Administrerende direktør Harold Goddinj i Tomtom mener 40 millionene som bruker GPS-navigasjon neppe kommer til å gå tilbake til kart. Foto: TomTom.

ØKER MEST I VOLUM og mindre i verdi

– I løpet av 2008 vil TomTom selge like mange enheter som vi har gjort hittil i hele selskapets historie.

Det sa administrerende direktør Harold Goddinj i Tomtom da han ønsket velkommen til selskapets europeiske samling i Amsterdam. Han viste til at navigasjon er den raskest voksende digitale produktgruppen, og mente dette ikke bare er enda en dings.

– Volumet vårt har økt 40 prosent hittil i år, men verdiøkningen har vært liten. Denne kommer senere i år, og vil ende rundt 15 prosent, trodde Goddinj.

I følge selskapet har 22 prosent av kundene som kommer inn i elektronikkbutikken intensjoner om å kjøpe en personlig navigatør.

– Av disse kjøpte bare 8 prosent. Vi trenger derfor hjelp av handlerne. Forbrukerne er villige til å betale 25 prosent mer for et TomTom-produkt. Markedsandelen vår i Europa er 15 prosent, målet er 50 prosent i løpet av tre år, sa Goddinj.

TomTom har tall som viser at de som bruker navigasjon kjører 16 prosent kortere, er innblandet i 12 prosent færre ulykker og 80 prosent foretar færre farlige manøvre.

– De 40 millionene som bruker GPS-navigasjon vil ikke gå tilbake til kart, sa Goddinj.

Nummer fire på ønskelisten

Navigasjon er i følge TomTom nummer fire på ønskelisten hos nybilkjøpere, etter luftkondisjonering, stereo og automatisk fartskontroll.

Siden Map Share ble introdusert, har TomTom mottatt 1,5 millioner endringer fra kunder i 30 land. I mars registrerte en halv million nye brukere seg på Map Share. Siden TomTom i februar 2008 gjorde det mulig å dele steder av interesse (POI), reiseruter og stemmer, har kundene lastet opp 3.400 bidrag og over to millioner er lastet ned.

I 2007 økte TomTom antall ansatte med 63 prosent til 1.337 personer. Disse kommer fra 45 land. 50 medarbeidere er hele tiden på veien for å teste TomToms produkter. 35 prosent av de ansatte driver med forskning- og utvikling. TomTom har 700 patenter. I løpet av en måned mottar kundestøttesenteret 400.000 henvendelser, 80 prosent av disse er løst etter en samtale. I følge selskapet er svartiden under 45 sekunder for 70 prosent av henvendelsene.

IQ Routes

Ruteplanleggeren baserer seg på målinger fra TomToms brukere, og tar hensyn til gjennomsnittstrafikken på det aktuelle tidspunktet. I slutten av juni 2008 vil det være registrert 200 milliarder fartsmålinger og 14 milliarder kjørte kilometer. I følge TomTom er det 14 millioner kilometer vei i Europa og USA til sammen, dette betyr at hver kilometer er målt 1.000 ganger i snitt.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.5/2008

Les også:

Ikke lenger bare fra A til B

Vil bli en del av dagliglivet

Til venstre Marius Fjeld (Brightpoint) og Martin Hansen (norsk salgssjef i TomTom) med de nye TomTom-navigatørene XL og One.
På den europeiske pressesamlingen i Amsterdam lanserte TomTom modellene XL og One. Navigatørene kom i butikken i mai. XL koster 1.700,- (Skandinavia) og 2.000,- (Vesteuropa). One koster 1.500,- (Skandinavia) og 1.700,- (Vesteuropa).
Til toppen