Produktsjef Fredrik Johnsen (t. v.) og daglig leder Frank Bruun i Harman/Neby AS viser de nye lydplankene fra Harman/Kardon. På hyllen står den nye BD-spilleren BDS 600.

REDNINGSPLANKE FRA HARMAN

Ledelsen i Harman/Neby griper fatt i utfordringen det er å få god lyd fra de stadig smalere flat-TVene. Løsningen kaller de redningsplanke.

– Vi ser at jo tynnere TVene blir, desto vanskeligere er det å få god lyd. Som lydspesialister tar vi den utfordringen på strak arm. Karakteristisk nok kaller vi dette for redningsplanke. Det sier Frank Bruun, daglig leder i Harman/Neby AS.

Han markedsfører nå nye lydanlegg, og sentralt står lydplanker.

– Navnet er Soundbar. Den skal gi oss lyden vi ønsker og skape en god opplevelse for TV-seerne, sier Bruun.

Lydplanken kommer i to modeller. Det ene er et såkalt ”stand alone”-system som består av en lydplanke sammenkoplet med dypbasshøyttaler (subwoofer). Det andre er et 3.1-system som består av høyttaler for venstre og høyre kanal og senterkanal i tillegg til dypbasshøyttaler. Dette anlegget kan suppleres med to høyttalere med trådløs signaloverføring til et 5.1-systsem. Anlegget har også BD-spiller.

Kompaktsystemer

Men Harman/Neby-folkene hadde mer lydkrutt på lager.

– De nye kompaktsystemene våre inneholder det meste: forsterker, radio, BD-spiller og tilkopling for mediespiller, alt i én sentralenhet. Dette er kombinert med skreddersydde høyttalerpakker til de ulike systemene, sier produktsjef Fredrik Johnsen.

Harman/Kardon-produktene har fått nytt design. Han karakteriserer det som mer eksklusivt, ikke minst når det gjelder materialbruk. Størrelsen er i mellomklassen mellom mikro og fullbredde. Foreløpig blir Harman-produktene ikke levert med digitalradio, men sentralenheten har nett-tilkopling.

Quincy Jones

Hodetelefonprodusenten AKG har hatt en samarbeidsavtale med musikerlegenden Quincy Jones i 40 år.

– Han har vært en del av AKG-systemet i hele denne tiden og har vært med på å utvikle lydbildet for hodetelefoner og ørepropper, forteller Bruun.

Nå er Quincy Jones 77 år gammel og har fått en serie med sitt eget navn fra AKG. Bruun mener at dette er spesielt viktig, fordi mye av dagens ungdom opplever inngangen til kvalitetslyd nettopp gjennom hodetelefoner og ørepropper.

– Ørepropper er mest populære hos de unge, men vi ser at også hodetelefoner med åpne systemer blir solgt mer og mer. Vi ser også at mange ønsker å ha musikken for seg selv og ikke forstyrre andre i omgivelsene. Da er hodetelefoner med øreklokker det ideelle, sier Johnsen.

Det enkleste lydplankeanlegget heter SB 16. Pris 5.500,-.
Ørepropper og hodetelefoner i AKGs nye Quincy Jones-serie som nå blir markedsført i Norge.
Til toppen