Udo Jansen er global direktør for småelektriske produkter i markedsanalyseselskapet GfK. På kartet hans er Norge fortsatt uten farge. Foto: Stian Sønsteng

MER SMART INNEN HVITT OG SMÅTT

– Detaljhandelen må være forberedt på at det kommer flere kunder i butikkene som er på utkikk etter smarte produkter.

Det sier Friedemann Stöckle, global direktør for hvitevarer i markedsanalyseselskapet GfK. Også hans foredrag under IFA-messens pressemøte i Kina er preget av den ventede veksten i Asia.

– Forventningen til smarte produkter er noe som opptar forbrukerne. Samtidig vil tiden som brukes på kjøkkenet reduseres fra 12 til fem minutter, sier Stöckle.

I Kina er det dobbelt så mange smarte produkter i handelen som i Europa

Markedet for store hvitevarer i fjor økte i euro, men ble svakere i amerikanske dollar.

– Når vi ser på antall er det voksende, og det vil øke de kommende 20 år på grunn av de nye markedene. I dag er halvparten av den globale middelklassen bosatte i urbane strøk i Asia. I 2020 vil dette øke til to tredeler. Trenden er også at vi vil se en lang rekke flere arbeidende kvinner i Asia, og dette vil føre til at en stadig større andel menn vil lage maten. Dette vil også påvirke produktene, sier Stöckle.

 

Hjemmelekse

Stadig flere vil bruke smarttelefoner og -klokker til å styre produktene på kjøkkenet.

– Det smarte hjemmet kan være svært komplekst. 17 prosent av forbrukerne er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, og av disse tror 78 prosent at smarthjem-teknologien vil være viktig for dem i fremtiden, mens halvparten av alle forbrukere tror det samme, sier Stöckle.

Forventningene til smarthjem-produkter er størst i Kina; der tror 75 prosent at disse produktene vil påvirke livet deres de kommende årene, mens tilsvarende andel i USA, Storbritannia og Tyskland er 51, 47 og 43 prosent.

I Kina utgjorde smarte vaskemaskiner i fjor 14 prosent av markedet i verdi, mens samme tall for autodosering var 6,7 prosent.

– I Kina er det dobbelt så mange smarte produkter i handelen som i Europa. Her er det en hjemmelekse å gjøre; hvordan kommuniserer produsentene merverdien de smarte produktene gir, både til handelen og forbrukerne? spør Stöckle.

 

Smått og smart

Hans kollega Udo Jansen er global direktør for småelektriske produkter i GfK. Han forteller at det globalt hvert sekund året rundt selges 50 småelektriske produkter.

– Til sammenligning selges det 44 smarttelefoner og sju fjernsynsapparater, sier Hansen.

Han viser til noen riktig gode år med vekst i segmentet.

– 2015 var litt annerledes. Ser vi dynamisk på det når det gjelder valutakurser, gikk markedet ned to prosent, mens det økte 9 prosent i USD. I 2016 vil vi se en fortsatt vekst, på mellom to og åtte prosent, sier Jansen.

Han anslår at 30 prosent av veksten i det globale markedet for småelektriske produkter er drevet av smarte produkter.

– Dette kan være tannbørster, personvekter, kjøkkenmaskiner, kaffemaskiner, og robotstøvsugere. I Tyskland utgjør smarte småelektriske produkter ti prosent av omsetningen, en økning fra seks prosent i 2014, sier Jansen.

Friedemann Stöckle er global direktør for hvitevarer i markedsanalyseselskapet GfK. Foto: IFA
Peter Nikolaj Sonne i Danmarks Radio med Dlodlo Glass V1 som veier 78 gram og har en oppløsning på 2.560x1.024 punkter
Katrina Lee i kinesiske Aska med hodetelefonen F5A, med  blåtann og støyreduksjon.
Selskapet Express Luck har funnet to plussord til firmanavnet sitt.
Liantek Electrical Appliances produserer denne kjøkkenmaskinen som noen kanskje drar kjensel på.
Shenzhen Dongjilian Electronics Co. Ltd. leverer blant annen massasjeapparat for føttene.
Til toppen