SPENT PÅ MINI-TV

– Vi er spent på mulighetene som ligger i mobil-TV-nettet, og er klare med vår DMB-mottaker.

Det sier produktsjef Rune Martinsen i Jensen Scandinavia AS, som på Elektrofil-messen til Expert viste Jensen Medialink 1000. DMB-mottakeren har 4,3 tommers skjerm i bredformat, og kan ta inn digitale TV- og radiosignaler i DMB-nettet. Internminnet på 8 GB kan utvides med SD-kort, og enheten kan ta opp TV og radio på direkten – eller forhåndsprogrammert. Medialink 1000 har stereohøyttalere, mediaspiller, musikkspiller og fotofremviser. Batterikapasitet er på 6 timer. DMB er en videreutvikling av DAB-teknologien.

– Det er allerede klart at både Expert og Elkjøp skal selge mini-TVen. Vi har stor tro på konseptet, siden tunge aktører som NRK, TV 2 og MTG står bak. DMB er stort i Korea, og teknologien er moden og ferdig, sier Martinsen.

Han har arbeidet tett sammen med NRK og den koreanske produsenten, og har vært i Korea en rekke ganger i forbindelse med utvikingen av Medialink 1000.

Første fra Korea

– Vi startet arbeidet da det ble klart at NRK så på DMB som en mulighet. Våre andre produkter er stort sett laget i Taiwan og Kina, dette er første gang vi produserer i Korea. Resultatet er blitt akkurat slik vi hadde ønsket, og vi arbeider allerede med neste versjon, sier Martinsen.

Jensen Scandinavia begynte utviklingen av nettverks- og data-kommunikasjonsprodukter i 1999, og har siden utvidet porteføljen innen multimedia- og forbrukerelektronikk. Selskapet er eid av norske Eltek holding AS, og holder til på Jessheim.

– Vi har ikke merket så mye til finanskrisen, og har tatt store markedsandeler på nettverk. Vi har gjort det godt med DVD-spillere for bil, og kommer med en ny produktlinje til sommeren, sier daglig leder Karsten Kjoss.

Satser skandinavisk

På nettsidene sine forteller selskapet at alle produkter er spesielt tilpasset for det skandinaviske markedet og leveres med veiledninger på norsk, svensk, dansk, finsk og engelsk. Kjoss forteller at de til nå har satset mest i Norge, men at de nylig utvidet med en selger i Sverige.

– Vi har effektivisert på distribusjonssiden og redusert fra 15 til 11 ansatte. I dag samarbeider vi nært med distributørene Itegra og Hattelco, men flere av våre egne ansatte er ute i butikkene – i motsetning til mange av konkurrentene våre. Vi har grei kontroll på kanalene der vi er representert. Det er alltid litt kinkig når det gjelder forholdet detaljhandel, distributør og nettbutikker, men vi har tette bånd til nettbutikkene som selger Jensen – og de holder en fornuftig pris. I tillegg står vi sterkt hos kjedene, sier Kjoss.

Powered by Labrador CMS