SPILL-EXPERTENE PÅ ØKERN selger mer enn noen sinne

Spillsalget går så det griner hos Expert. I den kjedeeide butikken på Økern i Oslo har de ikke merket noe til nedgangen i 1. kvartal andre aktører har opplevd.

Expert Bonus på Økern er en av de nye, kjedeeide butikkene, designet fra start for å føre det komplette utvalget av produkter kjeden tilbyr. Det er over 10 butikker i Oslo, og nye tre skal på plass i løpet av året. De legges til henholdsvis Skøyen, Kolbotn og ”en sværing midt i sentrum” som kjeden foreløpig vil si så lite om som mulig.

 

På Økern har Experts ”Space Manager” lagt opp til en oversiktlig butikk hvor spill og underholdning har en naturlig plassering nær kasser og utgangen. Plassen de har til rådighet har Expert fylt til randen av spill, film og ikke minst ekstrautstyr.

 

– Salg av spill er trendstyrt, det er det som er morsomt med avdelingen. Det stopper aldri opp, det er helt forskjellig fra dag til dag, sier Nils Erlimo.

 

Han er kommunikasjonsrådgiver i kjeden og selv entusiastisk dataspill-spiller.

 

Ung sjef

Butikksjef på Økern er Bjørn Erik Hertzberg (21). Han har, tross ung alder, vært i Expert-kjeden en årrekke. Han kom opprinnelig fra Elverum, begynte som deltidsarbeider på Økern og ble etter hvert assisterende butikksjef - og er nå ansvarlig for hele butikken. Han er, som de fleste av de ansatte, selv en ivrig spiller.

 

– Vi har elleve fast ansatte, og mellom 10 og 20 på deltid. Jeg har vært innom andre butikker og dette er en av de beste på å bygge mennesker, sier Bjørn Erik.

 

– Jeg tror ikke jeg kunne blitt butikksjef som 21-åring i så mange andre kjeder for å si det sånn. Du får hele tiden utfordringer, og lov til å utvikle deg.

 

– Underholdning, som kategori, har vi egen opplæring på. Vi har egne kurs der vi får presentert nyheter, salgsteknikk og hva som skjer i markedet. Det er mye fokus på det.

 

Expert drifter et eget intranett som hyppig oppdateres med informasjon og nyheter for de ansatte.

 

– Det er mye kompetansebygging gjennom våre egne sider alene.

 

Service er integrert i butikkonseptet, i alle fall så lenge butikken ikke har en egen serviceansvarlig.

 

– Vi har ingen serviceansvarlig i denne butikken, det håndteres av hver enkelt avdeling, sier Bjørn Erik.

 

– Vi har faktisk hatt kurs i skriving av plakater, det er ikke så enkelt som man tror, men det aller meste av salgsmaterialet kommer fra sentralt hold.

 

Trendstyrt salg

Salg, i alle fall i spillavdelingen, handler om å vite hva som er populært.

 

– Det er veldig trendstyrt, noen titler er veldig hete en liten stund, så er det en ny en neste måned. Hvitevarer kan stå i butikken i flere år, det er få ting i spillavdelingen som er der mer enn tre måneder.

 

Salget krever kompetanse, og de fleste av de ansatte på Økern er selv spillere. Alle som jobber der har en eller annen form for spillkonsoll hjemme. Butikkjeden har egne rabattordninger som blir flittig brukt, og sørger for at de ansatte er oppdatert på nye titler og får testet hjemme.

 

Når man skal hjelpe folk til å velge riktig spill, trekker Hertzberg frem alder som viktigste faktor.

 

– Er de små eller store? Det har veldig mye å si. Noen spill er rettet mot barn, andre er veldig voldelige. Du må tenke på hva slags personer som skal ha spillet. Hvilke interesser de har styrer mye av valget. Det krever mye kompetanse i den avdelingen.

 

– Vi har sentral opplæring på spill, i tillegg har vi Elektrofil-messa. Expert er ikke som for eksempel EB Games, vi fører storselgerne til en god pris, men har ikke alle nisjespillene.

 

Salget går i følge Hertzberg strålende:

 

– Spillbransjen hadde en vekst på 18 prosent i 2007, Expert Norge hadde betydelig mer enn det. Samtlige i bransjen sier de har hatt en nedgang i Q1 2008, det har vi ikke hatt. Og det er vi fornøyd med.

 

Hva folk kjøper

Bjørn Erik Hertzberg trekker frem Guitar Hero med Aerosmith som en populær tittel.

 

– Det kommer det mange og spør etter. Man trenger ikke guide folk til det spillet. I tillegg går det mye Wii Fit. Det virker som om folk stort sett vet hva de vil ha, de kommer inn og spør etter spesifikke titler.

 

– Det er litt forskjellig for de forskjellige konsollene. Til Wii er det mye stash du kan kjøpe i tillegg, som ratt og golfkøller. Til PS3 har jeg inntrykk av at det går mye spill, det samme gjelder for Xbox 360.

 

– Besteforeldrene kommer med en egen lapp hvor det står hva de skal ha, humrer Hertzberg

 

Det går mye av ekstrautstyr og spillrelaterte produkter, utenom selve spillene. For Bjørn Erik er det her kompetansen hos selgerne kommer inn i bildet.

 

– Alt er så strippet. Hvis du bare skal ha en konsoll er det likevel en del ting du trenger for at det skal fungere i det hele tatt.

 

– Når kundene kjøper en konsoll er de opptatt av hva de trenger av ekstrautstyr. Når du kjøper en PS3 er det kjekt å ha med en ekstra håndkontroller, det er det ikke alle som tenker på der og da. Ting er mer avansert i dag, det er ikke alle som vet hvilken type ledning de trenger for å koble seg til sin TV. De lurer på hva de trenger for å få en best mulig spillopplevelse.

 

– En PS3 uten medfølgende HDMI-kabel gjør at kunden ikke blir fornøyd når han kommer hjem.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

 

Bjørn Erik Hertzberg er, tross sine 21 år, butikksjef på Expert Økern. Her avbildet med en av de mestselgende produktene for tiden.
Spillavdelingen på Expert Økern er plassert tett opp til filmavdelingen.
En hvileplass for kjøpelystne spill, film og TV-kunder midt i butikken.
To av de mest selgende produktene for tiden, Wii og Guitar Hero, har fått god plass midt i avdelingen.
Resten av lokalene domineres av en gigantisk TV-vegg.
Til toppen