Markedssjef Mona Moen og administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss inspiserer den nye toppmodellen i 5000-serien. Denne modellen heter H5681BP og har 60 centimeter bredde. Pris: 25.000,-

MER INNEBYGD FRA MIELE

Ny design og nye funksjoner preger 5000-serien fra Miele. Dette betyr økt satsing på innbyggingsprodukter fra den tyske leverandøren.

– Med 5000-serien fornyer vi faktisk alt vi har av innbyggingsprodukter. Det gjelder nye funksjoner og nytt design. Når det gjelder design, vil jeg beskrive det som en evolusjon av det vi allerede har på innbyggingsproduktene i dag. De har slått godt an i markedet, sier administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss hos Miele AS.

 

I 5000-seriens design forsterkes de horisontale linjene, som er en av de viktigste trendene i markedet i dag. Eksempel er at håndtakene blir bredere og ikke minst er det lagt vekt på at alle produktene skal høre sammen. Det skal gjøre det lettere å kombinere produktene i et k jøkken.

 

 

 

90 centimeter flaggskip

Den mest synlige nyheten er at stekeovnene får rundt 30 prosent større innvendig volum. Mye ny teknikk blir tatt i bruk. Det gjelder kontrollerbart klima og steketermometer med trådløs overføring. Med serien utvider også Miele sitt utvalg av stekeovner med selvrensende pyrolyse.

 

Klimakontroll betyr at det både kan tilføres og fjernes fuktighet fra innholdet i stekeovnen. Klima Pluss er kontrollert tilførsel av fuktighet som spesielt vil være viktig ved baking. I motsatt fall kan fuktighet fjernes fra matvarer med høyt væskeinnhold.

 

Flaggskipet i 5000-serien er en stekeovn med bredde på 90 centimeter og 85 liters innvendig volum.

 

– Volumet er vesentlig større enn konkurrerende stekeovner i markedet og denne modellen er spekket med tekniske finesser, sier Steenfeldt-Foss.

 

Prisen blir cirka 60.000 kroner.

 

 

 

Fleksibilitet

Induksjon er snart en selvfølge i de fleste koketopper.

 

– I vår del av markedet selger vi nesten bare induksjon. Med 5000-serien bytter vi ut det tidligere modellutvalget av såkalte kombisett. Nå kan kjøperne få koketopper spesielt tilpasset sine behov og krav til dimensjoner, sier han.

 

Nytt i markedet er varmeenheten som blir kalt Salamander og en wok basert på induksjon. Det siste mener Steenfeldt-Foss kan bli et godt alternativ til wok basert på gass. Alt i alt er fleksibilitet et nøkkelbegrep i den nye 5000-serien.

 

I toppen av 5000-serien kommer også en kombidamper, som er en kombinasjon av damp og tradisjonell varmluftsovn. Denne type ovner er mye brukt i profesjonelle kjøkken.

 

 

 

Høye kaffeglass

Miele regner seg som pionerer når det gjelder innbyggings kaffemaskiner. Nå er konkurransen blitt større innen dette segmentet og den tyske produsenten ønsker å beholde en ledende posisjon.

 

Kaffemaskinen i 5000-serien bringer dette et skritt videre. Nå kommer en maskin med mer automatikk. Det gjør det mulig å lage flere typer kaffe, for eksempel caffè latte og macchiato med et enkelt tastetrykk. I tillegg til at man med de nye maskinene kan bruke høye glass.

 

 

 

 

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

 

Relevante artikler:

 

STERKE OGSÅ I NORD

 

NYTT VARMEPRODUKT

 

Styrket markedsføring ga VEKST I 2006 OG 2007

 

 

 

 

 

Salgsrepresentantene Vegard Ask (fra venstre), Per Olav Iversen og Tom Kristoffersen studerer finessene på en av de nye stekeovnene.
Laila Ågotnes (fra venstre), Mona Moen, Wenche Helèn og Hilde Hovengen arbeider alle med Miele.
Den nye 5000-serien ble presentert for europeisk fagpresse og salgsledere fra datterselskapene på Miele-fabrikken i Tyskland.
Glimt fra Mieles kjøkkenutstilling på fabrikkens demonstrasjonsrom.
Miele er markedsleder på støvsugere i Norge. Her er en av modellene med kabinettvarianter i bakgrunnen.
Miele har også produsert biler i et antall på cirka 130 stykker. Dette er det eneste eksemplaret som er bevart. Bilen ble funnet på en låve på Hadeland.
Dette er en av de første vaskemaskinene fra Miele produsert i 1910. Modellen står på bedriftens museum.
Til toppen