Konkurrentene gjør GODE MINER TIL SLETT SPILL

De eksisterende kjedene ønsker Media Markt velkommen, og lover dem selvsagt konkurranse.

– Jeg har aldri sett konkurrentene våre i Norge løpe så mye som de har gjort det seneste året. Det har ikke gått oss hus forbi hvor mye de har investert i butikkene sine, sier administrerende direktør Victor Bengtsson i Siba Norge AS i et intervju med fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med kjedens 60 års-jubileum.

 

Både Elkjøp og Expert innrømmer at de har iverksatt tiltak for å møte den nye konkurrenten, mens Lefdal stiller spørsmålstegn ved hva Media Markt kan slå i bordet med:

 

– En konkurrent som skal lykkes i Norge, uavhengig av bransje, må presentere noe nytt for publikum. For Media Markts del ser jeg ikke hva det skal være. De selger de samme varene i de samme markedsføringskanalene som allerede finnes, sier administrerende direktør Trond Samuelsen i Lefdal elektromarked AS.

 

– Hva sier du til dem som mener Lefdal har endret sin grafiske profil for å ligne mest mulig på Media Markt?

 

– Vi har vært opptatt av at rødfargen vi har benyttet i over 20 år skal komme tydelig frem, slik at ikke andre skal ta eierskap til denne. Det var naturlig å se over markedsføringen da vi hørte Media Markt skulle komme. Før 1996 var det rødt, hvitt og sort vi brukte, og vi har forsterket den røde grunnfargen vår, sier Samuelsen.

 

Bare bransjen bryr seg

Administrerende direktør Lars Tendal i Expert Norge ASønsker Media Markt velkommen.

 

– Fra vårt ståsted vil vi sloss for å bevare våre posisjoner. Vi åpner nye og større butikker, og vil sørge for at kundene får gode og attraktive produkter hos oss, sier Tendal.

 

Han håper Media Markt vil være med på å skape større oppmerksomhet rundt bransjen, og at de dermed er med på å utvide totalmarkedet.

 

– Vi skal gi dem hard konkurranse, de skal ikke få noe gratis, sier Tendal.

 

Han tviler på at folk flest er opptatt av at Media Markt kommer til Norge.

 

– Det er nok bransjen som bryr seg om dette. Men Media Markt arbeider selvsagt for å få oppmerksomhet rundt seg og sitt. Resten av bransjen må ha fokus på hva vi selv gjør for å få bedre konkurransekraft, sier Tendal.

 

– Hvem vil merke konkurransen fra Media Markt best?

 

– Høyst sannsynlig kommer de rundt og i de store byene, og det er butikkene som allerede ligger der som vil merke dem best. Media Marktvil spise av markedet handledende i butikk, sier Tendal.

 

Administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp Norge AS forteller at de har fulgt Media Markt i Sverige tett gjennom søsterselskapet Elgiganten, som også er eid av Elkjøp Nordic:

 

Forsvar eller angrep

– Vi har hørt snakk om at de skulle komme ganske lenge. Siden de gikk inn i Sverige for fire år siden har vi gjort tiltak i Norge for å møte en tøffere konkurranse. Blant annet åpnet vi vår første Mega Store i Norge for fire år siden og vi bygger i år vår Mega Store nummer ni, sier Niss.

 

Han mener Media Markt etablerte seg i Sverige med et ganske annet og mye større butikkonsept enn svenskene var vant til.

 

– Vi venter at Media Markt vil gjøre det samme i Norge som i Sverige. De vil gå til priskrig, men vi skal alltid være billigst og vil møte konkurransen. I tillegg har vi mye som de ikke har; nettbutikk, kundesenter, 30 dagers returrett og fysiske varehus over hele landet, sier Niss.

 

Han unnlater heller ikke å påpeke at søsterselskapet Elgiganteni Sverige har vokst med 50 prosent siden Media Markt etablerte seg der.

 

– Vi forventer et økt fokus og en ekstra vekst i elektromarkedet i Norge, og vi skal gjøre alt vi kan for å ta størstedelen av denne veksten. Vi gjør i år mye for å bli enda mer kundevennlige. Dette kan man selvsagt se på som et forsvar mot Media Markt eller et angrep på Expert, men for oss er dette en videreutvikling av vårt eget konsept. Vi vil bruke store ressurser på opplæring av produktspesialister og kundebehandlere, slik at vi kan gi kundene enda bedre service, sier Niss.

 

Kan påvirke trafikkskaperne

Kjedesjef Roy Bjørnstad i Coop Elektro tror ikke butikkene deres, som hovedsakelig befinner seg ute i distriktene, vil merke så mye til Media Markt i første omgang.

 

– For Obs! kan det derimot bety en del i forhold til hvor mye de skal tape på trafikkskaperne sine, sier Bjørnstad.

 

– Hvem tror du vil merke Media Markt mest?

 

– Expert, siden de kanskje ikke har den samme lavprisprofilen som Elkjøp og Lefdal, sier Bjørnstad.

 

Administrerende direktør Kenneth Baltzersen i Euronics Norge tror det er konkurrentenes store forretninger i bynære strøk som kommer til å merke konkurransen fra Media Markt best.

 

– Vi i Euronics er nok dem som blir minst rammet, men vi undervurderer definitivt ikke Media Markts inntreden i markedet. De kommer nok til å skape en del støy når det gjelder pris i butikk, sier Baltzersen.

 

–Jeg legger merke til at Media Markthar lykkes med å ta volum i Sverige, men at de ikke har lykkes med å tjene penger, sier Trond Samuelsen i Lefdal.

 

Som Elkjøp og Elgiganten er Lefdal eid av Elkjøp Nordic. Samuelsen mener Media Markt vil få problemer med å skille seg ut i markedet:

 

– Markedsføringen deres i Sverige ligner litt på det vi har gjort i Norge de senere årene. De er ute med kundeaviser og kjører annonsekampanjer på TV og i aviser. Det er det samme som mange kjeder gjør her i Norge, sier Samuelsen.

 

– Hva tenker du om størrelsen på varehusene, Media Markt sier de minst vil være på 6.000 kvadratmeter?

 

– Da vi begynte å bygge ut kjeden her i Norge var varehusene våre rundt 2.500 kvadratmeter, noe som var stort den gang. De tre nyeste er på 4.200-4.400 kvadratmeter. Dette er riktig for bransjen, fordi kundene vil ha varetilgjengelighet, sier Samuelsen i Lefdal.

 

 

 

Gode miner til slett spill, gjøre gode miner til slett spill, dvs. late som ingenting, ikke la seg merke med at man misliker noe, uttrykk av franskfaire bonne mine à mauvaisjeu. Uttrykket finnes bl.a. hos Grundtvig. (Kilde: snl.no)

 

Lars Tendal, Expert
Andreas Niss, Elkjøp
Roy Bjørnstad, Coop Elektro
Kenneth Baltzersen, Euronics
Til toppen