Franck Attia, administrerende direktør for Adobe Nordic, sier nordiske butikker er flinke til å oppfordre kundene til prissammenlikning. Foto: Adobe

NORDEN BEST PÅ PRISSAMMENLIGNING

De nordiske landene er lengst fremme i Europa på prissammenlikning. Mer enn seks av ti forbrukere sammenlikner priser på nett før de kjøper.

Det viser en rapport utarbeidet utført av Goldsmith University of London på vegne av Adobe. Mer enn seks av ti nordiske forbrukere sammenligner priser og leser anmeldelser på nett før de foretar kjøp.

Samtidig oppfordrer over halvparten av nordiske butikker kundene til å gjøre nettopp det. På begge områdene skiller Norden seg ut fra resten av Europa.

De siste årene har det blitt stadig flere nettsteder for prissammenligning og dermed enda enklere å finne de beste tilbudene. Det vet forbrukerne å benytte seg av, viser en ny undersøkelse.

Nordiske forbrukere best
Nordiske forbrukere er best i Europa til å sjekke priser før de handler i butikk eller på nettet. 63 prosent sammenligner alltid priser og leser anmeldelser. Til sammenligning sier for eksempel litt over halvparten av tyske forbrukere at de gjør det samme.

– I Norden har vi en godt utviklet digital tankemåte og god teknisk kunnskap. Det innebærer at vi raskt adopterer nye digitale muligheter som å sammenligne priser på nettet. Derfor bør virksomheter ha fokus på personalisering av kundereisen, sier Franck Attia, administrerende direktør for Adobe Nordic.

Nordiske butikker henger med
Undersøkelsen viser også at butikker i Norden i større grad enn i resten av Europa oppfordrer kunder til å sammenligne priser.

55 prosent av nordiske markedssjefer sier at de oppfordrer kundene til å sjekke anmeldelser og sammenligne priser på nettet. Til sammenligning gjør i gjennomsnitt bare 39 prosent av deres europeiske kollegaer det samme.

– Nordiske virksomheter vet at dagens forbrukere stiller høye krav til gjennomsiktighet, spesielt når det gjelder priser og tilbud. Ved å oppfordre kundene til å sammenligne priser, lar de kundene gå tilbudene etter i sømmene. Det skaper trygghet, sier Attia.

Til toppen