JK Shin, sjef for Samsung IT og mobil, viste fram de nye mobilproduktene fra selskapet under årets IFA-messe. Foto: Marte Ottemo
JK Shin, sjef for Samsung IT og mobil, viste fram de nye mobilproduktene fra selskapet under årets IFA-messe. Foto: Marte Ottemo

NYHETER OVER HELE SPEKTERET

Samsung holdt ikke mindre enn to pressekonferanser på årets IFA-messe, en for sine nye mobile produkter, og en for hvite- og brunevarene.

I en fullsatt Berlin Tempodrom presenterte JK Shin, president for IT og mobil, Galaxy Note 3, Galaxy Tab 10.1 og ikke minst smartklokken Galaxy Gear.

Den nye Samsung Galaxy Note 3 er en mellomting mellom mobil og nettbrett i størrelse. Den er tynnere og lettere enn forgjengeren Note II, og skal være kjappere og ha bedre batteritid. Telefonen har også fått en oppgradert design.

Det absolutt mest relevante for Norge er den nye F9000-serien, som er vår nye Ultra HD-satsning

Mens Galaxy Note II hadde en skjerm på 5,5 tommer, er skjermstørrelsen på Note 3 økt til 5,7 tommer. Den nye S Pen er også forbedret, og en funksjon kalt Air Command skal gjøre pennen enda mer nyttig ved at du kan blant annet hente frem en meny med ulike verktøy for å organisere og håndtere notater.

Telefonen støtter 4G, og ifølge Shin støtter den alle frekvensbåndene som brukes i verden. Kameraet i Galaxy Note 3 har en oppløsning på 13 megapiksler, og mobilen kommer i svart, hvit og rosa.

 

2014-versjon av Note 10.1

Samsung lanserte også en oppgradert versjon av Galaxy Note 10.1 og kaller det 2014-versjonen av nettbrettet. Her har skjermen fått fire ganger så høy oppløsning som forgjengeren – opp fra 1280 x 800 punkter til hele 2560 x 1600 punkter.

Med funksjonen Multi Window kan du kjøre flere program, eller forekomster av samme program, i ulike vinduer, og pennen har fått en del nye funksjoner som at du kan dra og slippe innhold fra ett vindu til et annet. En annen funksjon, Pen Window, lar deg tegne et vindu i ønsket størrelse på skjermen, så får du tilgang til programmer som for eksempel kalkulator eller YouTube direkte i dette vinduet. Nettbrettet kommer i ulike versjoner. 3G/Wifi-versjonen vil ha en 1,9 GHz åttekjerners prosessor, mens 4G-versjonen vil få en 2,3 GHz firekjernersprosessor.

Det var knyttet stor spenning til lanseringen av Samsungs smartklokke Galaxy Gear. Markedet for såkalt «wearable tech» er spådd å vokse stort blant annet av analyseselskapet Gartner Group, som tror markedet vil nå 60 milliarder i 2016.

 

Smartklokkene kommer

Galaxy Gear er ment som et tillegg til Samsungs Galaxy-mobiltelefoner og nettbrett. Klokken er solid bygget og ser ut som et tradisjonelt armbåndsur, i motsetning til enkelte av konseptbildene av klokker med bøyde skjermer som dukket opp i forkant av lanseringen.

Smartklokken 1,63-tommers skjerm med en oppløsning på 320 x 320 punkter. Telefon og klokke kobles sammen via Bluetooth. Ringer telefonen i vesken eller lommen trenger du bare føre hånden opp mot øret, så gjenkjenner et innebygd gyroskop bevegelsen og svarer. Vi venter i spenning på å se hvor mange nordmenn som kommer til å stå med hånden mot øret og snakke i løpet av de neste månedene. I tillegg har klokken et innebygd kamera på 1,9 megapiksler i reimen, slik at du kjapt kan fange selv de mest forbigående fotoøyeblikkene. Den tar også video i 720p.

