NORSKE PETTER SMART-LØSNINGER

Hans-Petter Rognstad i PR-Foto AS er fornøyd med at Lowepro har introdusert flere av forslagene hans i produktene sine.

– Det er flott at Lowepro er lydhøre for idéer, sier Rognstad.

Han er innehaver av PR-Foto AS, som i en årrekke har representert Lowepro i Norge. Lowepro utgjør nærmere 80 prosent av omsetningen til selskapet.

Blant nyhetene på Photokina 2010 var Street & Field-systemet for aktive fotografer, som kan bygges ut av den enkelte. Rognstad nevner spesielt en ny bag for lydfolk, med plass for hodetelefoner og store mikrofoner samt spesialfester for kabler.

– En annen nyhet er et nytt objektivetui der men enkelt kan bytte objektiv uten å måtte legge det ene fra seg. Dette er en spesiell konstruksjon som nesten må demonstreres i praksis, sier Rognstad.

På Photokina kunne han vise frem to løsninger som Lowepro har introdusert etter idé fra ham selv. Den ene er stativfestet for kamera eller blits på trillebaggene, den andre er trinnløs justering av ryggsekkremmer basert på borrelås.

– Kundene våre synes det er artig at det finnes norske løsninger på produktene, sier Rognstad.

Norge størst i Europa

Han er fornøyd med salget av Lowepro i Norge, men tror markedet kan dobles.

– Her ligger det gode muligheter for forhandlerne til å tjene gode penger, med helt andre marginer enn på kameraer og objektiver. I Norge ligger vi godt an hos Lowepro, siden vi selger mest i Europa i forhold til befolkningen. Det er gøy å være med på dette, sier Rognstad.

Han mener den største konkurrenten er de som lar være å kjøpe en kamerabag eller –sekk.

– De som i dag bruker en Rimi-pose representerer et stort potensial, smiler Rognstad.

Lowepro kjøpte for et par år siden Acme Made, som leverer vesker for kameraer og bærbare datamaskiner, i moderne design. Camera Armour er også kommet inn i selskapet, blant annet med vanntette bager.

Rognstad anbefaler butikkselgerne å vise produktene til kundene.

– Expert har vært flinke ved at de plasserer bagene sammen med kameraene. Disse produktene handles oftest på impuls. De som har bredde i utvalget selger dobbelt så mye som de med et begrenset utvalg, sier Rognstad.

PR-Foto har i dag fem ansatte og omsetter for ti millioner kroner. I fjor etablerte de sin egen nettbutikk.

– Dette er gjort for at produktene skal være tilgjengelig både for sluttbrukere og forhandlere. Der det er dårlig med representative butikker hender det vi leverer produktene direkte, men så lenge det finnes lokale forretninger i nærheten av kunden styrer vi dem dit, sier Jan-Erik Johansen.

Powered by Labrador CMS