IFA 2020 arrangeres torsdag 3. til lørdag 5. september ved Messe Berlin. Foto: Stian Sønsteng

MINI-IFA I SEPTEMBER

IFA-messen i Berlin går av stabelen i september i en sterkt redusert utgave, for et begrenset antall bransjefolk og journalister.

Dette offentliggjorde Messe Berlin tirsdag, under en global og strømmet pressekonferanse.

– Vi er stolte over at vi på ett sted kan tilby leverandørene en mulighet til å vise sine produktnyheter for en global presse, sier IFA-direktør Jens Heithecker i Messe Berlin.

Jens Heithecker, visepresident i Messe Berlin Group og IFA-direktør fra IFAs globale pressekonferanse 2018. Arkivfoto: IFA.

Mens IFA 2019 hadde 239.000 besøkende, vil IFA 2020 gå av stabelen over tre dager med fire separate arrangement, hvert med et maksimalt deltakerantall på 1.000 personer per dag, kun for bransjefolk og journalister. Datoer for IFA 2020 er torsdag 3. til lørdag 5. september.

Det var knyttet spenning til hvilken løsning Messe Berlin hadde kommet frem til, og Heithecker sier det viktigste for dem har vært å finne frem til et opplegg der sikkerheten til deltakerne ivaretas med tanke på covid-19 og smittefaren. 

Fire arrangement

Løsningen er blitt fire arrangement, som alle vil avholdes i messehallene til Messe Berlin. I tillegg vil IFA tilby nettbaserte konferanser og møteplasser.

De fire arrangementene er IFAs globale pressemøte, IFA Next & Shift Mobility, IFA Global Markets og IFA Business Lounges.

– Våre medarbeidere har virkelig klart det! Jeg er utrolig stolt over hvordan de har taklet utfordringene og kommet opp med en løsning for IFA 2020, sier Christian Göke, administrerende direktør Messe Berlin. Arkivfoto: IFA.

– På vår globale pressekonferanse vil leverandørene presentere sine produktnyheter fra to scener, med mindre utstillingsområder der de kan møte 800 journalister ansikt til ansikt. Dette erstatter vårt globale pressemøte som skulle vært avholdt på Kypros i april, og vi øker både antallet utstillere og journalister, sier Heithecker.

IFA Global Markets vil være verdens første messe for fabrikantene i bransjen i år.

– Uten denne vil varemerkene ha problemer med å ha de nyeste teknologiene i sine produkter neste år. IFA Next & Shift Mobility er en kombinasjon av våre to arrangement rettet mot nye selskap og bilbransjen, og disse vil samles i én messehall. Vårt fjerde og siste arrangement er IFA Business Lounges, som vil være et møtested der forretninger kan bli gjort, ansikt til ansikt men i trygge omgivelser, i perfekt tid før høstens salgsperioder, sier Heithecker.

Korona-sykehus

IFA-direktøren er tydelig berørt av de spesielle omstendighetene rundt pressemøtet, som strømmes direkte fra en av messehallene i Berlin.

– Koronaviruset har fundamentalt endret verden. Mange opplever usikkerhet og frykt, sier Heithecker og uttrykker sin medfølelse overfor dem som er rammet av pandemien.

I løpet av pressemøtet kommer det frem at hall 26 ved Messe Berlin er gjort om til et koronasykehus, men Heithecker ønsker å avdramatisere dette.

– I Berlin har vi stor kapasitet når det gjelder sykesenger, og hall 26 hos oss ble opprettet som et sykehus som en nødløsning. Det har ikke vært behov for å ta dette i bruk, og ingenting tyder på at dette vil skje, sier IFA-direktøren.

– Korona-situasjonen gir utfordringer for alle. Kreativiteten Messe Berlin har utvist i år for å samle utstillere, media og handel er virkelig flott. Og vi gleders oss til å være en del av det, sir administrerende direktør Reinhard Zinkann Miele. Arkivfoto: Stian Sønsteng.

Han viser til at Berlin er en av få hovedsteder som er ganske uberørt av pandemien, og forteller at restaurantene i byen åpnet igjen for fire dager siden, selvsagt preget av kravene til avstand mellom folk.

Trenger en global scene

– Vi har samarbeidet tett med myndighetene i planleggingen av årets IFA, og er trygge på at IFA kan gå av stabelen som et fysisk arrangement. Dette vil skje med et nytt konsept, tilpasset dagens situasjon. Myndighetene i Berlin har sagt at det er trygt å arrangere en messe opp til 5.000 deltakere, sier Heithecker.

Han understreker at helse og sikkerhet må komme først.

– Samtidig vet vi at folk savner muligheten til å møtes ansikt til ansikt, med en personlig kontakt. Vi har ønsket å tilby nettopp dette, til media, varemerker, fabrikanter og handlere. Vi kan ikke slå av den globale økonomien og be alle komme tilbake neste år. Innovasjonene har ikke stoppet, og bransjen trenger en plattform for å vise sine nyheter i forkant av de viktige salgsperiodene mot slutten av året. Varemerker og produsenter trenger en global scene også i år, og vi tror IFA 2020 kan være nettopp dette, sier Heithecker. 

Minimal risiko

Han mener opplegget de er kommet frem til er den beste og mest effektive måten å arrangere IFA 2020, i et år preget av koronapandemien.

– IFA Berlin er den viktigste utstillingen i verden for forbrukerelektronikk og hvitevarer. I de siste ukene har vi arbeidet tett med IFA for å utvikle et konsept som gir alle leverandører en plattform til å snakke om sine nyvinninger, sier Hans-Joachim Kamp, styreleder for GFU Consumer & Home Electronics. Arkivfoto: IFA.

– Ikke alle vil ha muligheten til å komme til Berlin, også fordi de ulike landene har ulike restriksjoner på grunn av korona-pandemien. For disse vil vi tilby nettbaserte løsninger. Vi har ønsket å hjelpe bransjen, og har de seneste månedene samarbeidet tett med våre partnere. Bare ved å ha en slik samling på ett sted, kan vi sammen skape oppmerksomhet rundt bransjen. Budsjettene til våre utstillere er store under en normal IFA-messe. Derfor har vi i år funnet et opplegg med minimal risiko og minimale budsjett. IFA 2020 vil arrangeres her i Berlin, og den globale gjenoppbyggingen av bransjen etter pandemien starter her, sier Jens Heithecker.

Messen er ennå ikke åpnet for registrering, og Heithecker sider nærmere informasjon om dette vil komme på Messe Berlins nettsider.

Den norske bransjemiddagen

– Med opplegget som IFA-arrangøren presenterer i dag, er det uvisst hvor mange norske deltakere som vil være tilstede i Berlin. Dermed vet vi per i dag ikke om det er grunnlag til å avholde vår tradisjonsrike bransjemiddag i Berlin denne gangen, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– IFA har vært det viktigste utstillingsvindu til Sennheiser for industri, presse og kunder i mange år. I en tid hvor utveksling av ideer og positive impulser er viktigere enn noen gang er vi veldig glade for å se en så kreativ tilnærming for å gjennomføre IFA i 2020. Vi ser på hvordan vi kan finne de beste løsningene for Sennheiser, sier administrerende direktør Andreas Sennheiser i Sennheiser. Arkivfoto: Stian Sønsteng.

 

Til toppen