Atle Lillehagen er salgsdirektør for data, lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS. Her med noen av produktene Philips viste på Elbit.

Kursing og knotting

Elbit er viktig for å styrke fellesskapet, man føler virkelig at man er med på noe stort.

Det sier Atle Lillehagen, salgsdirektør for data, lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS som omfatter Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene. For femte gang har Elkjøp arrangert Elbit, der ansatte fra alle butikker samles til kursing og knotting.

 

– Vi er godt fornøyd med kombinasjonen av undervisning på grupperom, og en mer uformell del der våre ansatte får anledning til å møte leverandørene og bli mer kjent med produktene, sier Lillehagen.

 

Han var en av initiativtakerne til messa, og navnet er inspirert av datamessa Cebit som arrangeres hvert år i Hannover. I år ble Elbit arrangert på Lillestrøm, og for første gang var også leverandører fra lyd og bilde-siden invitert.

 

– Dette har tidligere år vært en ren datasamling, men produktområdene glir i hverandre og vi ønsker å gi opplæring til de ansatte på tvers av avdelingsgrensene. Dette viser at Elkjøp tar sammensmeltingen av produktene på alvor. Vi er mer åpne, og ønsker at selgerne skal tilegne seg kunnskap om de produktene som nærmer seg fra de andre avdelingene, sier Lillehagen.

 

1.200 innom

I år var 1.200 selgere innom i løpet av ni dager. Lillehagen håper disse sitter igjen med ny produktkunnskap, og kommer tilbake til sine respektive butikker fulle av entusiasme.

 

– Vi har først lykkes når selgerne benytter seg av det de har lært i møtet med kundene sine. Vi håper de har opplevd at de er en del av noe stort. Vi legger mye ressurser i dette, for kunnskap er viktig - enten det gjelder produkter eller kundebehandling. Produkter og teknologi står på agendaen, men hvis vi gjør ting riktig får vi andre ting på kjøpet som har med kultur å gjøre, sier Lillehagen.

 

Han tror Elbit er en fin anledning for selgerne til å se hvordan produktene fungerer i praksis, med mulighet til å sammenligne produkter fra de ulike leverandørene. Alle som deltar på Elbit må gjennom en test, en slags eksamen, som inneholder spørsmål fra samtlige leverandører.

 

Krysser avdelingsgrenser

– Hvordan har det gått å kombinere data med lyd og bilde på Elbit?

 

– Det har gått svært bra. Faktisk har det vært en økende interesse for Elbit også fra de andre avdelingene, og vi ser det som en stor fordel at flere lærer mer om disse produktene, sier Lillehagen.

 

Han mener en svært viktig oppgave for dem som jobber i butikk, er å kartlegge kundens behov.

 

– Det er fort gjort at man anbefaler en feil løsning fordi man tror at kunden har et annet utgangspunkt. Det er vårt ansvar at kunden får riktig produkt, og dette er en stor utfordring, sier Lillehagen.

 

Som mange toppledere i Elkjøp har han gått gradene i kjeden.

 

– Jeg begynte som ekstrahjelp på Hamar i 1989, og har fått nye utfordringer mange ganger siden den gang. Jeg ble fast ansatt da jeg var ferdig med studiene i 1996, sier Lillehagen.

 

På Elbit hadde han besøk fra spanske Unieuro, som også er eid av Dixons.

 

– De ønsker å arrangere Elbit hos seg, og vi tar det som en fjær i hatten at de kommer til oss for å lære, sier Lillehagen.

 

Eivind Hovden i Casinus viser frem det han kaller verdens første digitalkamera (Casio QV10) til kommunikasjonskonsulent Christian Brekke i Elkjøp Nordic. – Kameraet er 10 år, og vi kjøper eksemplarer som fortsatt fungerer, sier Hovden.
Vegar Sinding i Nokia med 3G-telefonen N70 som blant annet har 2 MP kamera, FM-radio og MP3-spiller.
Trond Olander (t.v.) selger Thomson, som norsk salgsansvarlig i TTE. Her viser han frem porteføljen til Jarle Nummestad, salgssjef i Elkjøp Norge.
Mange leverandører bød på aktiviteter. Hos Telia fikk de Elkjøp-ansatte spille kort.
Produktsjef Svein-Erik Hansen i Fujitsu Siemens med mediesenter-PCen Scaleo C.
Petter Svendsson ved Elkjøp Stormarked Ålesund knotter på Sony PSP.
Pia Jørgensen og Maria Durup i Intel bød på peanøtter og demo.
Clara Heidenfors (Gøteborg) og Marcus Huhmarniemi (Karlstad) er flankert av Sony Ericssons Terese Dalbakk (t.v.) og Jenny Skavlan.
Mads Holmen, Kim Brudvik og Tord Augestad ved Elkjøp Giganten Fana får demonstrert Fujitsu Siemens mediesenter-PC av Tom Bergheim.
Til toppen