Med Yoga Book kan du tegne rett på platen, og det overføres direkte til skjermen. Foto: Lenovo

LENOVO REDESIGNER NETTBRETTET

PC-produsenten kommer med en helt ny versjon av sin to-i-ett Yoga-maskin, og introduserer en ny type nettbrett.

Etter noen år med nedgang i markedet for bærbare PCer, vokste markedet i Norge med fem prosent første halvår. Det er godt nytt for Lenovo, som under årets IFA-messe viste fram sine største nyheter.

– I år har vi ikke med oss hele serien av produkter, men vi har med det siste og nyeste. På fjorårets IFA ble det litt bredt og mye, sier Jørn Kofoed, markedsdirektør i Lenovo Danmark.

Dette er et helt nytt konsept, vi har gjenoppfunnet nettbrettet

 

Nytt flaggskip for konsument

Under årets messe er det særlig fokus den nye to-i-ett-maskinen Yoga 910.

– Dette er vår måte å vise at en PC kan være mye mer enn før, og 910 er vårt flaggskip innen konsumentmarkedet. Det er en oppgradering fra forgjengeren Yoga 900, og har blant annet fått ny finish, bedre hengsler og bedre batterilevetid. Den kommer i butikk i oktober/november, med andre ord i tide til julesalget, sier han.

Yoga 910 har fått en 14 tommers 4K-skjerm (på den dyreste versjonen) som går nesten helt ut i kantene, veier 1,29 kilo og en Intel Core i7-brikke under panseret.

– Prisen vil ligge fra 1.300 euro opp til 2.000 euro, avhengig av spesifikasjonene, sier Kofoed.

– Hvordan har markedsutviklingen på to-i-ett-maskiner vært i Norden?

– To-i-en-PCer ble jo først lansert av Lenovo, og er noe vi har stort fokus på. Rundt 25 prosent av de PCene vi selger har denne formfaktoren. Nå har jo våre konkurrenter også oppdaget kategorien, men jeg tror vi fortsatt har rundt 80 prosent av detet markedet i Norden. Vi er tidlige ute i Norden, og kanskje Norge spesielt, sier markedsdirektøren.

– Chromebooks har blitt stort i USA, hvordan ser dere markedet for maskiner med dette operativsystemet her på berget?

– I Norden selger vi mest Chromebooks offentlige kunder, det er ikke helt akseptert hos forbrukerne. Våre kollegaer har satset mer på dette enn oss, jeg merker ikke den store etterspørselen. Men vi følger definitivt med på hva som skjer med det markedet, og på sikt kan det nok følge USA og bli større, sier Kofoed.

 

Splitter ny kategori

Et marked som ikke har vokst de siste årene, tvert imot, er nettbrettene. På IFA lanserte Lenovo et nytt konsept, Yoga Book.

– Dette er et helt nytt konsept, vi har gjenoppfunnet nettbrettet, sier han.

Når du åpner Yoga Book, kan du velge å aktivere et virtuelt tastatur på lokket. Men det unike med maskinen er at du også kan bruke den medfølgende blekk-pennen til å notere på papir på halvdelen uten skjerm. Det du skriver og tegner overføres så automatisk til skjermdelen fortløpende. Du kan også bruke pennen uten blekk og skrible rett på den sorte platen.

I motsetning til mange andre løsninger med penn, som Surface-serien fra Microsoft eller Apple Pencil, trenger du heller ikke å lade pennen som følger med Yoga Book.

– Maskinen vil komme med både Android og Windows operativsystem, og vi tror dette er noe som kommer til å ligge under mange norske juletrær, sier Kofoed.

Markedsdirektør Jørn Kofoed i Lenovo har stor tro på selskapets nye Yoga 910. Foto: Marte Ottemo
Nye Yoga 910 har en skjerm som går nesten ut i kantene, og har fått oppgradert både design og batterikapasitet. Foto: Lenovo
Du kan skrive rett på vanlig papir på med den medfølgende blekkpennen, og det overføres til skjermen. Foto: Lenovo
Nye Yoga 910 har fått nytt design og nye hengsler. Foto: Lenovo
Til toppen