger, men skulle tjent mer. Vi satte målene for 2010 da vi var på vei ut av en krise, men vi er ikke like mye opp som vi ønsket. Vi bygger mer og større butikker og investerer mer på nettet. Vi har noe som folk vil ha. Vi har investert for fremtiden, og det gir «payback».

 

Enkelt og brutalt

Pål Haugen, Grundig: – Det er tøft markedet med mange utfordringer. Det er vanskelig å være leverandør med vår type distribusjon. Enten er man inne eller så er man ute hos kjedene. Det er ikke så morsomt som det var før, mer krig og bråk og sånt.

 

Knut Voigt, Elprice/Deal: – Jeg har sett en del på TV-reklame i det siste og merket meg Lefdal og Elkjøp kontra Expert og Euronics. Lefdal og Elkjøp har en markedsmakt på 80 prosent med hensyn til annonsemengde. Det er skremmende.

 

– Hva synes kjedene om leverandørene?

 

Anton Hagberg, Komplett: – Det handler om volum, enkelt og brutalt. Jeg tror det blir verre. Nå som vi regner med at Media Markt kommer.

 

Til toppen