Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semtlisch, og resten av selskapet kan juble for rekordresultat. Foto: Elkjøp Nordic

REKORDRESULTAT FOR ELKJØP

Med en omsetningsvekst på over tre milliarder, opp ni prosent, leverer Elkjøp Nordic et rekordresultat for fjoråret. Og Norge leder an.

Et høyt salg av mobiltelefoner, PC-er og spillutstyr er blant årsakene til den nordiske veksten, skriver selskapet i en pressemelding.

– Dette er «all time high», sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Elkjøp Nordic.

Det norske markedet størst
Det betyr at Elkjøp Nordic også spiser markedsandeler fra konkurrentene, ifølge selskapet.

– Hele konsernet og virksomheten i alle land leverer jevnt over solid, både på omsetning og driftsresultat. Stadig flere kunder i Norden velger å handle hos oss, noe vi er ydmyke ovenfor og selvsagt veldig glad for. Spesielt gledelig er det å se at nettkundene i enda større grad enn tidligere finner produktene de leter etter hos oss, sier Semlitsch.

Konsernets omsetning i regnskapsåret 2017/2018 landet på 37,3 milliarder kroner, opp fra 34,2 milliarder i fjor, noe som tilsvarer en vekst på ni prosent. Driftsresultatet endte på 1.115 millioner kroner, opp fra 1.005 millioner året før.

Elkjøp er markedsleder i alle nordiske land og det norske markedet er konsernet største målt i kroner og øre, skriver selskapet i meldingen.

For det norske markedet er vekstkurven enda brattere. Elkjøp Norge vokser 11,5 prosent sammenlignet med fjorårets resultat. Det tilsvarer en omsetningsvekst på mer enn 1,2 milliarder kroner for regnskapsåret 2017/18.

– Vi har lagt bak oss et fantastisk år, med kraftig vekst i omsetning, økt driftsresultat og økning i markedsandeler, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen.

Administrerende direktør Fredrik Tønnesen i Elkjøp Norge. Foto: Stian Sønsteng.

En kraftig vekst i salg av gaming-utstyr, større TV-er, mobiltelefoner og DAB-radioer, var det blant hovedgrunnene til at den norske delen av Elkjøp er blant årsakene til den norske veksten. 

– Vi er stolte og glade over at kundene fortsetter å velge oss når de skal handle elektronikk og kjøkken. Det er også svært gledelig å se at de tidligere Lefdal-kundene har blitt med videre etter sammenslåingen. I disse butikkene har vi økt salget etter at vi satset på én merkevare med enda sterkere kundegarantier, sier Tønnesen.

Mobiler, PC-er og spillutstyr
For det nordiske markedet som helhet, trekker Semlitsch blant annet frem vekst innen salget av mobiltelefoner, PC-er og spillutstyr når han skal forklare hvorfor 2017/2018 ble så bra som det ble.

– Spesielt med hensyn til spillutstyr er utviklingen meget gledelig. Her satte vi for et par år siden i gang en større strategisk satsning og denne begynner nå virkelig å bære frukter. Også innen mobiltelefoner og PC-er velger kundene nå i stadig større grad oss, sier Semlitsch.

Han legger også til at utviklingen innen kundetilfredshet er meget oppløftende. Selskapets egen måling, Happy or Not, plassert ved utgangen til alle varehus, viser at over 91 prosent av kundene er fornøyd idet de forlater kjedens butikker etter endt handel.

Salget av tjenester og kjøkken blir en viktig del av Elkjøps satsning fremover. I tillegg vil konsernet øke satsingen på B2B-markedet.

Til toppen