Salgs- og markedssjef i Mono, Bettina Graham Hansen, ser en pen vekst i selskapets omsetning i 2016. Foto: Marte Ottemo

LIVSSTIL OG LYD FRA MONO

Mono er kjent for sine høyende-produkter innen audio, og vil nå vise at design og lyd går sammen som hånd i hanske.

Den norske importøren har et bredt spekter av hifi-merker i sin portefølje, og fagbladet Elektronikkbransjen fikk en rundtur i audio-hallen under årets IFA-messe. Nordmenn er opptatte av god lyd, og det gir utslag for Mono.

 

Vi har en kjempeøkning så langt i år, og har vokst 20 prosent samtidig som vi tar markedsandeler

Tar markedsandeler

– Vi har en kjempeøkning så langt i år, og har vokst 20 prosent samtidig som vi tar markedsandeler, sier Bettina Graham Hansen, salgs- og markedssjef i Mono, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva er årsaken til at dere vokser?

– Noen segmenter som platespillere går veldig godt, men vi har jobbet mye med hvordan vi skal hjelpe kundene til å velge de rette produktene, og har blant annet satset en del på shop-in-shop-løsninger og utstillinger av våre produkter. Det gjør at forbrukeren klarer å ta avgjørelsen om kjøp, og kan teste ut produktene, sier hun.

– Hvor i verdikjeden ligger Monos merker?

– Vi fyller på fra toppen av verdikjeden, men vi har også rimeligere produkter med veldig god kvalitet. Vår oppgave er å formidle hvor bra produktene våre er, sier Graham Hansen.

Hun startet i Mono 1. februar i år, og jobber også med livsstil og design.

– Faber, som jo har høyttalere i millionklassen, kom for eksempel med sine Pryma hodetelefoner i samarbeid med Bottega Veneta. Det er et typisk livsstilprodukt, med håndsydde sømmer etc. så har du Ruark som lager DAB-radioer, som er mer et møbel ikke bare kjempebra lyd. Nå jobber vi med å få disse produktene ut i andre kanaler. Jeg har jobbet veldig mye med butikk og design tidligere, så jeg prøver å trekke lyd over til «vanlige folk», sier salgs- og markedssjefen.

 

Lyd og design sammen

Det betyr ikke at Mono går på kompromiss med lydkvaliteten.

– Vi ønsker både og, både god lyd og godt design. Nordmenn vil ha kvalitetsmøbler, og kjøper gjerne en sofa til 50.000 eller 100.000 kroner, så hvorfor ikke få dem til å se verdien i god lyd? Det er en av grunnene til at jeg kom inn på salg og marked, sier Graham Hansen.

Det gjør at Mono nå også ser på design- og interiørbutikker som kanaler.

– For eksempel har Tannum tatt inn DAB-radioer fra Ruark, de ser møbelet, ikke bare lydproduktet. Vi var også tilstede på Oslo Design Fair, hvor vi ble invitert til å vise audioprodukter til designbransjen, sier hun.

Det gir også noen utfordringer med nye kundegrupper, som kanskje ikke er like bevandret i den audiofile verdenen.

– Vi har hatt en del diskusjoner her på IFA om hvordan en kunde som kanskje har 20, 30, 40.000 kroner å bruke på lyd blir møtt i butikk. Det kan av og til bli litt mye fremmede ord og begreper, for noen som ikke er like lest opp på audio, sier Graham Hansen.

Platespillere er et segment som har hatt kraftig vekst, her en Klipsch’ Turntable Bundle, med to høyttalere og en platespiller som kobles direkte sammen, uten behov for egen receiver. Foto: Marte Ottemo
Daglig leder i Mono, Terje Romen, har tatt inn den skotske hifi-produsenten RHA i porteføljen. Her sammen med nordisk produktsjef for hi-fi i Komplett, Anne Grethe Holst, produktsjef i RHA Hans Oudewater og salgs- og markedssjef i Mono, Bettina Graham Hansen. Foto: Marte Ottemo
Onkyo viste fram flere mini-anlegg og høyttalere i friske farger på årets IFA-messe. Foto: Marte Ottemo
Klipsch’ trådløse høyttaler The Three har retro-design og bruker høykvalitets materialer i utførelsen. Foto: Marte Ottemo
Til toppen