KLOKKERTRO PÅ DAGENS MARKED

– Vi merker de tøffe tidene, men har klokkertro på at det er muligheter i dagens marked.

Canon-sjef Trond Langeland forteller at selskapet har kuttet og spart, og at mars på nordisk nivå blir bedre enn samme måned i fjor. Norge går litt svakere enn de andre nordiske landene.

– For oss rimer ikke dette. Det er uvanlig at vi ligger dårligere an en de andre nordiske landene. Norge er det markedet som er minst berørt av finanskrisen, så dette er trolig bare svingninger, sier Langeland.

Han forteller at Canon har fått tilbakemelding fra handlerne om at kundene er villige til å betale mer for produkter som er bedre og dekker spesielle behov.

– Det kundene etterspør mest er ikke overraskende bildekvalitet, men også brukervennlighet. Vi har fått gode tilbakemeldinger på at vi har norske menyer i kameraene våre. En annen ting som er viktig er video, og ikke overraskende er HD i fokus. Det har vært viktig for oss å komme med modeller som kan vise HD-video på TVen, sier Langeland.

Farger i stil

Produktsjef Trond Sliper har lansert en rekke nyheter hittil i 2009:

– I Ixus-serien har vi lagt vekt på bildekvalitet, uansett modell. Vi vil fortsette å tilby et imponerende utvalg for å befeste vår posisjon som nummer en innen digitale stillkameraer. Farger er viktig, folk vil gjerne ha samme farge på kameraet som mobiltelefonen eller håndvesken, sier Sliper.

Han karakteriserer Powershot-modellene G10 og SX1 IS som avanserte og litt større kompaktkamera for dem som ikke å ta med seg en speilrefleks.

– SX200 IS er en avansert og svært kompakt modell. PowerShot D10 er vårt nye allbrukskamera som kan være med over alt – på stranda og i fjellet. Det tåler det meste, er vanntett ned til 10 meter og tåler fall fra halvannen meter. Det er litt større enn Ixus-modellene, blant annet fordi det kanskje skal betjenes med hansker.

Legria som undermerke

Når det gjelder video lanserte vi i januar 14 modeller med undermerket Legria. I 2009 vil halvparten av videokameraene være med fastminne. Vi har fokusert på HD og flash, og mener vi har truffet bra. HF S-serien er HD/flash og visker ut forskjellen mellom amatør- og proffkamera. HF20 og HF200 får i mai undervannshus til bruk ned til 40 meter, sier Sliper.

På pressemøtet ble det påpekt at Canon fokuserer mye på nye kamerahus, mens det ikke snakkes så mye om optikken. Noe av problemstillingen er at god optikk gjerne koster mer enn selve kamerahuset. Salgssjef Tor Stubberud forteller at Canon i løpet av januar og februar har kurset 1.400 sluttbrukere over hele Norge, og mener dette slår positivt ut på salget av optikk.

– Vi vil kjøre nye kurs til høsten, sier Stubberud.

Les også:

Canon tror 500D blir lokomotivet

Powered by Labrador CMS