Maria Leikanger (t. v.), Marie Hansen og Jon Lysne i Group SEB viser OBH Optigrill på Power Up. Foto: Stian Sønsteng

MER FART FRA OBH OG SEB

– Etter at OBH Nordica for to år siden ble kjøpt opp av franske Groupe SEB, har vi nok ikke vært like synlige. Dette blir endret fremover!

Det sier Marie Hansen, markedsansvarlig for Norge i Groupe SEB, når vi møter henne på Power Up-samlingen på Fornebu den siste helgen i august.

– OBH Nordica ble for to år siden kjøpt opp av franske Groupe SEB, så nå er vi blitt en del av et globalt konsern med en rekke spennende varemerker. I tillegg til OBH Nordica arbeider vi nå med for eksempel Tefal og Krups, som er store internasjonale merkevarer. Tefal er verdens største leverandør av stekepanner, sier Hansen.

Selskapet har ti ansatte i Norge, totalt i Norden er de rundt 140.

– Det er ikke til å legge skjul på at vi har vært gjennom en nødvendig omstrukturering etter at OBH Nordica ble slått sammen med Groupe SEB i hvert av de nordiske landene. Dette har blant annet ført til at vi har fått en større nordisk markedsavdeling, som er bedre rustet til å bistå de lokale markedene. Det er bra for hele organisasjonen at vi får et sterkt nordisk apparat, sier Hansen.

– Har markedet underveis i denne prosessen merket at det har vært litt mindre å høre fra OBH Nordica og Groupe SEB?

– Hovedfokuset de siste par årene har nok vært å få den nye organisasjonen på plass, og derfor har ikke markedsføringen vært prioritert i like stor grad. Vi har sett på hvilke produkter og varemerker vi skal fokusere på hos ulike kunder, og dette har nok gjort at vi ikke har vært like synlige. Det kommer det til å bli en endring på fremover, sier Hansen som selv begynte i selskapet for ett års tid siden.

Den typiske kjøperen er biffelskeren; som er opptatt av å få en perfekt stekt biff, men synes det er vanskelig å få det til i en vanlig stekepanne

Mennenes favoritt

På Powers samling for småelektriske produkter viser hun blant annet frem OptiGrill fra OBH Nordica.

– Denne bordgrillen har vært i handelen et års tid, og populariteten er økende. Det er stadig flere som får øynene opp for den, spesielt hvis man er opptatt av et perfekt stekeresultat, men kanskje ikke har dedikasjonen eller tiden som kreves for å bli en ordentlig hjemmekokk. Grillen er perfekt for alle som liker god mat, sier Hansen.

OptiGrill kommer i to størrelser, der XL-varianten har plass til mer mat og har flere automatiske programmer. Prisen er henholdsvis 2.000 og 2.500 kroner.

– OBH Nordica har mange produkter i sortimentet, og OptiGrill er et av de mest populære produktene blant menn. Den typiske kjøperen er biffelskeren; som er opptatt av å få en perfekt stekt biff, men synes det er vanskelig å få det til i en vanlig stekepanne, sier Hansen.

Ostesmørbrød tilbake

– Hvordan lager OptiGrill den perfekte biffen?

– En spesialutviklet sensor måler tykkelsen på biffstykket, stiller automatisk inn riktig steketemperatur og -tid, og sier fra når man har nådd de ulike stekenivåene. Hvis du liker biffen medium stekt, får du den slik hver eneste gang – uavhengig av tykkelsen på kjøttstykket, sier Hansen.

Hun sier OptiGrill også er godt egnet til kylling.

– Det er ikke så lett å få kyllingen gjennomstekt men fortsatt saftig, men det takler OptiGrill. En av de store trendene for tiden er dessuten ostesmørbrød. Dette er den nye burgeren, og skal du ha et skikkelig ostesmørbrød må du ha en ordentlig grill. Med OptiGrill får du en sprøstekt overflate og rennende ost i midten, sier Hansen.

Hun fremhever også helseaspektet.

– Slippbelegget på aluminiumsplatene i grillen gjør at du kan steke helt uten bruk av fett eller olje, sier Hansen.

Til toppen