TAR DYSON TIL NORGE Det velkjente støvsugermerket har hatt liten tilstedeværelse i Norge hittil, men nå satser Wilfa hardt på den britiske merkevaren.
GÅR INN I BRUNT F&H of Scandinavia beveger seg mot brunevaremarkedet, og lanserer nå actionkamera og droner fra det britiske merket Veho.
RETRO-LYKKE PÅ DAB Distributøren Target United lanserer nye dab-produkter, men ser veksten sakke noe.
MER PÅ SPILL FRA CREATIVE Creative ønsker å øke i spillsegmentet, og lanserer en ny serie hodesett der toppmodellen også skal tiltrekke seg proffene.
GOD LYD OG GODT DESIGN Den danske høyttalerprodusenten Vifa har gått fra å produsere elementer for andre til å satse på sitt eget varemerke.
MARSHALL JÄTTEVIKTIG FOR ZOUND Varemerket Marshall er blitt viktig for Zound Industries. Ferskest i porteføljen er blåtannhøyttaleren Stockwell og mobiltelefonen London.
HELT PERFEKT FOR WHIRLPOOL Hos Whirlpool mener man porteføljen med KitchenAid, Whirlpool, Indesit, Hotpoint og Bauknecht gir store muligheter.
DAB-ER PÅ IFA H.C. Andersen i Sahaga kompletterer Revo-serien, og lanserer det første hørselsvernet med innbygd dab.
SATSER PÅ RYGGSEKK Samsonite vil la deg ha hendene fri, og satser på at også forretningsfolk skal ta ryggsekken i bruk.
LØFTER ASKO TIL TOPPS Mens merkevaren Gorenje får design-drahjelp av Philippe Starck, skal Asko løftes opp i toppsjiktet blant hvitevarene.
DET NYE PIONEER-KARTET Pioneer-porteføljen i vår bransje er siden mars 2015 delt mellom tre ulike selskap, men ettermarkedet håndteres på ett sted.
SMART FRA MIELE Hvitevarene fra det tyske selskapet blir både smartere og mer oppkoblet, viser årets IFA-messe.
VARIABEL BASS FRA SENNHEISER – Vi vet at også de mest kvalitetsbeviste ønsker å ha et godt produkt med seg på farten, og gir dem muligheten til å justere bassen.
GULL OG GRÅSTEIN PÅ IFA IFA-messa i Berlin fyller opp nærmere 30 store haller med produkter, produsenter og leverandører. Da er det ikke til å unngå at man finner noen skatter, men også noe «gråstein»
NY TOPPMODELL FRA JURA Den nye Jura Z6 har fått kortere ventetid på melkebaserte kaffedrikker, bedre espresso-teknikk og forenklet rensing av melkebeholderen.
DOLBY ATMOS MÅ DEMONSTRERES – Dolby Atmos er de første lydsystemet som virkelig gir en lydopplevelse, men det er avgjørende at sluttbrukeren kan få en demonstrasjon.
DAMPER INN I MARKEDET SteamOne vil gi enklere stryking av skjorter til det norske markedet, og lanserer nå flere tøydampere på markedet.
TO NYE TOMTOM-KLOKKER TomTom fortsetter å lansere produkter ved siden av sine navigasjonsenheter for bil, nå med to nye sportsklokker.
NYE KOMBIMODELLER FRA TOSHIBA På IFA lanserer Toshiba blant annet et par modeller som kombinerer funksjonalitetene til nettbrett og bærbare datamaskiner.
MER DAB I BILEN TT Micro har hatt et dårlig 2015 med brann og tilbakekalling av radioer, men ser framover og kommer nå med tre nye biladaptere for DAB.
NYE PROJEKTORER FRA JVC På IFA viser JVC sin nye projektorserie, og en ny versjon av Boomblaster-klassikeren, RV-NB100 med dab-radio.
VIL GJØRE MULTIROM HELT ENKELT På IFA viste Gibson Innovations for første gang sine Onkyo-produkter, men de ble holdt på bakrommet. Ute i hallen dominerte Izzy.
SMART FRA AEG OG ELECTROLUX Hvitevareselskapene har også kastet seg på smart-bølgen, og er blant annet klar med en ovn utstyr med kamera som kan styres fra mobilen.
NORSKE MILL SATSER INTERNASJONALT – Nå har vi bygd opp sortimentet i Norden, og vi er klare for å distribuere produktene våre verden rundt, sier Philip Bryn-Haugland.
VIL GJØRE LYDGLEDEN ENKEL – Med JBL Boost TV er det nok å plugge den til TVen, så har du enkelt lydgleden tilbake foran skjermen, sier Frank Bruun.
JABRA ØKER PÅ SPORT Jabra ser at markedet for blåtannøreplugger for tale stagnerer, og venter at sportsproduktene deres om et års tid omsetter for like mye.
BLIR NORDISK GOPRO-DISTRIBURØR Lite ante Response Distribution AS i 2009 om hvilken posisjon actionkameraene fra GoPro skulle få i markedet og for selskapet.
STÅR STØDIG SOM EN TRIPOD Når Elite Foto sier de står stødig på tre ben; bildeprodukter, rammer/album og fotoutstyr, er det fristende å se for seg en tripod.
KAPSELKUNDER BLIR HELAUTOMATISKE – Kapselmaskin-kundene er blitt voksne, og kjøper nå helautomatiske kaffemaskiner, sier Marco Palumbo og Martin Vinje.
