VIL HA FLERE BUTIKKER MED ELON-NAVNET

– Omprofileringen til Elon gikk i rekordfart, og vi hadde i januar en organisk vekst på åtte prosent. Nå starter arbeidet med å øke antall butikker.

PÅFYLL AV KOMPETANSE FOR EURONICS

De årlige kompetansedagene til Euronics finner sted i Fredrikstad. Nytt av året var at flere hvitevareleverandører var med.

ELON BLIR STØRST I NORDEN

Som vi tidligere har skrevet bytter Euronics Norge navn til Elon fra nyttår. I dag kom pressemeldingen om at kjeden blir størst i Norden.

EURONICS BLIR ELON ETTER JUL

Årets julehandel blir den siste med Euronics-logoen i Norge. Fra januar bytter de 55 butikkene navn til Elon, som en del av en nordisk satsing.

DOMETIC MCCAVE FOR RØDT OG HVITT

Dometic McCave S40FGD har doble glassdører, og ulike temperatursoner for lagring av både rød- og hvitvin i samme skap.

CANDY TRIO: KOMFYR MED OPPVASKMASKIN

– Ni av ti Candy Hoover-produkter er oppkoplede. I tillegg er vi innovative, som med Candy Trio; koketopp, stekeovn og oppvaskmaskin i ett.

CYLINDA MED SWEDEN ROCK-KJØLER

På Elon-messen viste 60 års-jubilanten Cylinda frem sin vaskemaskin FTA5576 med autodosering, og en Sweden Rock-flaskekjøler.

WMF HOS TEFAL-OBH NORDICA

Siden januar har Tefal-OBH Nordica Group solgt småelektriske produkter fra WMF, og siden april også bestikk og kokekar.

HJEMME ER DER WILFA HEARTS 23 ER

Wilfas premium vaffeljern Hearts 23 er innovativt, stilrent og nyskapende, utviklet med fokus på design, anvendelighet og kvalitet.

ELON I SVERIGE – EURONICS I NORGE

Hvitevaremessen i Ørebro har byttet navn tilbake til Elon-messen. Nå rendyrkes varemerkene Elon i Sverige og Euronics i Norge.

NYE MULIGHETER FOR EURONICS

Siden Euronics ble en del av Elon Group, har de distribuert gruppens egne varemerker. Nå utvides sortimentet med beslysning.

ÅPNER SIN TREDJE EURONICS

Johnsen Elektro AS eier fra før Euronics-butikkene i Porsgrunn og Bamble. Nå etablerer de seg i Kragerø, med Norges nest største Euronics-butikk.

KALDE GRADER GIR VARME SALGSTALL

– Kritisk forbrukeratferd er omvendt proporsjonal med at det blir kaldere ute, sier Martin Vinje i DeLonghi. Det selges mye varmeovner i vinter.

BALTZERSEN SLUTTER I EURONICS

Kenneth Baltzersen gir seg som administrerende direktør for Euronics Norge, etter å ha sittet i sjefsstolen i 18 år.

NY KONSERNSJEF I ELON

Sveriges største hvitevarekonsern, Elon Group, får ny administrerende direktør og konsernsjef i Stefan Lebrot.

LOKAL-EURONICS I STOR-OSLO

– Samtidig som Euronics Stormarked Lambertseter ligger i Oslo, er vi den lokale elektroforhandleren for folk på Lambertseter og Nordstrand.

REKORDER PÅ BLACK FRIDAY

Det anslås at nordmenn bruker rundt 3,4 milliarder kroner på Black Friday. Vi har snakket med kjedene og hørt hvordan årets største handelsbonanza har gått for elektronikkbransjen.

EURONICS NORGE FØRST MED NY PROFIL

Euronicskjeden bytter logo, og omprofilerer alle butikker i november. – Vi er det første landet i Europa hvor den nye logoen tas i bruk.

POP I MANGE VARIANTER

Dab-produktene fra Sahaga AS kommer i mange farger og varianter. Et sladrespeil er siste skudd på stammen.

HODETELEFON-SERIE FOR BARN

Distribusjonsselskapet Aurora lanserer en egen hodetelefonserie for barn. I tillegg til et barnevennlig design, skal de også beskytte hørselen.

TELENOR DROPPER TO KJEDER

Euronics og Spaceworld Soundgarden mister sine avtaler med Telenor, og 108 butikker får nå ikke selge produkter fra operatøren.

EURONICS’ NYE FLAGGSKIP

Ved Gisundbrua over til Senja finner man Euronics’ nye flaggskipbutikk på 1080 kvadratmeter. Ikke noe rart i det, mener innehaverne.

PC-TILBEHØR I VEKST

Logitech ser et oppsving i salget av PC-tilbehør, etter at bærbarmarkedet har bedret seg de siste kvartalene.

SKULLCANDY TILBAKE HOS TURA

Tura Scandinavia har fått tilbake Scullcandy-merket, og ser at særlig trådløse hodetelefoner selger godt om dagen.

SIKKERT PÅ MOBILEN

F-Secure bruker Euronics’ messe til å lære butikkmedarbeiderne om viktigheten av sikkerhet på mobilen.

KAFFE FRA DELONGHI-APPEN

DeLonghi mener nordmenn er villige til å betale for kvalitetskaffe, og viser fram sin mobilstyrte Primadonna Elite i Fredrikstad.

MER TILBEHØR FRA EET

Distributøren EET har redesignet emballasjen til sine produkter, og satser i tillegg hardt på gaming.

