Magne A. Iversen er daglig leder og medeier i Gitarhuset Megastore på Alnabru, som er på 1.000 kvadratmeter. Foto: Stian Sønsteng

SATSER MEGASTORT PÅ ALNABRU

– Med en stor og fremtidsrettet butikk kan vi nok nå en omsetning på 30-40 millioner kroner, sier daglig leder Magne A. Iversen i Gitarhuset Megastore.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for navnet, tilbyr butikken med unntak av blås rundt 1.000 kvadratmeter med det meste innen musikkinstrumenter og relaterte produkter.

– Bredden er stor, med alt innen gitarer, piano, trommer, melodisk slagverk, mye rekvisita og ikke minst PA-, lyd- og studioutstyr, sier Magne Iversen.

Han er medeier og daglig leder for Gitarhuset Megastore Alnabru, samt Gitarhuset i Oslo sentrum.

– Hvorfor ikke blåseinstrumenter?

–Det er et eget fag, som det er andre aktører som tar seg av.

Iversen mener det er en styrke at butikken er stor, med lett tilgjengelig parkering.

– Vi har et godt sortiment og tilbyr god kundeservice, ikke minst ved at vi har et eget verksted, der Jørgen Henriksen utfører service på gitarer og elektronikk, sier Iversen.

Fagbladet Elektronikkbransjen besøker Gitarhuset Megastore Alnabru i forbindelse med at Fred W. Gretsch er på besøk.

Ett av flere rom der instrumentene kan prøves bak en lukket dør..

– Dette er en stor ære, siden han er en legende i musikkbransjen. At vi er den eneste butikken som får besøk av ham i Skandinavia er stort, sier Iversen.

– Har dere flere lignende arrangement i løpet av året?

– Vi har flere, som går på alle typer produkter, men at Fred W. Gretsch kommer hit for å hilse på kundene våre er helt spesielt, sier Iversen.

Gretsch er et stort varemerke for Gitarhuset, både innen trommer og gitarer.

– Vi selger en god del trommesett, både i øverste sjikt men også i lavere prisklasser. Vi har sett fra 5.000-6.000 kroner opp til 100.000 kroner og vel så det.

Butikk i sentrum

– Hvem er den typiske Gretsch-kunden?

– Kanskje de som er kommet litt videre, gjerne utøvende musikere som ønsker å investere enda mer.

– Hvor stor andel av omsetningen deres utgjør de utøvende musikerne?

– De er absolutt representert, men den største kundegruppen er førstegangskjøperen. Siden kommer de som kjøper instrument nummer to, og de som ønsker å fornye seg. Den siste gruppen er dem som er passert 50 år, som ønsker å ta opp igjen spillingen.

Gitarhuset Megastore i Industriveien 4 på Alnabru har seks ansatte, fordelt på fem årsverk. Magne Iversen er inne på eiersiden og er daglig leder både her og i butikken i Lybekkergata 3 i Oslo sentrum. Dette er tidligere Myhrbraaten musikk.

Vi arbeider i et tøft marked med små marginer, og må være mer bevisste enn tidligere når det gjelder å velge hvilke produkter vi selger

– Vi tok over butikken i Oslo sentrum i 2015. Den er godt etablert, og selger mye gitarer. Fremover ønsker vi også her å satse mer på tangentinstrumenter, sier Iversen.

– Oppnår dere stordriftsfordeler med to butikker i Oslo-området?

– Til en viss grad. Vi når både dem som ønsker å handle i sentrum, og også de som ønsker å besøke en større butikk som er lett tilgjengelig med bil. Butikkene har mye av det samme sortimentet. De ansatte er tilknyttet én av butikkene, men det hender de trår til i den andre butikken ved behov, sier Iversen.

Gitarhuset Alnabru har også trommesett fra Pearl i sortimentet..

Gitarhuset Megastore Alnabru er inne i sitt andre driftsår, og Iversen sier de så langt i år ser en god vekst i omsetningen.

– Vi har et potensial, og vil kanskje nå 15-16 millioner kroner her i 2017, mens vi på sikt takket være størrelse og beliggenhet nok kan komme opp i 30-40 millioner kroner. Butikken i sentrum ligger på rundt halvparten, sier Iversen.

– Er det liv laga for et stormarked som dette?

– Vi arbeider i et tøft marked med små marginer, og må være mer bevisste enn tidligere når det gjelder å velge hvilke produkter vi selger. Merkevarene er dessverre ikke der vi tjener penger, så vi må se oss om for å finne marginene vi trenger.

Tilbehør er viktig

– Er det også her tilbehør som gjelder?

– Ja. Vi er helt avhengige av dette. Produktene i seg selv er skviset på marginer, og konkurransen er tøff, ikke minst fra netthandelen.

– Hvilken satsing har dere selv på nett?

– Vi har vår egen nettbutikk. Her kommer det en nysatsning som viser bredden vår, slik at det ikke lenger hovedsakelig kun er fokus på gitarer. Omsetningen på nett kommer i tillegg til butikkene, og ligger på rundt 25 millioner kroner.

– Hvor viktig er det at dere har en nettbutikk for å generere trafikk til de fysiske butikkene?

– Det er svært viktig. Folk orienterer seg på nett, der de får et overblikk over hvem som selger hva, priser og tilgjengelighet, sier Iversen.

Folk orienterer seg på nett, der de får et overblikk over hvem som selger hva, priser og tilgjengelighet

Iversen bygde i 1992 opp St. Olav musikksenter i Oslo.

Arslan Qureshi (t. v.) og Magne A. Iversen er to av seks ansatte ved Gitarhuset Megastore på Alnabru..

– Jeg eide den 100 prosent, og kjøpte fem år senere opp Imerslund musikk sammen med tre kolleger. I fem år hadde vi to butikker i Oslo, inntil vi bygde om butikken på Schous plass og flyttet Imerslund inn der. Etter et halvt år kjøpte investorene i 4Sound-kjeden opp deler av butikken, og jeg arbeidet videre her frem til 2015. Etter en stund i tenkeboksen startet jeg opp igjen, med Gitarhuset, siden jeg hadde lang erfaring med å bygge opp butikker i bransjen. Jeg er fortsatt en stor aksjonær i 4Sound-kjeden, det er viktig med konkurranse, sier Iversen.

Magne Iversen eier 35 prosent av Gitarhuset Megastore Alnabru AS, mens Gitarhuset.no AS eier like mye. Bak dette selskapet står Alf Ørjan Flak (47 prosent) og Mi Holding AS (51 prosent) som eies av Karl Morgan Johnsen. Mi Holdning AS har i tillegg en eierandel på 25 prosent i Gitarhuset Megastore, mens Thor Eivind Westheim eier de siste fem.

Powered by Labrador CMS