Udo Jansen er global direktør for småelektriske produkter i markedsanalyseselskapet GfK. På kartet hans er Norge fortsatt uten farge. Foto: Stian Sønsteng
Udo Jansen er global direktør for småelektriske produkter i markedsanalyseselskapet GfK. På kartet hans er Norge fortsatt uten farge. Foto: Stian Sønsteng

MER SMART INNEN HVITT OG SMÅTT

– Detaljhandelen må være forberedt på at det kommer flere kunder i butikkene som er på utkikk etter smarte produkter.

Det sier Friedemann Stöckle, global direktør for hvitevarer i markedsanalyseselskapet GfK. Også hans foredrag under IFA-messens pressemøte i Kina er preget av den ventede veksten i Asia.

– Forventningen til smarte produkter er noe som opptar forbrukerne. Samtidig vil tiden som brukes på kjøkkenet reduseres fra 12 til fem minutter, sier Stöckle.

I Kina er det dobbelt så mange smarte produkter i handelen som i Europa

Markedet for store hvitevarer i fjor økte i euro, men ble svakere i amerikanske dollar.

– Når vi ser på antall er det voksende, og det vil øke de kommende 20 år på grunn av de nye markedene. I dag er halvparten av den globale middelklassen bosatte i urbane strøk i Asia. I 2020 vil dette øke til to tredeler. Trenden er også at vi vil se en lang rekke flere arbeidende kvinner i Asia, og dette vil føre til at en stadig større andel menn vil lage maten. Dette vil også påvirke produktene, sier Stöckle.

 

Hjemmelekse

Stadig flere vil bruke smarttelefoner og -klokker til å styre produktene på kjøkkenet.

– Det smarte hjemmet kan være svært komplekst. 17 prosent av forbrukerne er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, og av disse tror 78 prosent at smarthjem-teknologien vil være viktig for dem i fremtiden, mens halvparten av alle forbrukere tror det samme, sier Stöckle.

Forventningene til smarthjem-produkter er størst i Kina; der tror 75 prosent at disse produktene vil påvirke livet deres de kommende årene, mens tilsvarende andel i USA, Storbritannia og Tyskland er 51, 47 og 43 prosent.

I Kina utgjorde smarte vaskemaskiner i fjor 14 prosent av markedet i verdi, mens samme tall for autodosering var 6,7 prosent.

– I Kina er det dobbelt så mange smarte produkter i handelen som i Europa. Her er det en hjemmelekse å gjøre; hvordan kommuniserer produsentene merverdien de smarte produktene gir, både til handelen og forbrukerne? spør Stöckle.

 

Smått og smart

Hans kollega Udo Jansen er global direktør for småelektriske produkter i GfK. Han forteller at det globalt hvert sekund året rundt selges 50 småelektriske produkter.

– Til sammenligning selges det 44 smarttelefoner og sju fjernsynsapparater, sier Hansen.

Han viser til noen riktig gode år med vekst i segmentet.

– 2015 var litt annerledes. Ser vi dynamisk på det når det gjelder valutakurser, gikk markedet ned to prosent, mens det økte 9 prosent i USD. I 2016 vil vi se en fortsatt vekst, på mellom to og åtte prosent, sier Jansen.

Han anslår at 30 prosent av veksten i det globale markedet for småelektriske produkter er drevet av smarte produkter.

– Dette kan være tannbørster, personvekter, kjøkkenmaskiner, kaffemaskiner, og robotstøvsugere. I Tyskland utgjør smarte småelektriske produkter ti prosent av omsetningen, en økning fra seks prosent i 2014, sier Jansen.

Til toppen