KLART FOR SMART i alle kategorier

Innhold og sammenkopling for de brune. Miljø og brukervennlighet for de hvite. Mer telekom og foto. Dette er hovedstikkordene for årets IFA.

Den 51. IFA-messen i Berlin slår tidligere rekorder både når det gjelder antall besøkende, areal og inngåtte ordre. Tidligere preget nye TV-teknologier messen fra år til år, nå må oppmerksomheten deles med andre produktkategorier. Ikke bare innen lyd- og bilde, men også med hvitevarer, småelektrisk, telekom, foto og tilbehør.

For å ta TV først. Det var overraskende nok lite snakk om skjermtyper på årets messe. Etter overgangen til flat-TV, HD og 3D, står konkurransen nå om å tilby kundene best mulig brukervennlighet og innhold. Plasma beholder sin nisje, LCD-skjermene får i større grad LED-belysning, mens OLED fortsatt lar vente på seg. Skal vi igjen tippe at det kommer store nyheter på denne fronten på CES i Las Vegas i januar?

3D-panel kommer i stadig flere modeller. Som forventet er dette blitt en tilleggsfunksjon og ingen egen produktgruppe. Likevel viser årets messe at vi går inn i 3D-verdenen. Mye av det vi så fra TV-skjermene i hallene hadde tredimensjonalt innhold. Fortsatt er det spill og film som står for mesteparten av det vi ser, men mange kringkastingsselskaper planlegger å gå inn i denne verdenen om ikke lenge. En mellomløsning er at stadig flere 3D-apparater er selv i stand til å konvertere 2D-sendinger til 3D.

Smart over alt

Bortsett fra de minste skjermene må vi fortsatt i lang tid regne med å bruke briller for å se ordentlig 3D. Brilleløse løsninger som ble vist på store skjermer, holder ennå ikke mål. TV-fabrikantene signaliserer nokså enstemmig ved at de i full fart kun går over til å produsere 3D-klare apparater. Det betyr at de slipper å markedsføre to skjermutgaver av samme modell. Forenklingen betyr også at prisforskjellen mellom 2D- og 3D-apparater langt på vei blir visket ut.

Mer opptatt av 3D og bedre skjermteknologier er de store leverandørene av sine innholdstjenester. Kjært barn har mange navn, men begrepet smart-TV er i ferd med å sette seg som en fellesbetegnelse på tilgangen til innhold fra internett og tilkoplingen til ulike produktgrupper. De fleste tilbyr applikasjoner som skal gjøre det enkelt å kommunisere med TVen fra en smarttelefon eller et nettbrett.

Hjemmekinoanleggene florer med flotte løsninger og super lyd fra enheter med stadig mindre ytre dimensjoner. Fjorårets lydplanker er i år blitt lydlister. Smarte løsninger er også tatt i bruk for å oppnå god lyd selv fra tynne TV-apparater uten ekstra hjemmekinoanlegg. Det virker som om TV-fabrikantene har tatt seg selv i nakken for å finne smarte løsninger på dette området.

Nå kommer dab

På lydfronten er det store stikkordet basestasjoner med plass til Apples produkter og trådløs overføring av lyd. Også her har Apple lykkes i å få gjennomslag for en standard, Airplay, med andre wifi-løsninger og blåtannsom sterke alternativ.

Gledelig er det at mange lydprodusenter satser på solide kabinetter av ekte tre, vi tenker da i første rekke på høyttalerne. Skjønnheten som tidligere ble satt i høysetet er heldigvis ikke glemt.

Nå ser det endelig ut til at digitalradio kommer for fullt. Med lanseringen av mer enn ti dab+ rikskanaler i Tyskland 1. august blir digitalradio høyaktuelt i Europas viktigste marked. Det betyr ikke bare et gjennombrudd for digitalradio i Europa. Det vil også støtte opp under utviklingen i Norge å føre enda flere digitalradiomodeller inn på det norske markedet.

Nettbrettene fikk stor plass på årets IFA. Ikke bare fra telekom-leverandørene, men også lyd- og bildeprodusentene. Brettene utgjør en hovedgruppe med skjermstørrelser mellom mobil og TV. Ikke for det, Samsungs Note hadde skjermstørrelse mer som mobil enn et typisk nettbrett. Inntoget av nettbrett går ikke upåaktet hen for datamaskinprodusentene. I fremtiden kan nettbrettene ta hånd om segmentet som minidatamaskinene har hatt.

Mer nytt på CES

Det er interessant å merke seg at IFA tilsynelatende får en stadig viktigere rolle som verdensutstilling for elektronikk, hvitt og småelektrisk. Det er en tydelig trend at elektronikkfabrikantene viser hele sortimentet sitt. Ikke bare lyd og bilde i tradisjonell forstand, men også foto og telekomprodukter.Når det er sagt: IFA kan ikke utkonkurrere spesialutstillinger som Photokina i Køln og Mobile World Congress i Barcelona. Når det gjelder hovedkategoriene på messen er derimot CES i Las Vegas i januar en viktigere arena enn IFA for lanseringen av de virkelig store produktnyhetene, dette henger ikke minst sammen med leverandørenes produksjonssyklus.

Hvitevarebransjen glitret med sitt nærvær også i år. Det virker som om denne delen av elektronikkverdenen har fått en skikkelig plattform i Berlin, med stor suksess. Hallene med hvitt og småelektrisk er fylt med superelegante utstillinger fra alle de ledende produsentene, merkelig nok helt uten Whirlpool. Det skinner og glitrer i hvitt og stål, enten det er fra kjøleskap, tørketromler eller kaffemaskiner. Begrepet smart er for fullt tilstede også her, enten vi snakker om lavt vann- og energiforbruk eller vekt på økologi og lavt utslipp av forurensende stoff.

Kaffemaskiner

Dømmer vi etter inntrykkene fra denne delen av messen, skal alle med respekt for seg selv nå ha kaffemaskiner. Det var kaffe ut og det var kaffe inn, diskusjon om trakting eller espressomaskiner med kapsler. Et utall av smaksvarianter og kaffe supplert med andre typer drikker som varm sjokolade eller kakao. Også her var smartbegrepet til stede i form av elektronisk styring og elegante måter å løse produksjonsproblematikken av korrekt melkeskum. Det kalde var også til stede. Som nummer to på listen etter kaffemaskiner kommer smoothie-blenderne. Og bak det hele kjøkkenmaskinene som kan alt og tåler alt.

Hva har vi så glemt? Var det kombimaskinen for vask og tørk som klarer å vaske 12 kilo og tørke åtte av dem? Var det det nye dampaggregatet med strykejern og antikrøllbørste? Eller var det glattetangen som ikke legger bak seg et eneste krøllet hår?

På de neste sidene i dette nummeret og mange sider i neste vil vi formidle inntrykkene våre fra sentrale leverandører med trender og nye produkter. Håpet er at det kan gi deg et bredere inntrykk av årets IFA i Berlin. Satser du på å oppleve dette showet enda mer personlig, er det bare å ta en tur selv. Neste IFA åpner 31. august 2012.

IFA ØKER FORTSATT

Statistikken fra årets messe i Berlin viser at denble besøkt av 238.000. Det var tre prosent flere enn på fjorårets messe. Antall utstillere var 1.441, somvar én prosent flere enn i fjor. Netto utstillingsarealet var 140.200, det var fire prosent mer enn i fjor. Som forretningspartner beholder IFA sin meget dyktige posisjon. Tallene viser at det ble plassert ordre for mer enn 3,7 milliarder euro på årets messe.

Powered by Labrador CMS