Butikksjef Tor Jostein Faber (f. v.) ved Euronics Stormarked Lambertseter hadde på nyåpningen god hjelp fra Terje Gudmundsen og Tom Larssen i Euronics Norge. De tre viste samtidig kjedens nye kleskolleksjon, med ny logo. Foto: Stian Sønsteng

LOKAL-EURONICS I STOR-OSLO

– Samtidig som Euronics Stormarked Lambertseter ligger i Oslo, er vi den lokale elektroforhandleren for folk på Lambertseter og Nordstrand.

Publisert

Det sier Tor Jostein Faber, som er kommet inn som ny butikksjef i forbindelse med nyåpningen den 26. oktober.

– Derfor skal vi være en god bidragsyter, og ta vare på dem som bor i vårt eget miljø, sier Faber til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi besøker butikken i 12-tida på åpningsdagen, er køen fortsatt lang foran kassa. Forhandlerkonsulent Tom Larssen i Euronics Norge har vært ansvarlig for ombyggingen av butikken, og sørger med trent øye for at alle kunder får hjelp.

– Dette er et stormarked i Euronics-sammenheng, på 700 kvadratmeter. Vi har bygd butikken litt ned fra tidligere, den var på 1050 kvadratmeter, for at varetrykket skal øke. Dette er den tredje butikken vi bygger med det nye konseptet vårt, de to første var Søgne og Finnsnes, som begge ble ferdige i fjor, sier Larssen i Euronics Norge.

Han forteller at de har foretatt enkelte justeringer siden de to foregående åpningene, og at Euronics Lambertseter er med fra starten når det gjelder et nytt prismerkingssystem i kjeden.

Kjeden som eier

Line Haukaas og Stian Lauritzen betjente kassa under nyåpningen av Euronics Stormarked Lambertseter, der køen fortsatt var lang midt på dagen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har valgt en løsning fra svenske Shoppa. Dette er ikke elektroniske priser, men vi skriver ut priser og plakater i butikkene. På denne måten sparer vi kostnader når det gjelder å sende ut materiellet. I løpet av november får alle butikkene hver sin skriver, slik at de omtrent hver annen uke selv kan lage nytt materiell tilpasset kampanjene våre, sier Larssen.

– Er dette en stor kostnad for den enkelte butikk?

– Prisen blir den samme som tidligere, men de får en skriver i stedet for at vi sender ut materiellet, sier Larssen.

Euronics Stormarked Lambertseter er også den første butikken med kjedens nye logo, og er på samme måte som Elverum eid av kjeden.

– Euronics Norge ønsker i prinsippet ikke å eie butikker, men av ulike årsaker er det blitt slik at kjeden eier disse to, sier Larssen.

– Hvilke forventninger har dere til Euronics Lambertseter i ny drakt?

– Butikken er betydelig oppgradert, og gir et helt annet inntrykk for kundene. Vi har dreid sortimentet, for bedre å treffe folk på Lambertseter og Nordstrand. Derfor har vi butikk i butikk-løsninger både med Miele, Yamaha og LG, som er varemerker vi satser på sammen med vårt eget merke, Husqvarna. Innen hvitevarer har vi rustet opp både på innbygging og frittstående, sier Larssen.

Butikken er betydelig oppgradert, og gir et helt annet inntrykk for kundene

Husqvarna ble kjedens eget merke da Euronics Norge AS den 1. januar 2016 formelt ble et datterselskap i svenske Elon Group AB, som frem til da het EEL Holding. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen, som de nå eier rundt 10 prosent av. Resten av selskapet er eid av svenske butikkeiere, hovedsakelig i kjedene Elon og Elkedjan.

Samme bygg siden 2009

Hvitevarene har fått større plass etter ombyggingen av Euronics Stormarked Lambertseter. Foto: Stian Sønsteng.

Euronics Norge var tidligere eid av handlerne, og i forbindelse med overgangen fikk enkelte av disse et aksjeutbytte siden det er en begrensning på hvor mange aksjer den enkelte butikkeier kan ha i Elon Group AB.

– Vi er stort sett alene om Husqvarna i Norge, med unntak av enkelte frittstående handlere. Egne varemerker er noe alle kjedene ønsker å ha, der de skjermes litt i forhold til de ulike prisrobotene. Men, det viktigste med Husqvarna er selvsagt at dette er veldig gode og avanserte produkter, der Electrolux står bak, med få problemer i etterkant, sier Larssen.

Euronics Stormarked Lambertseter flyttet inn i de samme lokalene den 18. juni 2009, og var i noen år kjedens flaggskip. Larssen legger ikke skjul på at det nå var på tide å gjøre noe med butikken.

– Vi har klare forventninger om at vi skal ta tilbake mye av det markedet vi nok har mistet.

– Hvilke konkurrenter har dere?

– De som er nærmest er Skousen på Mortensrud, så har vi hele kobbelet på Alnabru. På Lambertseter senter har vi Clas Ohlsson og Jernia.

– Som en tradisjonell elektrohandler er dere den lokale butikken på Lambertseter?

– Vi ønsker å fremstå som det for bydelene, og håper de setter pris på løftet vi nå har gjort.

Fra Horten

Euronics er spennende, som en utfordrer i et marked sterkt preget av to store aktører

– For Euronics, som tradisjonelt holder til på mindre steder rundt om i landet, hvordan er det å drive en bydelsbutikk?

– Det er spennende. Vi skal ha samme priser som i nettbutikken vår, og har litt erfaring fra de andre butikkene i kjeden som er like store eller større. Markedet i Oslo er tøft, men konkurransen fra nett er der uansett, om du er i Båtsfjord eller på Lambertseter, så vi er trygge på at vi kan konkurrere, sier Larssen.

Tor Jostein Faber er kommet inn som ny butikksjef. Han har eid og drevet en Expert-butikk i Horten i rundt 25 år, og skal nå pendle til Lambertseter.

– Vi venter at dette vil være en butikk i vekst, og vi ønsker å stille oss på kundens side. Dette vil forhåpentligvis gi en positiv opplevelse både for kunder og betjening, sier Faber.

– Hvordan har overgangen vært fra Expert til Euronics?

– Euronics er spennende, som en utfordrer i et marked sterkt preget av to store aktører. Euronics Stormarked Lambertseter ligger i Oslo, men er samtidig en lokal forretning på Lambertseter og Nordstrand, sier Faber.

Staben på elleve er den samme som tidligere, med unntak av butikksjefen.

– Vi bør omsette for rundt 50 millioner kroner, sier Faber.

– Hva synes du om den nye butikken?

– Den er fin og oversiktlig, lys og lett å orientere seg i, med tydelig markering av hvor ting ligger. Den skal være lett å finne frem i på egenhånd, men først og fremst skal kundene få hjelp av våre dyktige medarbeidere, sier Faber.

Powered by Labrador CMS