Lav pris skaper nye behov

– Vi fokuserer på pris og skaper dermed et behov og et nytt marked for våre produkter.

Det sier Torben Ulrich i danske Denver Electronics AS. Selskapet holder til i Århus, og de 35 ansatte omsetter årlig for en halv milliard danske kroner. Ulrich eier selskapet sammen med Henrik Kristensen, og det er disse to som står for salget i bedriften.

– Beslutningsprosessen er derfor meget kort. Vi baserer oss på tilbakemeldinger fra kundene, og har ingen store møter når vi setter opp porteføljen. Tidligere kunne vi bestemme oss for et produkt, så hadde vi det i handelen i løpet av 60 dager. Nå er produksjonstiden blitt lengre i Østen, så det går 30 til 45 dager til produksjon samt 30 dager på båt til Norden, sier Ulrich.

Når fagbladet Elektronikkbransjen blir vist rundt på Denvers stand på IFA, er Ulrich mest opptatt av designet på de nye LCD TVene.

– Hvor mye legger Denver vekt på bildekvaliteten?

– Den er selvfølgelig viktig. I dag er bildekvaliteten selv på billige TVer god, men til gjengjeld er det stor forskjell på designet. Derfor ser vi veldig mye på dette. Vi kjøper panelene fra ulike fabrikker, og velger alltid kategori A-paneler som skal tilfredsstille et minimumskr av. Men det er prisen og designet som er det viktigste, oss hos alle andre billigmerker.

Denver er representert i 20 europeiske land, der Danmark, Norge, Sverige, Nederland, Spania, Italia og Tyskland er de største markedene.

Stigende marked

– I Norge distribueres vi av Ovesco, og vi er til en viss grad inne hos de store detaljkjedene, sier Ulrich.

Han mener forbrukerelektronikkmarkedet er stigende. Det kommer stadig nye produkter, og utfordringen for Denver er å velge de riktige produktene.

– Jeg har stor tro på bærbare bildemedier med mpeg4 og DVD, samt portable enheter til bil. Vi er også sterke på LCD TVer fra 15 til 42 tommer, spesielt 15- og 19-tommerne med innebygd DVD vil bli en suksess – og her har vi ingen konkurranse fra merkevarene.

– Er det noen produktgrupper dere ikke satser på?

– Per i dag er vi ikke inne på navigasjon. Alt for mange av disse enhetene kommer tilbake med feil. Ellers er vi åpne for det meste innen elektronikk, sier Ulrich.

Han forteller at konkurrentene deres på det norske markedet er United og Dantax, samt en rekke andre som importerer produkter fra Østen – gjerne under kundens merke.

– Vi har ambisjoner for Norge. Dette markedet har vært senere ute enn andre til å fokusere på billige produkter. Europris selger en del, men det er ikke så mange slike kjeder i Norge. De fleste som driver med dette i Norge er svenske kjeder.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS