Ønsker tidlig spillmesse med sterkere europeisk preg

– Det var mange spennende nyheter på E3, og bransjen trenger en felles messe tidligere på året enn for eksempel Leipzig-messen.

Det sier Eirik Lundberg, nordisk innkjøpssjef i Elkjøp, etter årets E3-messe i California.

– Totalt sett var messen meget bra, med spennende spill, mange gode møter og tilgang til god informasjon som alltid. Men messen bar preg av å være en amerikansk messe, og det hadde ikke skadet å ha noen flere fra Europa her. Jeg håper vi i løpet av neste år kan få en felles messe hvor flere fra Europa deltar, det er det absolutt behov for. Jeg tror bransjen trenger en slik messe, og den må absolutt være tidligere på året enn for eksempel Leipzig-messen, sier Lundberg.

Eletronic Entertainment Expo (E3), verdens største messe for TV- og dataspill, ble arrangert i Santa Monica i California i juli. E3 begynte for over ti år siden som en møteplass der amerikanske forhandlere la inn sine bestillinger foran høysesongen. Med årene har messen i stigende grad blitt en mediebegivenhet der de største nyhetene presenteres for pressen. Etter hvert gikk det hele over styr, med enorme og kostbare montere. Messen er nå omprofilert for media og analytikere, og antall besøkende var bare 4.000 – mot 60.000 forrige år. Arrangementet var flyttet fra Los Angeles Convention Center til en rekke hotell og en flyhangar i Santa Monica. Hangaren inneholdt stort sett testmaskiner, mens spillutgiverne hadde separate møterom på hotellene. Alle spill var tilgjengelig for testing i hangaren.

Glimrende konsept

– Konseptet bak årets E3 var glimrende. Det føles godt, om enn litt nostalgisk, at E3-monsteret fra tidligere år er avlivet. Arbeidsforholdene var i år mye, mye bedre for en stresset journalist. Dessverre var gjennomføringen av konseptet ikke like bra, først og fremst fordi avstanden mellom de forskjellige stedene var for stor. Men rent redaksjonelt var utbyttet så vidt tilfredsstillende, sier spillredaktør Rune Fjeld Olsen i avisen VG.

Årets E3 er mer rettet mot det amerikanske markedet, noe en uttalelse fra Sony Europa i britisk bransjepresse bekrefter. De sparer sine nyheter til spillmessen Game Convention i Leipzig.

Som tidligere avholdt konsollprodusentene Nintendo, Microsoft og Sony sine pressemøter før E3 startet. Tross færre besøkende på messen, var oppmøtet på disse svært godt.

Konsollsamlinger

– De tre pressemøtene var som alltid interessante, selv om for eksempel Microsoft ikke hadde så mye nytt å komme med. Likevel viste de at de er et selskap med selvtilliten i orden, med gode spill på gang, samt at de inntil videre leder neste generasjons konsollkrig, sier Eirik Lundberg.

Microsoft la vekt på selve spillene, som de mener vil drive salget av Xbox 360. En ny versjon av konsollen er kalt Elite. Denne har sort utførelse, 120 GB harddisk og HDMI-utgang. Kort etter E3 meddelte Microsoft en prisreduksjon på 50 dollar, til 349 dollar for standardmodellen med 20 GB harddisk. Microsoft øker også satsingen på tilleggstjenester, og introduserer senere i høst klikkefilm (video on demand) for Xbox 360 også i Europa senere i høst.

Den japanske spillkjempen Nintendo er fornøyd med salget av konsollene Wii og DS. De største nyhetene deres er en rekke ulike tilbehør og spill til Wii, som skal få brukerne i enda mer fysisk aktivitet. Wii Fit krever en rekke akrobatiske øvelser av brukeren. Et nytt ratt lanseres til Mario Kart, og den klassiske lyspistolen Zapper kommer i ny versjon til Wii-spillene Ghost Squad, Medal of Honor og Resident Evil: Umbrella Chronicles.

Wii Fit

– Nintendo har også selvtilliten i orden, og kan vise til gode tall. Mest spennende er Wii Fit og måten Nintendo utvider spilluniverset på. De har utvidet markedet på en måte ingen andre noensinne har gjort, nå er spill blitt noe hele familien kan drive med. Wii Zapper var også spennende, og vil nok endre på spillopplevelsene i for eksempel Resident Evil, mener Eirik Lundberg i Elkjøp.

Sony hadde to store nyheter i bagasjen på E3: en ny PSP-konsoll og prisreduksjon på PS3. Selv for et trent øye var det vanskelig å se forskjell på den nye og gamle PSP, men den nye er 19 prosent tynnere og betydelig lettere. Nye PSP slippes i Europa i september. PS3 blir 100 dollar billigere, og vil koste 500 dollar i USA. I Europa beholder man prisen på samme nivå, men pakker i stedet ved to kontroller samt spillene Motorstorm og Resistanc e.

