Kodak satser igjen på det norske fotomarkedet

– Kodak satset først på de store markedene, men nå er vi i full gang også i Skandinavia.

Det sier salgssjef Mats Nilsson i Kodak Nordic AB. Mens Kodak ligger på andre eller tredjeplass på verdensbasis, er situasjonen ganske annerledes i Skandinavia.

– På de mindre markedene kom vi senere i gang. Kodak satset først på de store markedene, men nå er vi i full gang også i Skandinavia. Når man ser på den nye produktlinjen vår, er vi overbevist om at vi også vil ta andeler i Norge, sier Nilsson når vi møter ham på messen Fotografi 2007 i Oslo

– Hva vil dere gjøre for å vokse?

– Vi tilbyr høyt spesifiserte produkter til attraktive priser, og vi satser på helt nye produktområder som digitale bilderammer og en ny serie blekkskrivere som kommer i butikkene på slutten av året. Disse lanseres i USA i løpet av våren, og kommer til Europa i fjerdekvartal.

– Det kan bare gå én vei for Kodak i Norge nå, oppover?

– Vi har allerede et godt resultat. Det vi må fokusere på er å øke våre andeler på digitale produkter. Sammen med Aronsen AS, som har en sterk lokalkunnskap i Norge, vil vi lykkes med det, sier Nilsson.

Aronsen AS har distribuert Kodak i Norge siden siste kvartal 2005.

– Kodak har historisk hatt et sterkt grep om foto, og også de har vært gjennom overgangen til digitalfoto. Omsetningen ligger der, selv om vi ikke har hatt store markedsandeler. Nå har vi planer om og stor tro på at Kodak igjen skal ta andeler, ikke minst takket være det sterke varemerket det er, sier daglig leder Knut Aronsen i Aronsen AS.

Nytt design

– Hvilke grep vil dere ta for å få Kodak ut i butikkene og hjem til kundene?

– Som nevnt har vi en sterk portefølje, med nytt design og fantastisk godt spesifiserte kamera til attraktive priser.

– Hvilke andre aktører samarbeider Kodak med når det gjelder utvikling og produksjon?

– Våre produkter er Kodak-produkter, men vi har en lang rekke underleverandører. Kameraene våre er i hovedsak tenkt og gjennomført av Kodak, sier Nilsson.

Aronsen skyter inn:

– En vesentlig forskjell er hvordan Kodak-modellene er laget. De bygger på Kodaks konsept som går på at de skal være enkle å bruke – med brukervennlige knapper og menystyring. Her skiller de seg vesentlig fra konkurrentene. Vår jobb blir å få kameraene ut i butikkene, og sørge for at Kodak synes. Så får markedskronene komme etter hvert som volumet vokser.

– I hvilke kanaler vil vi se Kodak først i Norge?

– Vi er allerede i fotohandelen, men vi arbeider inn mot alle kanaler som i dag er store på digitalkamera – blant annet elektrokjedene, sier Aronsen.

Også Samsung

– Aronsen distribuerer også digitalkamera fra Samsung. Hvordan vil dere differensiere de to merkene?

– Vi har en funksjon for både Samsung og Kodak, og ser ingen konflikt i dette. Styrken er at vi holder våre generelle kostnader nede, og slik sett kan være konkurransedyktige på begge merkene. Skal du være en bred leverandør i dag, må du ha en større portefølje enn bare ett merke. Det er snarere en fordel at vi har to merker å arbeide med, sier Aronsen.

– Hva er forskjellen på de to merkene?

– Hvis man stiller dette spørsmålet vil man få det samme svaret uansett hvilke merker man sammenligner; det er egenskaper som størrelse på skjerm og brukerfunksjoner som avgjør om forbrukeren velger det ene eller andre. Den største utfordringen ligger i å få handlerne til å arbeide med produktene våre, sier Aronsen.

– Hva blir storselgeren fra Kodak?

– De nærmeste månedene har vi store forventninger til Kodak Easy Share V803; et kamera med 8 megapiksler og 3 ganger zoom, i flere farger til 1.800 kroner.

Powered by Labrador CMS