MINDRE PÅ KJØKKENBENKEN

En av nyhetene fra Nespresso var kaffemaskinen Lattissimo, mer energieffektiv og med ny melkeenhet.

– Lattissimo er en helt ny maskin. Den kan lage Cafè Latte og andre melkebaserte drikker på en veldig bra måte med et tastetrykk. I forhold til foregående kaffemaskin har den blitt mer energieffektiv, og melkeenheten er helt nyutviklet, forteller administrerende direktør Kristen A. Hovland hos Nespresso Nordic.

Tettere

Lattissimo-maskinen lager melkeskum som er tettere enn de foregående modellene. Det passer godt til ønskene fra norske kaffedrikkere, mener Hovland. Han legger også vekt på at Nespresso har greid å heve temperaturen på melkeskummet uten at det smaker brent.Lattissimo skal være lett å rengjøre, og alle deler som er i kontakt med melk kan tas av å rengjøres i oppvaskmaskin. Maskinen kan justeres for bruk av kaffeglass i ulike høyder. Tidligere var vannbeholderen plassert i en skuff under maskinen. Den er nå plassert bak. Beholderen rommer en liter.Lattissimo koster 2.700 kroner i hvit, blå og rød og 2.900 kroner i sølv. Maskinen er på vei inn på det norske markedet opplyser Hovland.

Innovasjoner

Hvert år kommer Nespresso med et par nye kaffemaskinmodeller. Det mener Hovland er et uttrykk for at firmaet driver aktivt på innovasjon.

– Samtidig er det et uttrykk for at vi har suksess i markedet og at vi vokser. Det skjer til tross for at konkurransen har økt veldig innenfor konseptet kaffemaskiner.

Nespresso-direktøren tar dette som et godt tegn på at firmaet har gjort en god jobb i Norge og på en måte brøytet vei for en ny produktgruppe innen kaffe. Kaffekapslene er kommet for å bli og Hovland signaliserer ingen nye kapselvarianter. Etter 25 års drift mener Hovland Nespresso er en stor global aktør.

– Det vi skal fokusere på er å gjøre det vi er gode på enda bedre.

Ny kaffetype

I år lanserer Nespresso en “limited edition” av en ny type kaffe. Denne kaffen kalles Dhjana. I 2003 lanserte Nespresso et spesielt kaffeprogram. Firmaet gikk da i kompaniskap med Reinforce Alliance for å legge til grunn kriterier for holdbarhet og kvalitet av kaffe. Programmet inneholder både miljømessig og sosiale aspekter. Programmet omfatter alle deler av kaffeproduksjonen. I dag er mer enn 25.000 kaffebønder med i dette programmet. Målet er at innen 2013 skal 80 prosent av kaffen Nespresso selger globalt være dyrket innenfor dette programmet. Årets “limited edition” består utelukkende av kaffe fremstilt etter dette programmet. Dhjana er en kraftig kaffeblanding som kommer fra fire forskjellige land. Hovland karakteriserer det som en spennende blanding.Denne kaffen vil bli markedsført i begrenset tid, kun en til to måneder. Hovland mener Nespresso er godt på vei for å nå målsettingen innen 2013.

Ny butikk i Bergen

Når det gjelder Nespressos stilling i det norske markedet karakteriserer Hovland den som meget god. Nespressoåpner nå sin andre butikk i Norge. Det blir i Bergen med samme konseptsom spesialbutikken på Egertorget i Oslo.

– Samtidig med at dette skjer, utvider vi butikken vår i Oslo til dobbelt areal.

Med dette mener vi å vise at det fortsatt er forskjell på aktørene innen dette markedet, sier Hovland.

Powered by Labrador CMS