Jon Olav Næss er administrerende direktør i Elesco Norge AS. Foto: John Berge

LITE BRUNT GIR MER HVITT

Ved årsskiftet vil Elesco Norge AS ha 32 tilknyttede verksteder. Av disse driver 20 med hvitevarer, i tillegg til brunevarer.

 

Det fortalte Jon Olav Næss, administrerende direktør i Elesco Norge AS, under Hvitevaredagene. Firmaet har drevet siden 1995, i starten under navnet Servicekjeden Norge.

 

– Enda flere vil få hvitevarer som en del av tilbudet da det er for lite brunevarereparasjoner, sa Næss i sitt foredrag.Firmaet omsatte for cirka 200 millioner kroner i 2010. De har 257 teknikere, hvorav i overkant av 40 er på veien, som Næss beskrev det.Elesco-direktøren fortalte at selskapet vil vokse kontrollert.

 

Ønsker flere faste avtaler

– Vi ønsker flere leverandører på faste avtaler. Ofte blir vi spurt om prisen. Da vil vi spørre tilbake om servicedeler, hastighet på levering, og hvilke tekniske fakta vi får tilgang på. En tredel av tiden vår går til selve reparasjonene. Resten går til administrasjonsløsninger. Nå bruker vi altfor lang tid å kommunisere med Sverige eller Danmark. Forbrukerne blir frustrerte og det ikke alltid vår skyld. Det er ikke noe gøy å få kjeft, sa Næss.Trenden med at flere blir multiverksteder larseg ikke stanse. Frykten for dette er i ferd med å avta blant brunevareverksteder, mente Elesco-direktøren.– Jeg skjønner at noen frykter de nye avanserte produktene. Men det er gjerne de samme som fryktet flatskjermer i sin tid. De fleste av disse flyktet fra bransjen. Skal man følge med i bransjen må man bruke PC privat. Vi kan ikke ha teknikere som må begynne å lære seg å slå på en PC. Du må ha levd i den verdenen for å reparere disse produktene.

 

Til toppen