– Sonys pressemøte viste at de på mange måter har akseptert at de har en god del utfordringer, både i USA og på andre markeder. Interessant var det at Jack Tretton sa "we have to earn the trust of our consumers" - det viser at de overhode ikke har nådd frem med sitt budskap om hva PS3 inneholder og hvorfor den er så dyr - husk at den i USA koster det halve av her hjemme. Det var ikke mye spennende fra Sony, selv om de fokuserte mye på nettsamfunnet Home som skal gjøre det samme for PS3 som Second Life har gjort på datamaskinen. Inntil videre er jeg usikker på om dette er en konsollgreie - slike ting har så langt fungert på PC, sier Lundberg.

Jippoet borte

Fredrik Schaufelberger i den svenske spillavisen Level vurderer messen slik:

– Et handelsorientert og svært profesjonelt opplegg som virkelig viste at ESA (arrangører av E3) vil stå med begge beina på trygt på jorden. Jippoet var borte, igjen var velarrangerte møter og konferanser – som den fantastiske oppsamlingshallen i Barker's Hangar. Spillbransjen er i ferd med å bli voksen, og endringen av E3 er det tydelig bevis for dette, sier Schaufelberger.

Tross færre besøkende er E3 fortsatt et nav for spillbransjen. Man kan konstatere at denne type messe fyller et behov. Med dagens hurtige nyhetsformidling og blogging skaper messen oppmerksomhet så vel i allmenne aviser som i spesialpressen.

– Visst kan man savne festivalfølelsen og den bombastiske rammen rundt E3, men den gamle og oppblåste messen var et mareritt å arbeide på. I år ble det som lovet mer intimt og uendelig mye bekvemmere. Samtidig fikk jeg inntrykk av at betydelig færre utviklere besøkte messen i år. Hideo Kojima fortalte i en tale at han reiste til Santa Monica til tross for kollegenes ville protester, noe som føles som et stort tilbakeslag, mener redaktør Alfred Holmgren i spillmagasinet Super Play.

Spillfolkets favoritter

Rune Fjeld Olsen, spillredaktør i VG

– Et litt forutsigbart, men fantastisk lovende utvalg: Bioshock, Super Mario Galaxy, Metal Gear Solid 4, Rock Band og Little Big Planet, sier Olsen – på dette bildet i DS-spillet Elite Beat Agents.

Bengt Lemne, redakør i Gamereactor

– Super Mario Galaxy, Mass Effect, Halo 3, Sequel to F.E.A.R. og Echochrome.

Eirik Lundberg, nordisk innkjøpssjef i Elkjøp

– Wii Fit var et fantastisk produkt, dette kommer til å bli en fantastisk hit. Utfordringen blir å kommunisere hva dette er til sluttbruker. EAs "Boogie" var også et meget underholdene og spennende produkt – ingen teknisk vinner men spillet er svært underholdende. Rock Band er også spennende, det blir interessant å se om kundene faktisk gidder å spille sammen. Det virker kult på E3 der spillerne fikk det til å fungere, men det kommer jo ikke til og være tilfellet i de tusen hjem og da spørs det om folk gidder å holde på. I Guitar Hero spiller man alene uten å være avhengig av andre, derfor fungerer det så bra. Sonic & Marios Olympic Games ser også spennende ut, det er første gang disse to karakterene er sammen på denne måten. Spillet er utviklet av Sega i tett samarbeid med Nintendo - så dette blir nok også et vellykket spill. Andre spennende nyheter til høsten er Halo 3, Assasins Creed og PGR4.

Sam Sundberg, spillredaktør i Svenska Dagbladet

– Mass Effect, Bioshock og Rock Band.

Alfred Holmgren, redactor i Super Play

– Folklore, Halo 3, Little Big Planet, Wii Fit og Nights: Journey of Dreams.

Mats Nylund, redaktør i Super Play

– Mass Effect (fantastisk fortellende), Skate (deilig kontroll), Rock Band (fantastisk rockstjernefølelse) og Fallout 3 (en verdig oppfølger).

John Severinson, sjefredaktør i FZ

– Rock Band (sosialt spill som gjenspeiler musikklivet på ordentlig), Assassin's Creed (virker nøyaktig like bra som de fleste forventer seg), Call of Duty 4 (messens mest brautete utvikler, men også et av messens flotteste spill), Wii Fit (Nintendo gjør det igjen og slipper noe ingen har ventet seg).

Fredrik Schaufelberger, journalist i Level

– Super Mario Galaxy er selve kjernen i spillglede. Rock Band var vanvittig morsomt, selv om jeg er litt skuffet over den nye gitaren.

Peter Ottsjö, spillredaktør i Aftonbladet

– Nintendos nya balansematte og spillet Wii Fit. Rock Band, Call Of Duty 4 og Assassin's Creed. (Foto: Sara Ringström)

Powered by Labrador CMS