Salgs- og markedsdirektør i Viaplay, Børge Nielsen (i midten), lover mer egenprodusert innhold. Her sammen med Viasat-sjef Vegard Drogseth (t.v) og pressesjef Fredrik Olimb. Foto: Viaplay

FLERE VIAPLAY-KUNDER I 2017

2017 var et sterkt år for Viaplay. Strømmetjenesten økte kundebasen med 21 prosent i Norden, blant annet takket være investeringer i egne dramaproduksjoner.

Det skriver selskapet i en pressemelding.

Tidligere har Viaplay annonsert at over 50 egenproduserte dramaserier skal være virkelighet innen 2020. I fjor annonserte tjenesten totalt 16 dramaproduksjoner, samtidig som at man fikk nye serier som Okkupert 2, Hassel, ALEX og Swedish Dicks sesong 2, med Peter Stormare i spissen. Den nye norske Viaplay-sjefen Børge Nielsen lover enda mer egenprodusert drama i årene som kommer.

Ifølge selskapet selv har satsingen på nordisk innhold har gitt resultater. Antallet betalende kunder har fra 2016 til 2017 økt med 21 prosent i hele Norden og antallet startede strømmer har økt med 40,5 prosent sammenlignet med året før. I tillegg har antallet timer avspilt innhold i måneden per kunde økt med 25 prosent til 31,9 timer.

Også betalingsviljen i Viaplay Store, hvor du kan kjøpe og leie filmer, er blitt større. Fra 2016 til 2017 økte antall kjøp med 29 prosent, skriver selskapet i meldingen.

I januar ble Børge Nielsen ny salgs- og markedsdirektør i Viaplay Norge. Nå skal han sikre at veksten fortsetter også i 2018.

– 2017 var vårt beste år noensinne, og vårt største fokus nå er å sørge for at veksten fortsetter. For å gjøre dette skal vi satse enda sterkere på egenprodusert innhold, blant annet gjennom krimthrilleren «Rig 45» med Jacob Oftebro i hovedrollen, og ikke minst «Wisting» med Sven Nordin, sier Nielsen.

Sportsrettigheter er også viktig for Viaplays vekst. Strømmetjenesten har i dag blant annet rettigheter til både UEFA Champions League, La Liga og Serie A, samt UFC.

Viaplay kan også avsløre at deres kunder har sakte, men sikkert begynt å vende tilbake til storskjermen, etter flere år med mobilen som den foretrukne favorittskjermen. For første gang siden Viaplay ble lansert i 2011 har konsum på store skjermer passert mobiltitting. 64 prosent av kundene ser innholdet på store skjermer, mens 61 prosent av kundene bruker mobilen.

– Brukermønstre som dette blir påvirket av teknologien. Man kan se favorittinnholdet hvor og når man vil, og stadig flere får enkelt koblet opp strømmetjenester på den største TVen i huset. At flere velger storskjermen er nok et bevis på at kvalitetsunderholdning fortsatt har en naturlig plass i stua, forteller Nielsen.

De mest sette seriene i 2017 i Norge på Viaplay, basert på antall unike seere i 30 dager etter premieren:

  1. Prison Break Sequel
  2. Okkupert 2 (Viaplay Original)
  3. Elven (Viaplay Original)
  4. The Blacklist
  5. S.W.A.T

De mest populære leiefilmene i 2017 i Norden, ikke fordelt på land: 

  1. Fifty Shades Darker
  2. Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge
  3. Vaiana (aka Moana)
  4. Fantastic Beasts and Where to Find Them
  5. Wonder Woman

De mest populære kjøpefilmene i 2017 i Norden, ikke fordelt på land:

  1. Vaiana
  2. Fifty Shades of Grey
  3. Trolls
  4. Beauty and the Beast
  5. John Wick: Chapter Two
Til toppen