NY MANN I TARGET

Distributøren Target har fått med Trond Arild Larsen på eiersiden i selskapet, og viser fram bredden i sortimentet under årets kompetansedager.

FORSTERKER VERDIENE

Euronics-kjeden samlet 36 utstillere til sine kompetansedager, og vil være litt hyggeligere, ærligere og mer kunnskapsrike enn konkurrentene.

MEN ANDOR VAR IKKE PENSJONIST

Etter tre år som pensjonist, er Andor Kristiansen tilbake som daglig leder i Euronics Båtsfjord.

MOCCAMASTER ER FORTSATT ETTERTRAKTET

– Folk flest foretrekker sort traktekaffe, og de nye generasjonene har også omfavnet markedslederen Moccamaster.

WHIRLPOOL UTE MED SMARTE HVITEVARER

De første wifi-produktene til Whirlpool, vaskemaskin og tørketrommel, er på tur ut i norske butikker. Neste år kommer oppvask og kombiskap.

VIL HA FLERE AKTIVITETER I BUTIKK

– Du får ikke lukten av ferske boller og kaffe gjennom internett, sier Martin Vinje som representerer Braun, Kenwood og DeLonghi.

DANSK DESIGN EN STYRKE

– Kjøkkenventilatoren skal være effektiv, men helst ikke høres. Enten skal den være helt usynlig, eller dominere kjøkkeninnredningen.

EN GOD MULIGHET FOR TEMPTECH

– Det har gitt oss i Temptech en god mulighet at Euronics Norge er blitt en del av Elon-gruppen.

MER STÅL I SVENSKUTVIKLET MASKIN

Asko og Gorenje viser kombiskap der den underste delen kan brukes til kjøl eller frys, og oppvaskmaskiner med spylearmer i stål.

DANSK KJØKKEN HOS EURONICS

– I første omgang kan det være aktuelt for 20-25 Euronics-forhandlere å selge våre danskproduserte Bäcklunda-kjøkken.

SAMME KJEDE I SVENSK KONSERN

– Euronics Norge driver på samme måte som tidligere, men er blitt en del av en større familie etter at vi gikk inn i Elon Group.

HYGGELIG JULETRADISJON I FREDRIKSTAD

Den siste fredagen før jul inviterte Euronics Norge som vanlig sine leverandører og samarbeidspartnere til julelunsj.

EURONICS OG EEL SLÅR SEG SAMMEN

Euronics Norge slår seg sammen med EEL-konsernet i Sverige. Etter sammenslåingen blir EEL størst i Norden på hvitevarer.

ROSA RADIO PÅ BRUN SAMLING

Euronics’ kompetansedager på høstparten er blitt en ren brunevaresamling etter sammenslåingen med hvitevarekonsernet EEL.

REN BRUN SAMLING

Euronics avholdt i høst sin årlige kjedesamling i Fredrikstad, og for første gang er ikke hvitevarene representert.

ULIKE VM-FORVENTINGER HOS KJEDENE

Kjedesjefene har ulike forventninger til TV-salget i forbindelse med fotball-VM. Hvitevarene øker hos noen, men går ned hos andre.

EURONICS OG EEL KJØPER SAMMEN

Euronics Norge har inngått samarbeid med svenske Appliance Group EEL om felles innkjøp av hvitevarer og småelektriske produkter.

NY NETTBUTIKK

Euronics kommer med ny nettbutikk og profil. Den nye butikken fungerer like bra på mobil og nettbrett som på PCen.

GOD TILGJENGELIGHET I LOFOTSENTERET

– Mange stikker nok innom butikken som ligger lettest tilgjengelig. Slik sett har vi nok en fordel i at vi ligger midt i Lofotsenteret.

VEKST INNEN INNBYGGING

– Innbyggingsmarkedet er stort, og det er her vi må vokse. Vi sitter på cirka 20 prosent i handelsdistriktet, så potensialet er stort.

NY SMARTMOBIL FRA DORO

Eldrespesialisten hadde en helt ny modell å vise fram til deltakerne på Euronics kompetansedager.

NYE FORMER FRA ASUS

PC-produsenten ser endringene i bærbarmarkedet som en mulighet til å teste ut nye formfaktorer.

STRAM LINJE FRA EURONICS

Kjeden samlet sine faghandleransatte til kompetansedager i Fredrikstad, og vil ha mer strømlinjeformede butikker.

Den redaksjonelle delen av Elektronikkbransjen.no og fagbladet Elektronikkbransjen redigeres på uavhengig grunnlag etter prinsippene i Redaktørplakaten og normene i Vær varsom-plakaten. Om personvern/cookies.

Stiftelsen
Elektronikkbransjen

Org.nr. 983 102 972

Fyrstikkalléen 3 A, 0661 Oslo

Postboks 6640 Etterstad,
0607 Oslo
+47 23 06 07 07
[email protected]

Ansvarlig redaktør
Stian Sønsteng
+47 9920 2005
[email protected]


Kommunikasjonssjef
Marte Ottemo
+47 415 55 528
[email protected]

Administrerende direktør
Jan A. Røsholm
+47 928 87 000
[email protected]


Økonomi- og administrasjonssjef
Hans F. Johansson
+47 41 30 33 12
[email protected]

Mediegrafiker
Cathrine Pedersen
+47 93 43 93 85

[email protected]


Annonsesjef
Inge Krav, HS Media AS
+47 911 27 717
[email protected]