Espen Espevalen (t. v.) i Nikon viser Nikon 1 til Dag Jordansen i Euronics Gressvik under Euronics kategorisamling på Gardermoen. Foto: Stian Sønsteng

KURSING I BUTIKK GA SUKSESS

– Vi kom med et system markedet ikke ventet, og den første medieomtalen bar preg av dette. Derfor var det viktig med skikkelig oppæring i butikkene.

Det sier nøkkelkundesjef Espen Espevalen i Nikon Norge, når vi møter ham på Euronics-kjedens tele-, data- og fotosamling på Gardermoen i midten av mai. Han snakker om Nikons første systemkamera, Nikon 1, som ble lansert samtidig over hele verden 21. september 2011.

– Det var et entusiastmarked der ute som hadde forventet at vi skulle lansere et fullformat speilløst system i øvre sjikt, men det gjorde vi ikke. I stedet lanserte vi et avansert kompaktkamera med utskiftbar optikk, altså ingen speilrefleks uten speil. Vi ønsket med Nikon 1 å treffe en målgruppe som fra før hadde et kompaktkamera, som ikke så på speilrefleks som et alternativ, men likevel ønsket bedre bildekvalitet, sier Espevalen.

I løpet av tre måneder var Nikon 1 tross alt markedsleder i segmentet

 

Intens og global markedsføring

Fagbladet Elektronikkbransjen skrev på lederplass etter lanseringen:

– Da Nikon presenterte sine første kompakte systemkamera under et pressemøte i Oslo 21. september, var det tydelig at de hadde fått sine retningslinjer fra det japanske morselskapet. Alle som sa noe på Nikons vegne brukte manus (…) det kan virke som Nikon har skjelet til Apple når de har planlagt sin intense og globale markedsføring av Nikon 1.

Espevalen synes i imidlertid lanseringen ikke gikk så galt.

– I løpet av tre måneder var Nikon 1 tross alt markedsleder i segmentet, og kameraet ble dessuten kåret til årets julegave i fagbladet Elektronikkbransjen, smiler han, og fortsetter:

– Når det gjelder selve presentasjonen, skulle systemet presenteres internasjonalt på en ensartet måte, og denne formen traff kanskje ikke det nordiske markedet som forventet.

 

Feltarbeid

– Hva har Nikon Norge gjort i ettertid for å rette opp førsteinntrykket mange journalister og deres lesere fikk?

– Vi synes ikke førsteinntrykket var dårlig. Når det er sagt, har vi gjort en god del feltarbeid mot butikkansatte – slik vi alltid gjør etter en kameralansering. Her gir vi en grundig teknisk gjennomgang lokalt i butikkene. Samtidig har journalistene etter hvert fått forståelse av systemet, slik at de kan bedømme det ut fra hva det er – og ikke det de trodde det skulle være. Stemningen i pressen har fått en vridning, og vi ser at det stadig oftere refereres til Nikon 1 som en slags referanse når det gjelder denne type kameraer.

– Hvilke kamera er av denne typen?

– Nikon 1 trekkes ofte frem når man snakker om ulike typer sensorer med autofokus, og mange skryter av den fasedetekterende sensoren som sitter i Nikon 1.

 

2,7 ganger større enn P7100 og G12

– Hvem er konkurrentene til Nikon 1?

– Alle og ingen. Der de fleste speilløse systemkameraene retter seg mot en målgruppe som kommer fra speilrefleks, henvender Nikon 1 seg i første rekke mot kjøpere som kommer fra kompaktkamera. I og med at Nikon 1 bruker en mindre sensor, ligger MicroFourThirds-kameraene nærmest. Nikon 1 har riktignok den minste sensoren av de kompakte systemkameraene, men den er  likevel 2,7 ganger større enn de som sitter i Nikon P7100 og Canon G12, sier Espevalen.

Han legger vekt på iso-ytelsen, autofokus- og seriebildehastigheten i Nikon 1.

– Den er bedre enn i de fleste kompaktkamera. Med Nikon 1s raske og fasedetekterende autofokussystem, som vi kjenner fra speilreflekskameraer, har vi tilført markedet noe nytt. Seriebildehastigheten er på ti bilder kontinuerlig per sekund. Samtidig er dette et kompetent videokamera med full HD-oppløsning og effekter som sakte film. Dette er på mange måter et fullverdig familiekamera som skal dekke behovet i de fleste situasjoner, sier Espevalen.

 

J1 og V1

Nikon 1-systemet består av to modeller, J1 og V1. Førstnevnte står for det største volumet, mens V1 selger godt hos fotospesialistene. Prisene er gått noe ned fra Nikon, i tillegg har konkurransen i markedet bidratt til at de nå ligger cirka 1.500 kroner lavere enn ved lansering. Ifølge Espevalen lukter Nikon 1 nå på markedsandeler rundt 30-tallet i kategorien kompakte systemkamera.

– Er det å forvente at Nikon kommer med et kompakt systemkamera med større bildebrikke?

– Nikon arbeider som alle andre med produktutvikling, og hva som kommer i fremtiden kan jeg ikke si noe om.

– Hvor viktig var det for Nikon å lansere Nikon 1?

– Det var nok veldig viktig å lansere et systemkamera i dette segmentet, og det er sagt fra sentralt hold at dette er en av de viktigste lanseringene på mange år, sier Espevalen.

Nikon J1 koster med 10-30 mm zoom 3.300 kroner.
Nikon V1 koster med 10-30 mm zoom 5.600 kroner.
Til toppen