Torstein Vik i Polysonic ved Casios flaggskip GP-500 i Celviano Grand Hybrid-serien. Pris: 38.000,-.

RØDE OG CASIO ØKER HOS POLYSONIC

– Casios keyboard selger nærmest av seg selv, her vi er ledende. På pianomarkedet har vi et stort potensial i de høyere prisklassene. Her skal vi bite fra oss i 2017, sier Torstein Vik.

Han leder Polysonic Norge AS. Når møter ham på Musikmesse i Frankfurt den første uken i april, tar han oss med til leverandørene Røde Microphones og Casio, som er to viktige agenturer for Polysonic Scandinavia AB.

– Røde er et australsk selskap som stadig øker i omfang. De er veldig aggressive når det gjelder markedsføring gjennom sosiale medier, og gjør et godt stykke arbeid her, sier Vik.

Polysonic har 16 ansatte i Skandinavia, hvorav tre i Norge og én i Danmark. Hovedkontoret ligger i Gøteborg, de omsetter for 100 millioner kroner. Av disse står Norge for rundt 20 millioner.

– Vårt skandinaviske oppsett er et tegn på det som skjer ellers i bransjen, der landene ikke lenger drives separat, sier Vik.

Han mener Røde Microphones eier markedet for speilrefleks, og at Røde Video Mic er blitt en bransjestandard.

Torstein Vik (t. h.) i Polysonic Norge sammen med eksportsalgssjef Ryan Burke i Røde Microphones. Foto: Stian Sønsteng.

 

Polysonic har tradisjonelt drevet med musikkinstrumenter, men er med Røde kommet inn på kringkasting og videoproduksjon.

– Samtidig leverer Røde mikrofoner til musikkproduksjon og scene, så dette er et spesielt agentur siden det går til to ulike marked. Dette gjør ikke minst at vi får flere ben å stå på, sier Vik.

Han karakteriserer Røde som brød og melk; et produkt folk vil ha.

– Hva kjennetegner en Røde-mikrofon?

– Den gir valuta for pengene. Du får et førsteklasses produkt til en veldig overkommelig pris. De begynte med studiomikrofoner, og kom over på video og så det lå et enormt potensial her. I 2015 kom de med trådløse systemer, og disse har eksplodert. De retter seg ofte ikke mot det profesjonelle, men området mellom hobby og det profesjonelle, sier Vik.

For Casios del selger keyboardene nærmest av seg selv, der vi er ledende

Casio Grand Hybrid

Polysonic etablerte seg i Norge i 2008, og har hatt Casio i porteføljen siden starten.

– Casio har hatt en stabil økning hele veien, selv om bransjen generelt sliter litt i motvind, sier Vik.

Fra Casio selger Polysonic mest keyboards og digitale piano i innstegs- og mellomsjiktet.

Røde oppgraderte for få år siden sin bestselgende studiomikrofon NT1-A til nye NT1, som ifølge Polysonic har overtatt posisjonen som verdens mest støysvake studiomikrofon.

– Casio satser mest på Grand Hybrid-serien. Dette er digitalpiano med flygelmekanikk i tangentene, til en overkommelig pris fra 26.000 til 40.000 kroner. Da får du tangentbrett, mekanikk og lydprofiler fra C. Bechstein i Berlin. Dette selskapet ble etablert i 1853, og er en av de store flygelprodusentene. Casios Grand Hybrid-modeller står ikke noe tilbake for et akustisk piano i toppklasse, sier Vik.

– Hva kjennetegner Casio-lyden?

– Lyd er smak og behag. Vi snakker mest om merkevarebygging og de ulike teknologiske løsningene. Casio er kjent for å levere mye for pengene, samtidig som de har et sterkt navn i tangentverdenen. Når det gjelder spesiell lyd, skjer det så mange innovasjoner når det gjelder lydbildet, at det er vanskelig å si noe om det. I akustiske piano har du en signaturlyd for hver produsent, i den digitale verden endrer den seg hele tiden – og den er ikke bundet i konstruksjonen på instrumentet. Våre modeller har klassiske lydsignaturer fra kjente klaverprodusenter, sier Vik.

– Hva står sterkest hos dere av keyboards og piano?

– Det er omtrent likt. For Casios del selger keyboardene nærmest av seg selv, der vi er ledende. På pianomarkedet har vi et stort potensial i de høyere prisklassene. Her skal vi bite fra oss i 2017, sier Vik.

– I hvilke kanaler selger dere Casio?

– Stort sett over alt, men vi fokuserer på ytterligere ekspansjon i de fysiske salgsstedene, sier Vik.

Toppmodellen Casio Calviano Grand Hybrid GP-500 har flygelmekanikk og tretangenter av østerriksk alpegran. Operahuset i Gøteborg er blant kundene som har gått til anskaffelse av dette instrumentet.
Til toppen