Nintendos toppsjef Satoru Iwata presenterte det nye Wii-konseptet og la særlig vekt på nye brukerfunksjoner og brukergrupper. (Foto: Erik Andersen)

Nærmere 50/50 og snart likestilling innen spill

Nintendo ønsker at flere kvinner og voksne skal spille på utstyret deres.

– Inntil nå har vi sett at hovedmengden av de som bruker videospill er gutter og menn i aldersgruppen 14 til 25 år. Nå ser vi i Nintendo-ledelsen at det nærmer seg 50/50 prosent. I Europa er 44 prosent av Nintendo-brukerne kvinner.

 

Det sa Nintendos toppsjef Satoru Iwata da den nye Wii-konsollen ble presentert for europeisk presse i London. Iwata la vekt på at Nintendo satser på enkelhet.

 

– Nintendo-utstyret skal være lett å bruke. Du trenger ikke lenger være en erfaren spiller for å bruke de nye produktene. Knappene på kontrollene har ofte vært vanskelig å lære og å bruke. Mange har brukt mer tid på å se på kontrollene enn på TV-skjermen. Med det nye utstyret vårt trenger du bare å se på skjermen. Håndkontrollen overfører bevegelser uten at du behøver å se på den. Du blir involvert i spillene fra øyeblikket du starter dem. Det blir som å se fotball på TV, men nå styrer du spillerne. Spill har aldri vært lettere å bruke enn nå, sa Iwata.

 

 

 

En suksess

Nintendo vil altså utvikle spill for alle, uavhengig av alder og kjønn. Dette gjelder også lommespillene. Ifølge Nintendo-ledelsen har de hatt stor suksess med DS-spillene. De er blitt formet for å nå flere kategorier spillere enn før. Kontrollene er selvsagt enklere enn for de stasjonære konsollene, men både på lomme- og konsollspillene har de nye programmene blitt laget av folk som ikke har erfaring med elektroniske spill fra før. Noen av lommespillene har blitt en stor suksess. Hittil har Nintendo solgt seks millioner DS-spill. Salgstallet er ventet å nå ti millioner i løpet av året.

 

De nye spillene ble introdusert i Europa i fjor. De skulle også appellere til kvinner, og antall kvinnelige bruker er ventet å vokse ytterligere i løpet av året. De nye spillene er ikke bare beregnet på ungdom og unge voksne. De skal også appellere til eldre brukere. Et ledd i dette er større vekt på intelligensspill og programmer for sport, der brukeren kan være mye mer aktiv med kroppen enn tidligere.

 

Intelligensspillene er utformet etter at man har spurt eldre brukere hvordan de ønsker seg innholdet. I Japan har Nintendo allerede solgt fem millioner etter at de ble lansert for vel et år siden. Etter at spillene ble introdusert der, tok det 17 uker innen det var solgt en halv million eksemplarer. I Europa ble dette salgstallet nådd bare ni uker etter lanseringen i juni.

 

 

 

Bakvendt?

For om lag tre år siden begynte Nintendo-ledelsen å tenke over at en stor del av videoindustrien arbeidet i det de betegner som feil retning. Fra starten har mye av utviklingen gått på å skape bedre spillkonsoller i stedet for å konsentrere seg om selve spillene med realistisk grafikk og med høy oppløsning. Utfordringen i de senere årene har vært å lage best mulig spill.

 

– Vi trodde at de viktigste skrittene var å forbedre teknologien i spillkonsollene. Dermed trodde vi at teknologien i boksene senere skulle få folk til å bruke videospill. Men allerede for mange år siden bestemte vi i Nintendo å gå i den motsatte retningen. I stedet for å forbedre teknologien bare for dens egen skyld, bestemte vi oss for å lytte til spillernes ønsker. Vi bestemte oss også for å fokusere på alle brukere uavhengig av deres tidligere erfaring med videospill, sa konsernsjef Iwata på pressekonferansen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nintendo-ledelsen legger vekt på at utviklingen av lommespill, her vist et DS-konsoll, også har betydd mye for de stasjonære konsollene.
Til toppen