PROFESJONELT KJØKKEN TIL HJEMMET

I 90 år har Electrolux levert utstyr til profesjonelle kjøkkener. Nå skal erfaringene komme forbrukerne til gode.

Publisert Sist oppdatert

På utstillingen Eurocucina i Milano, som vi rapporterte fra i forrige nummer av bladet, presenterte Electrolux sin nye serie kjøkkenprodukter med navnet Inspiration Range. Nylig ble serien lansert for norske journalister. Det var ingen tilfeldighet at presentasjonen skjedde på kjøkkenet til mesterkokken Lars Erik Underthun på Restaurant Feinschmecker i Oslo. Her er de nye produktene tatt i bruk allerede, og produktegenskapene ble omgjort til smaksprøver på gourmet-retter tilberedet av Underthun og hans stab.

– Vi har valgt å vise dere dette på et profesjonelt kjøkken. Årsaken til navnet Inspiration Range er nettopp det vi legger i profesjonell erfaring, sa markedssjef Lena Wånemark hos Electrolux Home Products Norway AS.

Hun la vekt på at Electrolux i 90 år har levert utstyr til profesjonelle kjøkkener og produkter til prestisjefylte restauranter over hele Europa. Det gjelder ikke bare komfyrer, kjøl og frys men også vaskemaskiner og tørketromler. Ifølge Wånemark velger i dag en av tre store hotellkjeder Electrolux som hovedleverandør til sine kjøkkener og vaskerier og nesten halvparten av sjefskokkene i restauranter med Michelin-stjerner har produkter fra Electrolux.

Vi er faktisk den eneste hvitevareprodusenten som kan si at vi også leverer utsyr til det profesjonelle markedet

– De stoler på Electrolux`utstyr og vet de får et profesjonelt resultat. Vi er faktisk den eneste hvitevareprodusenten som kan si at vi også leverer utsyr til det profesjonelle markedet, sa hun.

Dra nytte

Electrolux-ledelsen vil til fulle dra nytte av erfaringene med den nye serien, som i tillegg til sine tekniske egenskaper og løsninger også har klare designmessige løsninger. Serien består av separate og kombinerte kjøle- og fryseskap, induksjonstopper, kombidampovn, varmluftsovn, en kombinert ovn for varmluft og damp og en kombinert mikrobølgeovn. I tillegg kommer frittstående og veggmontert ventilator og et kjøle- og et fryseskap med energiklasse A++, de to siste med betegnelsen Green Range. En helautomatisk kaffemaskin i samme serie vil bli lansert senere.

Tre og et halvt år

Også utformingen av produktene blir karakterisert som nyskapende. Tre og et halvt år har det tatt Electrolux `designere å forme Inspiration Range.

– Det har vært et omfattende arbeid å formgi alle detaljer og ikke minst helheten vi var på jakt etter. Da mener jeg en fullstendig helhet ved at produktenes utforming er helt sammenfallende. Ingen av produktene skal stikke seg frem fra de andre, hverken i ytre mål eller detaljer i utformingen. Også her har vi brukt erfaringer fra profesjonelle brukere, sa Thomas Johansson, designsjef hos Electrolux.

Et eksempel på dette er at håndtakene på kjøle- og frysedelen i kombiskapene er like lange. Det betyr at hvis dørene må hengsles om, vil skapets utseende bli eksakt det samme, bortsett fra at dørene går opp den andre veien. Johansson fokuserte på det nitide arbeidet som formgiverne ar hatt for å tilpasse designen på de ulike produktene. Utformingen av en designdetalj skulle virke inn på utformingen av de andre produktene. Gjorde man om på en detalj, kunne det lett påvirke forandringer også for alle de andre produktene.

– Vi satte sammen et lag på cirka 15 personer som arbeidet tett sammen i hele denne tiden. Disse formgiverne samarbeidet om alt: materialvalg, overflatebehandling og fargevalg i tillegg til alle andre detaljer, sa han.

Både formgivere og de som utviklet de tekniske egenskapene skulle i tillegg ta hensyn til hvordan profesjonelle kokker arbeider.

Farger, men ikke retro

Fra midten av mai kommer Inspiration Range-produktene i butikkene. Wånemark sier at først ute er innbyggingsproduktene, det vil si koketopper, stekeovner og kjøl/frys. Deretter kommer vaskemaskiner og tørketromler. I august kommer den helautomatiske kaffemaskinen. Produktene vil både bli solgt gjennom de store kjedene i elektronikkbransjen og gjennom kjøkkenprodusenter.

– Vi håper at den nye designen vil bli interessant også for kjøkkenhandlerne. Dette gjelder også fargevariantene på produktene som er glossy rød, rustfritt stål med svart overflate, matt grønn og kaffefarget. Normalt forbinder vi slike fargede produkter med retrodesign, men også her har vi gått nye veier og kombinerer farger med helt ny utforming, sier hun.

Ikke alle produktene får alle fargevariantene.

Powered by Labrador CMS