Med Elements by Asko tar merkevaren steget opp i det øvre sjiktet blant hvitevarene. Foto: Marte Ottemo

LØFTER ASKO TIL TOPPS

Mens merkevaren Gorenje får design-drahjelp av Philippe Starck, skal Asko løftes opp i toppsjiktet blant hvitevarene.

Det forteller salgssjef Kenneth Brynli når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på årets IFA.

– Med den nye serien Elements by Asko løfter vi hele Asko-merket opp på et nytt nivå. Det gjøres globalt og vil rulles ut i løpet av høsten, sier han.

Jeg tror det gjelder for mange leverandører; man har produktene klare, men venter og ser hva som blir standard plattform

Gorenje-merket har på sin side hatt flere samarbeid med kjente designere, og nå er det altså velkjente Philippe Starck som har bidratt med sitt formspråk.

– Gorenje skal hele tiden ligge i forkant og tørre å gjøre de litt mer crazy tingene. Philip Stark har designet en helt ny serie for oss som heter Gorenje by Stark, og den kommer også på det norske markedet, antakeligvis i januar, sier Brynli.

 

Mest på kjøkken

– Hvordan tror du Starck-serien kommer til å gå i Norge?

– Det er en ganske industriell design, og vil selges gjennom kjøkkenbransjen mer enn elektrobransjen. Så da er man avhengig av å ha avtaler med de aktørene som levere litt minimalistisk stil. Hvis de fatter interesse for produktene, tror jeg det vil gå bra, sier salgssjefen. 

– Hvordan jobber dere med Asko og Gorenje-merkene i det norske markedet?

– De to ligger på litt ulike nivåer, hvor Asko koster et lite knepp mer. Vi jobber med begge merkevarene i begge kanalene, både kjøkken og elektro. Vi har hatt veldig suksess med Askos nye Pro-serie i elektrobransjen, og det hadde vi kanskje ikke ventet da vi startet. Serien ble lansert på fjorårets IFA, og har nesten et storhusholdningspreg. Vi trodde de produktene ville gå mer i kjøkkenbutikkene, men blant annet Elkjøp selger mye av den serien, sier Brynli.

 

Venter på standard

– Det er mye snakk om smarte hvitevarer på årets IFA, hvordan jobber dere her?

– I år har vi med oss ett produkt, en ventilator, som er smart. Vi ligger litt i støpeskjeen og har mange produkter klare, men foreløpig venter vi og ser hvilke system retailerne vil velge å gå for. Jeg tror det gjelder for mange leverandører; man har produktene klare, men venter og ser hva som blir standard plattform. Det er jo ikke bare hvitevarene som skal kobles sammen, men også persienner, styring av lys og mer. Man må finne en standard, så kommer det markedet til å eksplodere, sier han.

– Hvilke andre trender har du sett på årets messe?

– For å være helt ærlig, det har vært så hektisk at jeg foreløpig ikke har hatt tid til å se på noe som helst annet ennå, avslutter salgssjefen.

Salgssjef i Gorenje, Kenneth Brynli, sier Gorenje by Starck har en ganske industriell design. Foto: Marte Ottemo
Store hvitevarer løfter bransjens omsetning i 2015. Foto: Marte Ottemo
Ovnene fra Gorenje by Starck har en glossy overflate. Foto: Gorenje
Til toppen