Nintendo VIL FÅ FLERE TIL Å SPILLE

Nintendos slagord er Everyone’s Game, og budskapet er at markedet kanøkes gjennom å få flere til å spille.

Nintendos japanske sjef SatoruIwata forteller at Japan, USA og seks europeiske land til sammen har 295 millioner aktive spillere, men at det i de samme landene er 149 millioner personer som ikke spiller - men som kan være interessert i spill.

– Den stadig større kløften mellom nybegynnere og erfarne spillere er et problem, ettersom vi stadig bedrer spillopplevelsen. Vi må tilfredsstille både avanserte spillere og nybegynnere, sier Iwata.

Han bruker Mario Kart Wii som et eksempel.

Iwata viser til at BrainTraining og WiiFit er spill som appellerer til nye spillere, og det fører ham til selskapets neste nyhet; WiiVitality Sensor - en pulsmåler som kobles til Wii-kontrollen på samme måte som nunchuken.

Også til avslapping

– Spill øker spenningen, men kan også brukes til avslapping, sier Iwata, uten å avsløre mer om hvordan Vitality Sensor vil fungere.

Blant spillnyhetene var to Mario-spill for Wii: New Super Mario Bros Wii, som lar fire spille samtidig, og Super Mario Galaxy 2. WiiFit er til nå solgt i 15 millioner eksemplarer, og får en oppfølger i WiiFitPlus som har nye styrke- og yogaøvelser.

Nintendo har også hengt seg på trenden med brukerskapt innhold. For DSi kommer animasjonsprogrammet Flipnote Studios. I Mario vs Donkey Kong: Mini MarchAgain lager man sine egne brett som kan lastes opp via WiFi og i WarioWare: DIY lager brukeren sine egne minispill. Videre kommer Nintendo med støtte for Facebook, som lar deg laste opp bilder direkte fra DSi.

– Jeg skal være ærlig; jeg lese også bloggene og jeg er selv en innbitt spiller. Mange ønsker flere spill for innbitte spillere, sier ReggieFils-Aime, Nintendos USA-sjef, og presenterer Metroid: Other M, et nytt romeventyr med prisjegeren SamusAran. Denne gangen samarbeider Nintendo med Team Ninja som også står bak blant annet Ninja Gaiden. Nyheten fikk publikum til å juble. Spillet slippes i 2010.

Powered by Labrador CMS