VIL VISE PRODUKTER PÅ 4K-VEGGER Samsung vil installere vegger med 4K-skjermer med berøringsteknologi i norske butikker, der kundene kan se produktene i 1:1-skala.
MER SMART OG WIFI PÅ HVITT Også på hvitevaresiden legger Samsung vekt på smarte produkter. Siste skudd på stammen er en ny versjon av robotstøvsugeren Powerbot – med wifi.
SONY UTVIDER HI-RES AUDIO-PORTEFØLJEN Sony mener fortsatt TV-fremtiden er flat, selv om de lanserer nye og buede modeller. På IFA har de fokus på Hi-Res Audio-produktene sine.
SER UT SOM EN KLOKKE – Nå ser det ut som en vanlig klokke, både i fasong og størrelse. Gear S2-modellene støtter alle Android-produkter, og ikke bare våre egne.
SMARTERE FRA BOSCH SIEMENS Nå kommer de smarte hvitevarene. BSH er blant produsentene som viste fram hva sensorteknologi kan gjøre på kjøkkenet.
NY FLAGGSKIPMODELL FRA HUAWEI Huawei lanserer flaggskipmodellen Mate S, men det er ennå ikke bekreftet hvorvidt Premium-modellen med Force Touch kommer til Norge.
FRAMTIDENS KJØKKEN OG TV Grundig lanserer en virtuell koketopp, sin egen smartløsning og samarbeider med Elkjøp om TV uten tuner til Netflix-generasjonen.
VELGER SUHD FREMFOR OLED Samsung satser videre på skjermteknologien SUHD og buede TVer, og viste på IFA for første gang sin kommende UHD Blu-ray Disc-spiller D-K8500.
AUTOMATISK DOSERING Med 12 sensorer skal den nye oppvaskmaskinen fra Beko selv finne ut hvor mye oppvaskmiddel som trengs for å gjøre serviset gullende rent.
PANASONIC VIL TILBAKE I TET Med sin 4K oled-TV ønsker Panasonic å være tilbake i lederposisjon når det gjelder bildekvalitet. De venter de første kundene blir filmentusiastene.
FORTSATT OLED-KONGE LG innehar fortsatt Oled-tronen, og lanserte to TVer med teknologien og UHD-støtte på årets IFA-messe.
KJØLETEKNOLOGIEN ER GOD I BUNNEN Liebherr plasserer kjøleribber og kompressor i bunnen av kjøle- og fryseskapene. Dette gir større volum, mindre støy og lavere strømforbruk.
4K-MOBIL MED KJAPP LADING – 4K-skjerm på den største modellen, brukstid på 5,5 timer etter ti minutters lading, teknologi fra Sonys proffkamera og vanntett design.
SMARTHUSPRODUKTER FRA NEDIS Sensorer og løsninger for smarthus ser vi stadig mer av. Det meste kan styres via en app, og enhetene kommuniserer seg i mellom.
BILDE UT AV BOKSEN Med ni projektorer i sin nye TV oppgraderer Philips fra Ambilight til Ambilux. Fokus på HDR og Ultra HD er også på plass.
VIL BLI STERKE PÅ STRØMMING Yamaha viser på IFA sitt MusicCast-system, som gjør det mulig å strømme lyd i opp til SACD-kvalitet.
STØRRE TV, DYRERE MOBIL Her er fasiten for det norske forbrukerelektronikk-markedet etter årets første seks måneder.
GIGASET FRA HJEM TIL SMART Hjemmetelefonprodusenten Gigaset går inn på markedet for smarttelefoner med en serie på tre modeller under navnet ME, med priser fra 349 til 549 euro.
PHILIPS SPLITTES I TO DIVISJONER Philips deler selskapet i to divisjoner; Philips Lighting Solutions og Royal Philips.
FRA FORBRUKER- TIL HJEMMEELEKTRONIKK – Vi har beveget oss fra forbrukerelektronikk til hjemmeelektronikk for å sikre en varig vekst i fremtiden.
ULTRA HD ALENE ER IKKE NOK Høyere oppløsning på TV-bildet alene er ikke nok. For å få en skikkelig wow-effekt trengs høyere bilderate, HDR og dypere farger.
DOBBELT-VASK OG MOTORLØST VINSKAP Kinesiske Haier har som mål å bli en av de fem største leverandørene av hvitevarer i Europa. De er representert i 165 land, men ennå ikke i Norge.
VIL BLI STØRST PÅ LIVSSTILSAUDIO – Målet vårt er å bli verdens største selskap som tilbyr livsstilsprodukter for musikkelskere, og vi har en rekke varemerker i porteføljen.
STEMMESTYRT UTEN MOBILDATA ZTEs smarttelefon Star 2 skal være den første som alltid lytter etter stemmekommandoer, uten at man er knyttet til et nettverk.
AMBILIGHT OGSÅ FOR TV-SPILL – Over 80 prosent av Philips’ 2015 smart-TV-modeller kjøres på den nyeste Android-plattformen, og vi introduserer Ambilight med spillmodus.
VENTER IFA-SUKSESS OGSÅ I ÅR – Whirlpool stiller på årets IFA med Bauknecht, KitchenAid, Indesit og Hotpoint. Innen telekom kommer HTC og ZTE inn.