SATSER STORT PÅ SMÅTT

– Eldomestic er ekstremt viktig for Elkjøp. Dette er hovedarena for produktopplæring, en sosial samling hvor man kan lære av hverandre.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Tommy Myhre, kategoridirektør for småelektrisk i Elkjøp Nordic. I september deltok 950 elkjøpere fra Norden på fire samlinger, med deltakere fra Norge, Danmark, Sverige og Finland. Fra leverandørsiden stilte 250 ansatte fra 45 firmaer.

– Eldomestic er krevende for leverandørene, men samtidig ekstremt effektivt. De setter opp rommene og utstillingene én gang, så får de alle folkene sine hit. At arrangementet er nordisk har gjort det mulig å få så fine utstillinger. Vi har forsøkt å flytte det rundt, men har funnet ut at dette er den beste løsningen, sier Myhre.

Vi treffer ham ved Thon hotell Arena på Lillestrøm, som ligger vegg i vegg med Norges varemesse der produktutstillingen er.

Eldomestic er krevende for leverandørene, men samtidig ekstremt effektivt

– Dette er et fellesarrangement for Norden, samtidig er det lokalt siden de butikkansatte fortrinnsvis møter folk fra leverandørene som snakker deres språk. Når du for eksempel kommer til Philips med en finsk gruppe, snakkes det finsk, sier Christin Sehlmann.

Hun er nordisk innkjøpssjef for husholdning og personlig pleie.

Høyt faglig nivå

Myhre forteller at alle leverandørene deres er invitert til å delta på messen.

– De største har klasseromsundervisning, alle er med på messen. Leverandørene utnytter denne muligheten veldig godt, og lager flotte utstillinger med mange aktiviteter. Leverandørene er blitt flinkere til å utnytte klasseromsundervisningen, det skjer mye og holdes et høyt faglig nivå. Vi har evalueringer av kursene, der de butikkansatte setter karakterer og dermed gir leverandørene en mulighet til å bli bedre. Vi sender disse ut samlet, slik at leverandørene ser hvordan de gjør det. Dette er med på å gjøre kursene bedre, sier Myhre.

På Eldomestic deltar butikkansatte fra Elkjøp og Lefdal i Norge, El-giganten i Sverige og Danmark, samt Gigantti i Finland.

– Produktkurs har vi hatt i alle Elkjøp-år. Eldomestic begynte ved begynnelsen av 2000-tallet, og for fem-seks år siden etablerte vi messedelen, sier Myhre.

Lærer av hverandre

Sehlmann påpeker at Eldomestic er en arena hvor man kan lære av hverandre.

– Man lærer mye av å høre hva de andre spør om. Når man for eksempel kommer inn på en hårpleietime, kan mange av jentene mye og de lærer opp hverandre. De som har vært med her tidligere støtter de nye, sier hun.

Deltakerne på samlingen er butikkansatte som arbeider med småelektriske produkter, dette kan også være kassapersonell og folk fra hvitevareavdelingene som ofte hjelper til i småelektriskområdet.

Sommerstart i januar

Messedelen er blitt stadig større, og Myhre forteller de i år hadde

problemer med å få inn alle leverandørene. Eldomestic er den største samlingen i kategorien for småelektriske produkter i Elkjøp. Et viktig punkt på programmet er salgssjefens time, der de ansatte får vite hva kjeden ønsker å fokusere på fremover. Kategorien arrangerer også fagdager i løpet av året, der det gjerne er avdelingslederne som deltar. I januar-februar møtes selgerne for å markere avsparket for sommersalget.

­– Sommersesongen i butikk begynner rundt påsketider, og vi har på dette arrangementet opplevd å grille utendørs i 25 kuldegrader, smiler Thomas Brandsnes som er nordisk innkjøpssjef for sesongprodukter og kjøkkentøy.

Eldomestic arrangeres av Elkjøps nordiske kategorikontor for småelektriske produkter. Dette består av ni personer, som setter det nordiske sortimentet, forhandler med leverandørene og støtter kjedene i forhold til hvordan produktene skal presenteres i butikk. Kjedene er Elkjøp og Lefdal i Norge, El-Giganten i Sverige og Danmark, Gigantti i Finland samt Electroworld i Tjekkia og Slovakia.

