Teknisk salgs- og markedsdirektør HansSӧderberg (t. v.) og norske salgssjef Frode Gretland viser Doro Phone Easy 615, som er en 3G klapptelefon og har kamera og stort display. Foto: Erik Andersen.

PIONÉR MED SENIORTELEFONER

– Vi føler oss på mange måter som en pioner på å utvikle mobiltelefoner spesielt tilpasset seniorer.

Det sier Hans Sӧderberg, salgs- og markedsdirektør i Doro AB. Han har tidligere lang fartstid i telekombransjen, men har vært borte fra den i ti år inntil han nylig begynte hos Doro.

– Det har skjedd mye på de ti årene jeg har vært borte fra bransjen. Tidligere måtte vi selv utvikle plattformer og chip-sett for mobiltelefonene. Nå er det mye større antall aktører i bransjen enn før, og konkurranseforholdene er skjerpet, sier Sӧderberg.

Han ser også at bransjen er mer nisjepreget og fokuserer dermed på en viktig side hos Doro.

– Vier pionér på telefoner som er enkle og lette å bruke. Jeg synes vi har lykkes veldig godt med riktige produkter til seniorbrukere. Telefonene har god design og spesielt tilpasset sin gruppe, sier Sӧderberg.

Vil styrke

Søderberg er ikke i tvil om at dette er veien å gå videre for Doro-konsernet. Det er i dag få tilbydere av slike telefoner, og han legger vekt på at markedet stadig blir mer nisjepreget. Også Doro legger til nye brukermuligheter til sine telefoner, men det er viktig at alle nye funksjoner skal være lette å bruke. I den voldsomme utviklingen som skjer på mobiltelefoner mener han det stadig blir viktigere å lage de enklere.

– Det betyr imidlertid ikke at vi stopper opp. Vi ser at hittil har seniorbrukerne vokst opp før dataalderen kom. Etter hvert vil også eldre brukere være vant med data og dermed mange av funksjonen i moderne mobiltelefoner, sier han.

Felles for alle brukerne er imidlertid at eldre ofte trenger mobiltelefoner som er bedre tilrettelagt vanlige telefoner når det gjelder dårlig hørsel og syn.

Godt i Norden

De siste salgsresultatene fra Doro viser at konsernet gjør det veldig godt i Norden. Siste regnskapsår stod de nordiske landene for 32 prosent av konsernets omsetning i verdi. Den norske salgssjefen Frode Gretland forteller at også i Norge gjør Doro det godt.

– Doro-telefonene har en god posisjon i Norge, og vi bidrar bra til konsernets resultat, sier Gretland.

Han satser på ytterligere vekst i vårt marked.

3G og kamera

En del av veksten regner Gretland med skal komme fra de nye modellene som ble presentert i Barcelona. Nå kommer Doro med mobiltelefoner til 3G-nett og telefoner med kamera. 3G-telefoner har vært et ønske fra operatørene, mens mange av brukerne har etterlyst telefoner som har kamera.

– Hittil har det ikke vært mobiltelefoner med kamera i markedet for vår spesielle brukergruppe. Doro Phone Easy 615 har kamera med 3,2 megapikslers bildebrikke, i tillegg har denne telefonen stor skjerm og 3G. Jeg regner med at den vil fylle et hull i etterspørselen hos brukerne, sier Gretland.

Den andre nyheten er Doro Phone Easy 610. Den etterfølger modell 410. Her er det lagt vekt på egne kortnummertaster og i tillegg er det en egen tast som aktiverer sms-tjenesten. Det er også gjort en del ergonomiske endringer på de nye modellene. Begge telefonene kommer foreløpig kun i sort farge. Flere farger kommer senere, men er ikke endelig bestemt, forteller Gretland.

Til toppen