- Produktene våre selger hvis man har tid til å demonstrere

- Dessverre er det vanskelig med faghandelen. De vet at Jamo er bra, men har de tid til å demonstrere dette til forbrukeren?

Det sier salgsdirektør Preben Malthe Jensen i Jamo international ApS. På CES 2006 lanserer han minianlegget i300 – enda et system i rekken av iPod-kompatible produkter.

- Vår styrke er at vi går inn i den gode enden, og spiller godt. Utfordringen ligger i å få demonstrert dette for kunden, de forstår først hva de går glipp av når de har lyttet til produktene våre, sier Jensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han stiller et lite spørsmålstegn ved om faghandelen har kapasitet til å demonstrere produktene for kunden.

- Derfor viser vi et oppsett her på CES, som på et forholdsvis lite areal gir kunden mulighet til å knotte på og lytte til produktene våre, smiler Jensen i Jamo.

Kjøpt av Klipsch Audio, Inc.

I februar ble det privateide selskapet kjøpt opp av den amerikanske høyttalerprodusenten Klipsch Audio, Inc. Paul Jacobs er president i begge selskap, men Jamos hovedkontor ligger fortsatt i Glyngøre i Danmark.

Preben Malthe Jensen forteller at danskene har fått beskjed fra sine amerikanske kolleger om at de kjører en litt for lav profil.

- Som danske har vi en tendens til å komme med underdrivelser, mens amerikanerne snakker mer i store bokstaver. Vi vil fortsatt la lyden og kvaliteten på våre produkter tale for seg, men vi må også markedsføre oss som en produsent av god dansk lyd og design, sier Jensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier det betyr mye for Jamo at de nå er eid av et selskap som kommer fra bransjen – i motsetning til den tidligere eieren som var en bank.

- Man snakker alltid om synergi. Vi oppnår fordeler på innkjøp, og vi kan utvikle bedre produkter siden begge selskap kan dra nytte av det vi lager. I Danmark og Sverige har Jamo-selskapene begynt å selge Klipsch, sier Jensen.

- Jamo er selvstendige

Han understreker likevel at det er snakk om to individuelle selskap, og at det ikke har kommet inn noen som dikterer driften hos Jamo.

Jensen karakteriserer CES i Las Vegas som et av to store vinduer for å komme i kontakt med selskapets kunder. Produkt- og markedssjef Leif Schmücker supplerer:

- Vi ser ikke mange amerikanske kunder på IFA i Berlin. Hit til CES kommer det også mange internasjonale kunder, sier Schmücker.

USA er et av Jamos største markeder, ved siden av land som Frankrike og Kina. Norge og Sverige kommer lenger ned på listen, men Jamo har ambisjoner om økt salg også her:

- Vi har et nært samarbeid med for eksempel Expert. Distribusjonen er god, produktspekteret bredt, og vi har flere startprodukter enn tidligere. Et satsingsområde er installasjonsprodukter, der vi har størst vekst på verdensbasis, sier Jensen.

Installasjon vokser

- Vi har jobbet med installasjon i 15 år. Dette er stort på det amerikanske markedet, nå ruller vi det ut over hele verden - her er Norge og Sverige et stort vekstområde, sier Schmücker.

Han forteller at også de tradisjonelle høyttalerne til Jamo er i vekst.

- De internasjonale salgstallene har den siste tiden gått nedover, men nå viser de siste statistikkene en svak stigning og vi tar markedsandeler, sier Schmücker.

Jamo har egne datterselskap i Norge, Sverige og Finland, men disse styres fra Danmark er også kundestøtte holder til.

- Vi har henholdsvis én og tre selgere i Norge og Sverige. Vi er inne i en prosess der vi vurderer hvordan vi skal kunne gi våre kunder i Norge like god service som i Danmark og Sverige, og om et halvt års tid vil vi ha dette klart, sier Jensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS