Anders Holm tilbyr bransjens medlemmer ulike coaching-tjenester. Foto: Jan Røsholm

NY MEDLEMSFORDEL: HJELP TIL SELVHJELP

De fleste bedrifter opplever situasjoner hvor det er behov for litt ekstern hjelp. Rett og slett at noen ser på saken med nye øyne.

Stiftelsen Elektronikkbransjen har inngått en samarbeidsavtale med Holm Coaching. Anders Holm er sertifisert Erickson-coach, og har spesialisert seg på selskap innen IT, teknologi og salg. Medlemmene i bransjeorganisasjonen innrømmes gode priser på tjenestene.

Er coaching for meg?

– Mange tenker at dette er kun for konsernsjefen i Hydro og tilsvarende, men det er kanskje enda viktigere for de små bedriftene, sier Anders Holm.

Store selskap har egne ledergrupper og HR-avdelinger de kan sparre med, noe man sjelden har i små bedrifter.

– I de mindre selskapene er lederen alene på toppen, og da kan en samtalepartner være en god idé for å få sortert litt i eget hode, sier Holm.

Holm er selv utdannet sivilingeniør og har mange års erfaring fra tekniske selskap, både innen salg og ledelse, og har derfor spesialisert seg innen mindre bedrifter med teknisk fokus.

– Det er nok lettere for meg å forstå utfordringene i disse bedriftene, enn en som aldri har «vært der», sier Holm.

Endring krever endring

Det er ofte i endringssituasjoner at det er et ekstra behov for ekstern hjelp. Holm tilbyr lederstøtte og coaching i mange ulike situasjoner.

– Ved for eksempel nedbemanning eller endring i markedet, er det viktig å se på hvordan dette håndteres, og å ha noen å sparre med, sier Holm.

Konflikthåndtering eller stressmestring er andre fagområder hvor samtaletjenester kan være en god løsning. Bedriftskultur er et annet stikkord.

I de mindre selskapene er lederen alene på toppen, og da kan en samtalepartner være en god idé

– Jeg er opptatt av hvordan vi snakker sammen, og hvor bevisste vi er på vår egen bedriftskultur, og på hvordan i utfører jobben vår. Rett og slett hvordan det vi gjør fungerer, og hvordan vi kan forbedre det, sier Holm.

Det viktige ordet «hvorfor»

Frustrasjon rundt arbeidsoppgaver, kollegaer eller sjefen er noe som kan dukke opp på en arbeidsplass.

– Verden går fort fremover, og det kan lett skape frustrasjon. Her kan jeg komme inn som en problemløser, og stille de utfordrende spørsmålene sett utenfra, sier Holm

Han trekker frem ordet «hvorfor» som viktig.

– Hvorfor sitter jeg her og hva motiverer meg, det er et spørsmål mange kan stille seg, sier Holm.

– Det er en mulig at noen ser lyset, finner ut at de ikke er på rett sted og slutter i jobben, men da har bedriften mulighet til å få en mer motivert medarbeider, og den som slutter vil kunne få en jobb han er motivert til, noe som er vinn-vinn for begge parter, sier Holm.

Medlemsfordel

Stiftelsen Elektronikkbransjen har inngått en samarbeidsavtale med Holm Coaching. Dette innebærer at medlemmene vil få gode betingelser på de tjenestene som tilbys.

– Det skjer mye i denne bransjen, ting går fort, med det opplegget vi har, så tilpasser vi den enkeltes bedrifts behov. Den kan være alt fra salgstrening til en-til-en samtale, sier Holm.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen