NORGES BESTE HIFI-UTSIKT?

Ved Hifi-klubben i Grimstad ser man ikke bort fra at de har bransjens beste utsikt fra et demonstrasjonsrom.

Rommet, som de kaller storstua, har vinduer tre meter fra kaikanten og vidt utsyn over innseilingen til Grimstad. Men selger de mer hifi som følge av dette?

– Det er nok viktigere at det er lett å finne frem til oss. Utsikten medfører kanskje ikke mer salg, men de som er her for å kjøpe dyrere utstyr setter pris på at de kan lytte til god musikk samtidig som de kan nyte den fine utsikten. Dermed kommer opplevelsen i fokus i stedet for pris, sier Bjørnar Strædet.

Når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk står et anlegg til 140.000 kroner utstilt, med B&W 804 Diamond-høyttalere tilkoplet forsterker og CD-spiller fra Classé.

– Vi har satt opp dette i påvente av dyrere utstyr, sier Strædet.

Han er én av to fast ansatte i forretningen til Dan Martin Søndeland, franchisetaker hos Hifi-klubben. Forretningen i Grimstad var kjedens fjerde i Norge da den åpnet på slutten av 80-tallet. I 1995 flyttet de inn i Smith Pedersens gate på kaia i Grimstad, der de har 350 kvadratmeter lokaler.

– Det blir sagt at vi har de beste lokalene blant kjedens 71 butikker i Skandinavia. Det er i hvert fall sikkert at ingen i Grimstad driver forretning nærmere havet enn oss, sier Strædet.

Franchise

De fleste store butikkene i Hifi-klubben er eid av kjeden. Butikken i Grimstad er blant dem som drives etter franchisemodellen.

– Dette gir noe større frihet, og her i Grimstad har vi for eksempel valgt å ta inn dyrere utstyr enn det som er gjengs i kjeden, sier Strædet.

Butikken omsetter for rundt åtte millioner kroner i året, og i tillegg til butikk har de eget verksted.

– Vi er flere som skrur, med hver våre spesialiteter. Til mer kompliserte ting bruker vi Grimstad lyd og bildeservice, sier Strædet.

Han svarer som de andre butikkene vi har besøkt i Grimstad at det ikke er problematisk at alle benytter det samme verkstedet.

Når det gjelder konkurrenter, nevnes Elkjøp, Expert og Euronics når det gjelder TV-priser.

– Vi er stort sett alltid rimeligere enn dem. Dette er bevisst politikk fra sentralt hold da vi ønsker å endre folkets oppfatning om at vi er dyre. Siden vi er en entusiast/spesialist-kjede har vi også mye utstyr som koster langt over hva folk flest er vant med. Dette blander mange med at vi er dyre. Faktum er at vi har Europas laveste priser på våre produkter, på Dali høyttalere bruker vi å si at vi har verdens laveste priser! sier innehaver Dan Martin Søndeland.

Han forklarer:

Sørlandets treffsted

– Årsaken en enkel; vi importere selv og selger direkte til kunden, samtidig har vi på vårt kjerneområde større omsetting enn de store kjedene som lever av vaskemaskiner og så videre. På vanlige stereo og hjemmkinoprodukter har vi lokalt ingen konkurrenter, sier Søndeland.

På TV-siden selger Hifi-klubben i Grimstad Panasonic, Sharp, LG og Samsung. Strædet sier de forsøker å være rimeligere enn konkurrentene.

– I dag heter dette medlemspris. Medlemskapet er gratis, og man får også et halvt års ekstra garanti. Tidligere het dette dagspris, sier Strædet.

Hifi-klubben finnes også i Kristiansand og Porsgrunn. Tidligere var butikken alene i kjeden mellom Stavanger og Drammen. På butikkens nettsider beskriver de seg som ”Sørlandets treffsted for de audiofile og for alle som setter pris på god lyd, stort bilde og kvalitetsprodukter”, og det vises til at de har et stort antall kunder spredt over hele Sør-Norge fra Farsund i vest til Porsgrunn i øst.

Dårligst betalt

– Nedslagsfeltet vårt var mye større tidligere. Men siden vi har hatt en nedgang i pris på våre rimeligere anlegg og at vi har en svært agressiv prising på flate TVer er kundegruppen blitt bredere. Vi er ikke bare en hifi-forhandler, men selger også multimedia og TV, sier Strædet.

– Hvordan er det å arbeide i Hifi-klubben?

– Helt fantastisk. Jeg har hatt fire-fem jobber, og dette er den dårligst betalte. Men lønna har ingenting å si for trivselen. Mange er imponert over hvor engasjerte de som arbeider i klubben er, og forklaringen er at vi som er her virkelig elsker å holde på med dette, sier Strædet.

Et par dager i uka er han ute hos kundene for å montere, stort sett TVer på vegg og hjemmekinoanlegg.

– Betyr turistene i Grimstad noe for dere?

– Ikke så mye. Vi har mange folk innom i butikken som er her på ferie, også båtfolket. Det er ikke disse som utgjør det store salget, men det går selvsagt litt radioer, små-TVer og høyttalere for utemontering som tåler vær og vind. Det er de fastboende som er den viktigste kundegruppen.

Powered by Labrador CMS