Photokina skal i framtiden også handle om nye digitale løsninger, sosiale medier og teknologier. Foto: Koelnmesse

PHOTOKINA ENDRER FOKUS

Verdens eldste fotomesse fornyer seg, og setter fokus på mobilfotografering, kunstig intelligens, programvare, virtuell og mikset virkelighet.

Under en pressekonferanse i Køln fikk europeiske fotojournalister en forsmak på hvordan nye Photokina skal bli i 2018 og 2019. Koelnmesse har betalt reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen.

I framtiden skal den ærverdige fotomessen bli mer komplett og mer virtuell. Temaer som mobilfoto og bildeprosessering, sosiale nettverk som steder å presentere arbeidene sine på, datagenererte bilder og kunstig intelligens skal få plass på Photokina.

Svarer på mobil-utfordringene

– Photokina er en messe med mer enn 50 års historie, og har fått med seg flere store teknologiskifter; fra analog til digital og nå har konkurransen på ny endret seg, og denne gangen kommer ikke konkurrentene fra kameraindustrien. I 2017 ble alle bilder tatt globalt gjort fra en mobiltelefon. 1 trillion digitale bilder ble skrevet ut, lagret og redigert fra en mobiltelefon, og vi vil implementere dette i nye Photokina, sier Katharine C. Hamma, daglig leder i Koelnmesse.

I fjor sommer ble det klart at Photokina-messen fra september til mai. Dette fører til at det bare er åtte måneder mellom messen i 2018 og 2019, som nå blir årlig.

Christoph Menke, sjef for Photokina, Christoph Werner, nestsjef i Koelnmesse, Katharina C. Hamma, daglig leder i Koelnmesse, Rainer Führes, styreleder av Photographic Industry Association og sjef i Canon Tyskland, Christian Müller-Rieker, daglig leder i Photographic Industry Association og Jan-Raphael Spitzhorn, sjef i DIGILITY møtte europeisk fotopresse for å fortelle om Photokinas vei videre. Foto: Marte Ottemo.

– Det kortere intervallet mellom showene er nødvendig for utstillere som driver innen programvare, kunstig intelligens, virtuell virkelighet og mikset virkelighet. Her går utviklingen svært raskt, og de har andre behov enn de tradisjonelle kameraprodusentene, sier Hamma.

Jobben med å fornye Photokina startet etter forrige messe i 2016, under slagordet «Imaging Unlimited», og messen har fått tre nye retningslinjer: den skal bli mer virtuell, mer genial og mer komplett.

– Vi tradisjonelle selskaper lager fantastisk maskinvare, men det er mange små selskapers som kommer opp med produkter som inspirerer ungdommen. De mer agile og kommer opp med nye og uventede produkter og programvare, fra apper for foto- og videoredigering, til teknologi som gjør smarte byer mulig via bilder, sier Rainer Führes, daglig leder for Canon i Tyskland og leder for Photoindustrie-Verbandes, det tyske Fotorådet.

Bra med utstillere

Han vil likevel ikke gå med på at mobilkameraet utkonkurrerer de tradisjonelle kameraene.

– Det har vært mye snakk om at mobiltelefonene spiser opp markedet, det er ikke sant. Bildekvalitet er fortsatt viktig, og på Photokina skal vi vise fram hvor mye bedre og kulere vi kan lage våre egne produkter. Kanskje snakker vi 50 megapiksler, 100 megapiksler, 5G-tilkobling, opptak i 8K?

– Vil fokus på ny teknologi gå ut over messens tradisjonelle fokusområder?

– Vi skal ha begge deler. Det er et sterkt fokus på produktopplevelsen, med blant annet Olympus Perspective Playroom i Hall 1, og målet vårt er å øke interaksjonen mellom de besøkende, kameraene og produksjonsredskapene, sier Hamma.

Hele Photokina 2018 er designet for å gi optimale resultater og opplevelser for alle målgruppene, en balanseakt mellom organisering, innovasjon og inspirasjon

Hun understreker viktigheten av at utstillerene alle følger samme strategi, at besøkende kan interagere med produktene og se dem i bruk.

Hamma sier stort sett alle de store utstillerne er med på nye Photokina, med unntak av to som fortsatt er i tenkeboksen.

– De første selskapene fra de nye målgruppene som mobilfoto har bekreftet sin deltakelse. The Imaging Lab presenterer fotograferingens fremtid og åpner nye perspektiver for investorer, profesjonelle og private besøkere. Bare noen få skritt unna er Digility, som ser på hvordan vi skal ta i bruk nye digitale teknologier i industrien, som kunstig intelligens og virtuell virkelighet. Hele Photokina 2018 er designet for å gi optimale resultater og opplevelser for alle målgruppene, en balanseakt mellom organisering, innovasjon og inspirasjon, sier hun.

Debattleder Julia Bauer, instagram-fotograf Michael Schulz og Christoph Menke, sjef for Photokina, snakket om sosiale mediers rolle i fotobransjen. Foto: Marte Ottemo.
Til toppen