Martin Giersbeck i Blaupunkt viser TP700 med DVB/T-mottaker og TP300. – I dag har alle enhetene vår egen programvare, sier han.

MER SIKKERHET i vente fra Blaupunkt

Skiltgjenkjenning og videonavigasjon er de to første sikkerhetssystemene til Blaupunkt. Siden kommer kurvevarsling, veikantvarsel, parkerings- og ryggehjelp samt nattkamera.

Først ute er kurvevarsling, som sier fra hvis man kjører for fort i forhold til svingen eller kurven som kommer. Dette kommer trolig som programvareoppdatering i oktober/november. Siden har Blaupunkt planer om veikant-varsling, som ved hjelp av videokameraet alarmerer hvis du kommer for langt ut på veikanten. Funksjonen ”Nightvision” ligger sist i rekken, og Blaupunkt vil ennå ikke si så mye om dette. Kanskje er det snakk om en programvareoppdatering som gjør det innebygde kameraet bedre i stand til å vise trafikkbildet også når det er mørkt.

 

Bettina Rentel har tittelen Engineering Manager Driver Information Systems hos Blaupunkt GmbH i Tyskland. Hun forteller at det er et krav til sikkerhetssystemer i markdet.

 

Kjenner norske skilt

– 2005 ble 13.771 bilpassasjerer drept i EU-landene. Frem til nå har de fleste sikkerhetssystemene kun vært å finne i de dyrere bilmodellene. Vi arbeider med å overføre slike systemer til de personlige navigasjonsenhetene (PND), slik at de blir tilgjengelig for alle, sier Rentel.

 

I TP500 og TP700 har Blaupunkt implementert skiltgjenkjenningsteknologien som er utviklet av deres kolleger i Bosch.

 

– Vi har erfart at det tar lang tid før endringer i fartsgrensene kommer inn i kartdatabasene. De nye enhetene vil kjenne inn trafikkskiltene, og kunne gi et varsel dersom du kjører for fort. Videonavigasjon er noe helt nytt på markedet. Dette er en funksjon det er vanskelig å forklare, den må ganske enkelt erfares, sier Rentel.

 

– Mange trafikkulykker skjer i svinger. Disse kan lettere unngås med vår nye kurvevarsling, som kombinerer målt hastighet med kartdataene – og gir et varsel dersom man kjører for fort. Hvorfor er ikke dette blitt implementert tidligere? Svaret er at dataene ikke har vært i kartbasene før nå, sier Rentel.

 

Blaupunkt og Bosch har samlet inn hastighetsskilt fra hele Europa, og enhetene som slippes skal også kjenne igjen de norske skiltene. I første omgang håndterer systemet bare fartsgrenser, i senere modeller med høyere datakraft regner Blaupunkt med at de kan registrere annen informasjon.

 

Les også:

Navigasjon med video ser skilt og veikant

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

 

Wolfgang Niehsen ved Competence Center Multimedia (CCM) hos Robert Bosch viser hvordan det innebygde kameraet i Blaupunkt-navigatørene kjenner igjen trafikkskilt.
Bilstereoen Bremen MP78 har Blaupunkts egenutviklede ADR TwinCeiver med dobbel digitalmottaker kombinert med en DDA-antenne som skal gi gode signaler fra radiostasjoner langt borte. Radioen har FM, MW, LW og SW i 49m-båndet, forsterker med 4x50 watt, DSA (Digital Sound Adjustment), selvjusterende 4x7 bånds equalizer, justerbar tidskompensering for best lyd både for sjåfør og passasjer. Bremen MP78 har også en 3-veis crossover for maksimal lydkvalitet og høyttalereffekt. DNC (Dynamic Noise Covering) med ekstern mikrofon analyseres støy og lyd for nøyaktig lydtilpasning i bilen. USB-port for tilkopling av minnebrikke, MP3-spiller og bærbar harddisk. Kortleser for SD og MMC. AUX-inngang. Blåtann 2.0. Hurtigknapper for 10 telefonnumre. Lagring av 500 telefonnumre fra to telefoner. iPod-meny. Leveres med vindusantenne, håndfrimikrofon, USB-kabel, preamp-kabel og fjernkontroll. Pris: 7.000,-
Til toppen