Årets IFA hadde større utstillingsareal, flere besøkende og utstillere fra flere land enn i fjor. Til neste år ønsker messen også elektriske husholdningsapparater velkommen i Berlin.

Messe Berlin åpner for hvitt på IFA

IFA åpner for å øke bredden av produktgrupper ytterligere. Foto og navigasjonsutstyr har allerede vokst seg store på messen. Fra neste år kan det bli aktuelt å utvide med elektriske husholdningsapparater og småelektriske produkter. Hvis det skjer, vil Messe Berlin konkurrere med andre europeiske bransjemesser som Domotechnica, Ambiente og Eurocuccina.

 

Den store IFA-nyheten som kom etter at messen lukket, da ledelsen for Messe Berlin la frem planene for allerede neste år å åpne IFA for elektriske husholdningsapparater og småelektriske produkt er. Dette skjedde etter påtrykk fra ledende hvitevareprodusenter.

 

For noen år siden prøvde Messe Berlin å samarbeide med ledelsen for Köln Messe, som har arrangert den tradisjonelle Domotechnica-utstillingen i et felles konsept med arrangement annet hvert år i de to byene. Dette prosjektet ble skrinlagt etter kort tid.

 

I 2008 arrangeres igjen Domotechnica i Köln, fra den 18. til 21. februar. Det er ennå ikke kjent hvem som vil delta som utstillere på denne messen. Uken før, fra 8. til 12. februar, går messen Ambiente av stabelen i Frankfurt. I fjor var dette et møtested for leverandører av kaffemaskiner og småelektriske produkter. I tillegg får produsentene av elektriske husholdningsapparater en fjerde messe å forholde seg til i 2008; fra 16. til 20. april arrangeres Eurocucina i Milano i Italia. Dette er en møbelmesse, som sist den ble arrangert (i 2006) hadde en egen hall for leverandører av hvitevarer til kjøkkenet.

 

Det store spørsmålet for aktørene innen elektriske husholdningsapparater blir dermed hvilke messer de ønsker å delta på i 2008. Avgjørelsene som blir tatt ved de europeiske hovedkontorene, vil få direkte konsekvens for hva som blir møtested for den norske bransjen. Fagbladet Elektronikkbransjen vil følge opp dette i tiden som kommer.

 

 

 

Årets IFA

 

 

Foto og navigasjon

Årets IFA viste at fotobransjen har etablert seg for alvor på messen i Berlin. Alle de ledende produsentene var tilstede, og det meste av fotobransjen var samlet i en av hallene. Dette bekrefter at digital foto, bildebehandling og bildekommunikasjon er blitt en naturlig del av elektronikkbransjen.

 

Noe tilsvarende er skjedd med produsentene av navigasjonsutstyr. De fleste store produsentene var samlet i navigasjonshallen på årets messe. Produktutvalget var konsentrert om navigatører for bil og fritidsbruk.

 

 

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eirik Solheim fra NRK (t. v.) engasjerte forsamlingen med sin orientering om digitale kringkastingsplattformer med vekt på nyhetene på årets messe. RiksTVs Christian Birkeland fortalte om utviklingen av det digitale bakkenettet.
DAB-gutta: Jørn-Erik Jensen (til venstre) og Petter Hox fra NRK orienterte på det norske pressemøtet entusiastisk om utviklingen av digital radio i Norge.
Årets pressemøte samlet rundt 50 norske journalister, medierepresentanter og bransjefolk.
Mikael Färjsjö fra det svenske Blu-ray forum orienterte om utvikling av høyoppløst DVD og forumene i regi av de nordiske bransjeorganisasjonene.
De kinesiske produsentene markerer seg mer og mer på IFA, både i antall og aller mest med store utstillingsområder. Bildet er fra utstillingen til Haier.
Humax er kjent i Norge for mottakerbokser. På IFA hadde de en egen utstilling der de også viste TV-apparater med eget merke. Apparatet på bildet har innebygd HDTV-mottaker.
Årets IFA ble besøkt av 235.000 mennesker.
For fjortende gang ledet Erik Andersen pressemøtet for norske journalister og bransjefolk på IFA. Hovedvekten i år ble lagt på digital kringkasting, digital underholdning, teknologiske trender og norske bransjesaker.
Kenwood hadde messens lekreste bil med denne Lamborghinien.
Damer i blått. Selv om IFA-damen hadde rødt hår og røde klær i tråd med messens offisielle farge, fantes det også andre varianter på messen. Romy (til venstre) og Cindy var levende blå reklamer for Siemens og Intel.
Til toppen