Kontorassistent Jorund Nilsen, daglig leder Arne Finsnes og ordreansvarlig Ann Kristin B. Hansen. Foto: John Berge.

SATSER NYTT innen konservativt marked

OBH Nordica kaprer markedsandeler og øker jevnt innenfor småelektriskmarkedet.

– Vi er kjent for å være innovative, og hvert år spør kundene våre om hvilket nytt produkt vi satser på, sier daglig leder Arne Finsnes ved det norske kontoret til dansk/svenske OBH Nordica.

 

De holder til på Majorstuen i Oslo, i et bygg med både den sudanske og marrokanske ambassade som nærmeste naboer. Men på toppen av bygget troner altså en skandinavisk leverandør innenfor markedet for elektriske småapparater.Den 1. april starter OBH Nordica sin største satsing på flere år med lanseringen av frisørserien Björn Axén Tools. Dette er hårpleieprodukter av frisørkvalitet, men i følge selskapet til normale priser. Design og kvalitet er av ypperste klasse, mener OBH Nordica, og slår til med en omfattende TV-kampanje på TV3 og TV 2. Her blir det vist to reklamefilmer av høy klasse, med fokus på en flott kvinne (en engelsk modell, by the way) med vakkert, voluminøst hår. Målgruppen er kvinner i alderen 15 til 35 år.

 

 

 

Elsket av kvinner

I Sverige ble Volumaster lansert i oktober i fjor og solgte i hele 45.000 eksemplarer før julesalget var over.– Dette blir en kjempehit for oss, det føler vi oss sikre på. Det ser bra ut med kundelistinger, og interessen er stor. Butikkene liker også at vi har en veldig fin designprofil, som gjør at hyllene med hårpleieprodukter endelig blir ryddige og pene. Disse hyllene er jo ofte de mest rotete i butikkene, med syv–åtte ulike leverandører og masse forskjellig emballasje.Volumaster vil koste veiledende 599 kroner. Noe konkret salgsmål vil ikke OBH Nordica gå ut med, men anslår at de vil selge flere titusener av akkurat denne modellen. I den nye Björn Axén-serien finnes det også andre typer krølltenger, hårfønere og stylere.Et annet produktområde OBH Nordica satser sterkt på i 2008, er såkalt «wellness», med andre ord velværeprodukter. Dette dreier seg om alle type produkter som går på personlig velvære, fra massasjestol, til fotbad, varmeteppe, juicemaskin, blodtrykksmåler og pulsklokke, med mer.

 

 

 

Chilirødt øker ikke volumet

Selv har han brukt en pulsklokke ett års tid og hatt mye nytte av den.Den mye omtalte bransjeglidningen er blitt en naturlig del av utviklingen, mener Arne Finsnes. – Varene skal og må selges i de kanalene der det er folk. Og nå ser vi jo at også elkjedene satser på både kjøkkeninnredning og alt som hører til på et kjøkken. Det er klart, kjøper du en ny induksjonsovn hos Elkjøp kan du jo like gjerne kjøpe nye gryter når du først er der. Det henger sammen.Både gryter, kniver og salgssuksessen knivsliperen er i OBH Nordicas sortiment. Det er det meste, faktisk, med unntak av barbermaskiner og elektriske tannbørster, som de overlater til markedslederne Braun og Philips. Varene kjøpes inn hos produsenter i Asia, men det blir stadig mer vanlig med egne designvrier.– Våre største konkurrenter er ikke lenger de tradisjonelle konkurrentene. De senere år har vi fått stor konkurranse fra kjedenes egne merker, som for eksempel Expert med Point, Elkjøps Matsui og Jernias Invite. I fjor hadde OBH Nordica en omsetning på 650 millioner kroner (NOK) samlet for Norge, Sverige, Finland og Danmark. Utviklingen har vært pen i flere år. Det øker jevnt og trutt. Selskapets slagord har i flere år vært «designing good life».– Vår store styrke er at vi er nordiske. Vi kan raskt produsere produkter som kundene ønsker. Det er ikke like enkelt å be en gigant som Philips om å gjøre slik, fastslår Arne Finsnes.

 

 

 

– «Wellness»-produkter er noe vi satser mye på i år, forteller daglig leder Arne Finsnes hos OBH Nordica. Foto: John Berge.
Lanseringen av merkevaren Björn Axén Tools (en kjent, men nå avdød svensk frisør), blir OBH Nordicas største satsing gjennom tidene, med stor reklamekampanje ut mot forbrukerne og salgsstøttende materiell til butikkene. Dette blir blant annet plakater, sjokkselger og mini-DVD-spiller med skjerm for avspilling av korte informasjonssnutter ut mot kundene. Foto: John Berge.
Til toppen