Galaxy Gear er en liten datamaskin i seg selv, med en enkjerne 800 MHz Samsung Exynos-prosessor på innsiden, som betyr at du kan kjøre apper på den. Foreløpig skal det ifølge Samsung finnes rundt 70 ulike apper allerede, og tallet kommer nok til å vokse. Her er skritteller, sporingsapp og Snapchat har akkurat lansert støtte for Gear. Klokken kommer i seks ulike farger, men hvilke som tas inn i Norge er foreløpig ikke klart.

 

Høyoppløst og bøyd

Det er ikke bare innen tele at Samsung satset på årets IFA, også innen AV kom selskapet med flere nyheter. 

– Det absolutt mest relevante for Norge er den nye F9000-serien, som er vår nye Ultra HD-satsning. Der vi tidligere hadde 85-tommeren S9, har vi nå supplert med en 55-tommer og en 65-tommer. De er allerede kommet i butikk, og koster henholdsvis 33.000 og 65.000, kroner sier Knut-Erik Rørnes, teamleder for AV i Samsung Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

F9000 er tidligere lansert på andre markeder, men nå er det altså bestemt at de to nye modellene også blir tilgjengelig for norske TV-kjøpere. På innsiden av F9000 finner du det smarttelefon-lignende grensesnittet Smart Hub, S-recommendation, tale- og bevegelsesstyring, apper og VOD-tjenester. Også material i standard- og HD-oppløsning skal se bra ut på de nye skjermene, takket være en nyutviklet bildebehandlingsmetode i Samsungs nye Quadmatic Picture Engine F9000 er utstyrt med teknologien «micro dimming ultimate» for skarpere bilde og økt kontrast, teknologien «precision black local dimming» for bedre svartnivå, 3D, innebygget Wi-Fi, innebygget kamera, firekjernet prosessor og toveis 2-kanals høyttalersystem med uteffekt på 70 watt.

 

Tror på det norsk suksess

Hva slags tro har Samsung på UHD-markedet i Norge?

– Vi har veldig tro på Ultra HD i Norge. Jo større skjermene blir, jo større behov er det for høyere oppløsning. I forhold til lanseringen av HD og Full HD er vi faktisk tidlig ute på innholdssiden, det finnes allerede spillmaskiner og PC-er som støtter formatet, og det jobbes allerede med strømming som kanal for innholdslevering, sier Rørnes.

De endelige standardene for Ultra HD er fortsatt ikke helt klare, men AV-sjefen sier nordmenn som kjøper en Samsung UHD-TV ikke trenger å bekymre seg for at skjermen skal bli utdatert.

–Vårt Evolution Kit sørger for at du kan oppgradere TVen din dersom det kommer endringer i Ultra HD-standarden, sier Rørnes.

Blant deres UHD-konkurrenter har for eksempel Sony sin egen filmproduksjon i bakhånd, hva er Samsungs strategi på innholdssiden?

– Samsung avventer ennå litt for å se hva som blir bransjestandarden på film, men vi har jo allerede hatt et prøvesamarbeid med Netflix i USA under årets CES-messe hvor vi viste 4K strømming av Netflix-innhold, sier han.

Vurderer Norge

En annen TV-trend under årets IFA-messe var bøyde TV-er, og Samsung var en av produsentene som hadde hengt seg på bølgen.

– Vi har lansert en bøyd Oled-TV i USA, som har fått bekreftet Europa-lansering i fjerde kvartal. Men vi har ikke fått bekreftet at den kommer til Norge ennå. I tillegg viser vi vi fram en 65-tommers bøyd UHD-TV med LCD-skjerm, og det er første gang vi har klart å lage det i en bøyd form. Her ser vi an responsen fra publikum og journalister før vi bestemmer oss for om vi skal gå videre med teknologien, sier Rørnes.

Blant de andre nyhetene inn AV trekker Rørnes fram Samsung fokus på nettskystøtte, og samarbeidet med Dropbox og Skydrive.

– Og så jobber vi mye med trådløs lydoverføring, for eksempel mellom våre lydplanker og TV-er, sier han.

Til toppen