Rune Reiersen (t. v.) og Helge Rose er jublende glade for at de har fått bagger og vesker fra Lowepro i sortimentet. Foto: Stian Sønsteng

LOWEPRO ET VIKTIG AGENTUR FOR FOCUS

– Vi ønsker å fremstå som den største og bredeste distributøren av foto og fototilbehør i Norden. Lowepro er derfor et viktig agentur for oss.

Det sier markedssjef Rune Reiersen i Focus Nordic Norway AS, som siden september har hatt Lowepro i sortimentet. Deres søsterselskap i Danmark startet med Lowepro i oktober, selskapene i Sverige og Finland har hatt merket i lengre tid.

 

– Vi er altså blitt nordiske også med dette merket, sier Reiersen.

 

Focus Nordic har også tidligere hatt vesker i Norge, men Reiersen legger ikke skjul på at disse varemerkene ikke har vært like godt kjent som Lowepro.

 

– Vi har sluttet med de andre merkene, det lar seg ikke gjøre å arbeide med flere produsenter i denne kategorien og være dedikerte på alle, sier Reiersen.

 

– Dere har overtatt Lowepro fra PR-Foto. Hva slags posisjon har Lowepro hatt i Norge?

 

– PR-Foto har gjort et formidabelt arbeid, all ære til dem for det. Vi har noen store sko vi skal fylle, men det håper og tror jeg vi vil klare, sier Reiersen.

 

Han karakteriserer Lowepro som det sterkeste merket innen bagger og vesker i fotobransjen.

 

– Evner de å henge med i utviklingen i kameramarkedet?

 

– Helt klart. I den grad man kan snakke om innovasjon er det Lowepro som står for den. De har en meget stor og dyktig stab innen produktutvikling, sier Reiersen.

 

Inn hos Elkjøp

– Hvordan vil du beskrive profilen til Focus Nordic i Norge, hvor ønsker dere å være?

 

– Vi vil fremstå som den største og bredeste distributøren av foto og fototilbehør i Norden. Per i dag er vi faktisk det.

 

– Hvilken utvikling har dere hatt når det gjelder de ulike agenturene dere sitter på?

 

– Vi ønsker å spisse oss inn innen fotoutstyr og følger trendene som er i markedet. Dersom brunevarebransjen vokser, ønsker vi å være sterkere til stede i disse kanalene. Vårt utgangspunkt har vært fotobransjen, i dag er det bare halvparten igjen av butikkene som var der for seks-sju år siden. Det betyr at hvis vi skal vokse, må vi gå videre til dem som har grepet fatt i våre produktgrupper. Det kan være internettbutikker eller brunevarebutikker.

 

– Dere har inngått en avtale med Elkjøp, der dere ikke har vært på mange år?

 

– Det er riktig. Dette ser vi frem til, og vi håper samarbeidet blir godt og fruktbart.

 

– Vil dere samtidig miste andre kunder?

 

– Jeg håper og tror at vi skal kunne klare å samarbeide med alle. Vi er en uavhengig distributør, som ikke har egne butikker. At vi ikke selger direkte til sluttbruker gjør at vi kan bistå alle kanaler med logistikktjenester og vareforflytning av både våre egne produkter og originalvarer. Vi distribuerer for eksempel Nikon, Fujifilm og Panasonic til mange kundekonstellasjoner, sier Reiersen.

 

Dette gjelder fotofaghandelen, men spesielt på tilbehørssiden distribuerer selskapet også til brunevarebransjen.

 

Pentax eid av Ricoh

– Du har allerede nevnt tre kameraprodusenter. I tillegg kommer Pentax, som dere selv har agenturet for?

 

– Vi har hatt Pentax i to år. Dette er et varemerke vi tror vil vokse fremover. De har mye nytt og spennende på gang. Ricoh er ny eier, og de har sagt at de ønsker en tydeligere profil på hvor de vil og hva de ønsker med Pentax, sier Reiersen.

 

Han sier det per i dag ikke er noen offisiell distributør av Ricoh i Norge innen foto. Ricoh Norge håndterer kopimaskinene til selskapet og dem har Focus Nordic ingenting med å gjøre.

 

– Dere beveger dere mot forbrukerelektronikk og driver ikke lenger bare med foto. Hvem ser du som konkurrentene til Focus i Norge?

 

– Som alle har vi konkurrenter, noen større og noen mindre, men sett med egne øyne er det ingen som er så komplette og spisset på foto som oss.

 

– Hva er de sterkeste sidene til Focus Nordic?

 

– Vi har mange kjente og gode merkenavn, blant dem flere man må ha. Vi har dessuten et godt og bredt sortiment fra andre leverandører som gjør oss i stand til å utstyre enhver fotoforretning og brunevareforretning fra A til Å når det gjelder foto. Dette er vi så vidt jeg vet helt alene om, sier Reiersen.

 

Noen ut, andre inn

Han sier omsetningen er stabil, men innrømmer at selskapet har hatt et tøft år.

 

– Dette skyldes mange ting. På begynnelsen av året var Japan årsaken til en nedgang, siden har usikkerheten i den økonomiske situasjonen i Europa påvirket det norske markedet. Nedgangen i kamerasalget påvirker også salget av tilbehør, sier Reiersen.

 

Focus Nordic har 60 ansatte, elleve av disse er ansatt i det norske salgsselskapet. Logistikk og støttefunksjoner er lagt til hovedkontoret i Sverige. Budsjettet for inneværende år er på 75,5 millioner euro i Norden, i Norge er målet 190 millioner kroner.

 

Fotosentralen AS ble for et par år siden fusjonert med Aronsen AS. Deretter ble Aronsen AS døpt om til Focus Nordic Norway, selskapet er i dag heleid av Focus Nordic AB.

 

– Vi har videreført alle tjenestene Fotosentralen tilbød, men under nytt navn og nytt logistikksenter. Varene er omtrent de samme, og det er det samme menneskene som står bak – i hvert fall fra Aronsen-tiden. Vi leverer fremdeles papir og kjemi til handlerne. Noen varegrupper forsvinner ut, andre kommer inn, sier Reiersen.

 

Han understreker at de kun selger til detaljhandelen og lagerførende distributører, grossister og kjeder.

 

Lowepro Photo Sport 200 AW har glidelåslommer på magebeltet, brystrem med fløyte og aluminiumsramme for ekstra støtte. Pris: 1.700,-
Lowepro Photo Sport Sling 100AW har mye til felles med Sport 200, men er utstyrt med kun én skulderrem. Pris: 1.300,-
Til toppen