Krevende kategori

Småelektriske produkter står for rundt ti prosent av omsetningen i Elkjøp, mer eller mindre i de ulike landene. Myhre sier det er et stort spenn i kategorien, noe som gjør at det stilles store krav til butikkselgerne.

– Kategorien utvikler seg til å bli mer teknologisk, med mer avanserte produkter. Kapselmaskinene har vært med å øke kaffekategorien. Innen personlig pleie har hårfjerning med lys kommet inn, og blitt en stor gruppe for oss sier Myhre, Brandsnes og Sehlmann.

De tre merker at kundene er stadig mer opplyste også når de kjøper småelektriske produkter.

– De ønsker i større grad å få bekreftet det de har bestemt seg for, og det krever selvfølgelig at selgerne henger med på produktkunnskap, sier Myhre.

Nye matmaskiner

Når vi spør om det er nye og spennende produkter de vil fokusere på, nevnes først vakuum, slow cooker og kullsyremaskiner.

– Nisjevaregrupper som vakuum-maskiner og Sous Vide kan selge i store volum. Her har vi flere leverandører, og på Eldomestic deltar det

amerikanske ekteparet bak Sous Vide Supreme for hjemmebruk. Vi har tatt inn produktene i enkelte varehus og testet det hos Lefdal, med så gode resultater at vi nå tar det inn i kjedesortimentet, sier Myhre.

Brandsnes trekker frem britiske Crock-Pot, og mener dette er en enkel måte å lage god mat på - med lite arbeid.

– Vi har tatt inn to slow cooker-modeller fra dem. Man kan legge maten i om morgenen, og når man kommer hjem fra arbeid er den ferdig tilberedt. Sikkerheten er ikke noe problem, siden produktene er laget for at de kan stå uten tilsyn, sier han.

Elkjøp fortsetter satsingen på kullsyremaskiner fra Soda Stream, som foreløpig selger langt bedre i Sverige enn i Norge.

Mer varmepumper

Andre produkter kategorikontoret ønsker å fremheve, er en ny generasjon hårfjerningsapparater fra Silk’n, som skal ha mer langvarige pærer med flere lyspulser. Fra samme leverandør kommer også en body tan-maskin, der bruningskremen sprayes på kroppen. Curl Secret er en ny og ifølge Elkjøp revolusjonerende krøllmaskin fra Babyliss, og Cool Tech fra Braun en barbermaskin som kjøler ned huden under barberingen. Remington fra Spectrum Brands er ny leverandør av barbermaskiner for Elkjøp, og fra Novaplan selger de tradisjonelle gjennomstrømmingsovner med glassdesign under varemerket Mill.

Elkjøp selger varmepumper fra Electrolux og Mitsubishi, og Brandsnes sier de vil satse enda sterkere på disse.

– Dette har vært et lukket marked drevet av installatører, men vi har store planer om å ta markedsandeler innen denne gruppen. Vi har allerede kjørt markedsaktiviteter med TV og i våre reklameaviser, og fikk god effekt av dette. Vi tilbyr installasjon via InfoCare, fra 1. september kom det nytt regelverk for montering av varmepumper der det kreves kjølemontører med et spesielt gass-sertifikat, sier han.

Tusen varelinjer

– Hvor stort er sortimentet deres?

– Vi har cirka tusen ulike varer innen småelektrisk, fra varmepumper til krølltenger, små husholdningsprodukter, personlig pleie, sesongprodukter, kjøkkentøy som kjeler og kasseroller, sier Myhre.

Han sier Eldomestic arrangeres i august-september fordi man da er på vei inn i den viktigste salgsperioden frem mot jul.

– Vi har alle julegavene. Hovedavtalene inngår vi fra januar til april. Et nytt år for oss starter 1. mai, da er produktutvalget satt og vi vet hva som lanseres i september og oktober, sier Myhre.

De andre kategoriene har også sine kurs og samlinger. Elbit, for data, tele og brunevarer, arrangeres i slutten av september. Hvitevarene har sitt kurs på vårparten, dette har til nå vært uten et eget navn men etter en kjapp idédugnad rundt kommer forslagene Elwhite og Elmajor opp.

Powered by Labrador CMS