Denne brosjyren om alders- og innholdsmerking av spill skal ut i handelen før jul.

Merking av spill

Medietilsynet og Spillforeningen i Norge har gitt ut en brosjyre om alders- og innholdsmerkene på spill.

– Vi ønsker å gi kjøperen gode råd om spill. Aldersmerkingen er veiledende, og vi oppfordrer derfor alle til å respektere merkene ved salg av spill, sier Medietilsynets Thomas Hepsø, han er rådgiver for barn, unge og nye medier.

 

Medietilsynet gjør oppmerksom på at spillene som er i handelen varierer i forhold til innhold, at de henvender seg til ulike aldersgrupper, og at ikke alle spill er beregnet for barn. Derfor oppfordrer de til at utsalgs- og utleiesteder vet hva spillet inneholder.

 

– Alders- og innholdsmerkingen forteller kjøperen noe om egnethet for barn, og vi ønsker nå med deres hjelp å løfte dette fram. De fleste kjenner til at det eksisterer aldersmerking på dataspill, men det er færre som kjenner til innholdsmerkingen. Vi anbefaler forhandlere av spill å bli bedre kjent med rådene om barn, unge og dataspill som vi har samlet i folderen, for å yte bedre service i julehandelen, skriver Medietilsynet.

 

Mer informasjon på medietilsynet.no.

 

 

 

 

 

Til toppen