Speilrefleks kommer for fullt mens kompaktkamera minker

Salget av kompaktkamera er på tur tilbake, mens speilrefleksene kommer for fullt. Årets Photokina hadde like mange besøkende som messen i 2004.

Tallenes tale er klar: Photokina i Køln samlet 1.579 leverandører fra 46 land og 162.000 besøkende fra 153 land. Dette er omtrent de samme tallene som i 2004. Når det gjelder areal, var årets messeområde på 230.000 kvadratmeter sammenlignet med 196.500 kvadratmeter i 2004.

En hovedtendens på årets messe er satsingen på speilrefleks. Som alltid får vi høre at Norge ligger langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi, og vi ser en voldsom økning i salget av speilrefleks. Mens det i 2005 ble solgt 28.500 slike kamera, ligger vi i år an til å nå 50.000 enheter i følge tall fra Fotorådet. På Photokina viste flere kjente elektronikkprodusenter at også de satser på systemkamera; Sony, Panasonic og Samsung. I tillegg kommer Leica og Sigma med sine første modeller.

Salget av kompaktkamera er på tur tilbake. Fotorådets statistikk viser en reduksjon i verdi per 31. august fra 880 millioner kroner i 2004 til 626 millioner kroner år. Elektronikkbransjen tar en stadig større del av kamerasalget, og speilrefleks er for alvor på tur inn i våre butikker.

Under Photokina i 2002 uttalte visepresident Hiroshi Komatsuzaki i Canon Europe til fagbladet Elektronikkbransjen:

Film borte om ti år

– Om ti års tid er filmbaserte kameraer borte fra det europeiske markedet. I Japan vil dette kanskje bare ta fem år.

Fire år senere er det knapt noen som snakker om filmbaserte kamera, og vi kan slutte å snakke om digital speilrefleks og digitale kompaktkamera. Når kan man begynne å si filmbasert speilrefleks og filmbaserte kompaktkamera.

På årets Photokina var utstillingene til de tradisjonelle kameraprodusentene godt besøkt; Canon, Fuji, Kodak, Leica, Nikon, Olympus, Panasonic og Pentax. Hos Casio, Epson, Hewlett Packard, Nokia og Samsung var det bedre plass. Forklaringen kan være at det er fotoentusiastene som besøker messen, og at de kommer tilbake til leverandørene de kjenner. Det er verdt å merke seg at Sony var sterkt til stedet på Photokina, og mange var interessert i å se deres speilrefleks Alpha og deres høyoppløste videokamera. Som kjent deltok ikke Sony på årets IFA.

Mobilprodusenten Nokia satset også sterkt på Photokina. De hadde lite besøk, til tross for en imponerende utstilling. Der i gården vil man ikke kalle nyheten N95 en mobiltelefon med kamerafunksjon, men tvert i mot. Hvis de lykkes i sin satsing, kan det hende produkter som deres multimediaenhet tar en del av markedet til kompaktkameraet – og at forbrukeren i tillegg har en speilrefleks.

De siste par Photokina-messene har mange vist fotokiosker. Nå er disse i ferd med å rulles ut på markedet, og vi kommer tilbake til eksempler på dette i neste utgave av fagbladet Elektronikkbransjen.

Mer Photokina i neste nummer

Casio

Epson

Fotoware

Fujifilm

HP

Interfoto

Nokia

Powered by Labrador CMS